Buitenlandse politiek

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Maar is er sprake van een wettelijk verbod in deze (hate speech)?

Dat geeft hij niet echt duidelijk aan in zijn redeneringen hier, maar die Robinson heeft al wel een lang strafblad met dingen die veel verder gaan dan slechts "vrijheid van meningsuiting". Als hij voor die dingen YouTube gebruikt heeft Watson alle recht dat verzoek te doen.

JMD

Well-known member
Dat geeft hij niet echt duidelijk aan in zijn redeneringen hier, maar die Robinson heeft al wel een lang strafblad met dingen die veel verder gaan dan slechts "vrijheid van meningsuiting". Als hij voor die dingen YouTube gebruikt heeft Watson alle recht dat verzoek te doen.

Zou het dan niet beter zijn om op te roepen om alleen die content die 'verder gaan dan vrijheid van meningsuiting' weg te halen?? Want een heel kanaal weg willen hebben komt over als het monddood willen maken van iemand die je niet bevalt. Robinson heeft aangetoond wat voor spelletjes Labour gespeeld heeft (zie o.a. die documentaire Panodrama).

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Belangrijke week voor Theresa May. Zij beweert duidelijke verbeteringen in de deal bereikt te hebben, al zijn er diverse anderen die daar vraagtekens bij zetten. Vandaag wordt er over deal gestemd. Wordt die deal niet geaccepteerd in het Lagerhuis, dan wordt er morgen over "no deal" gestemd. Wordt er ook niet voor "no deal" gestemd, dan wordt er donderag gestemd over het aanvragen van uitstel. Als er dan voor uitstel gestemd wordt, is het aan de EU of dat ook verleend gaat worden. Wordt er tegen uitstel gestemd, dan is het alsnog "no deal".

JMD

Well-known member
Kunnen ze dan niet beter eerst stemmen om uitstel? Hoeft er daarna uberhaupt niet meer gestemd te worden over 'no deal'...

May heeft gisteravond wel een klein succesje geboekt, want er zijn afspraken gemaakt over de 'backstop'. Dat gaat over de grens tussen NI en Ier, die dus open blijft. Ben wel benieuwd hoe ze dat dan gaan regelen. Gaat er dan een controle komen op het vervoer (wat alleen maar over water of door de lucht kan) naar Eng/Sch/Wal vanuit NI?

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Kunnen ze dan niet beter eerst stemmen om uitstel? Hoeft er daarna uberhaupt niet meer gestemd te worden over 'no deal'...

May heeft gisteravond wel een klein succesje geboekt, want er zijn afspraken gemaakt over de 'backstop'. Dat gaat over de grens tussen NI en Ier, die dus open blijft. Ben wel benieuwd hoe ze dat dan gaan regelen. Gaat er dan een controle komen op het vervoer (wat alleen maar over water of door de lucht kan) naar Eng/Sch/Wal vanuit NI?

Dat laatste lijkt mij een logische oplossing, maar daar is de DUP fanatiek op tegen, evenals de andere Brexiteers. Dus wat de oplossing nou precies is, blijft vaag.

En dat eerste ben ik met je eens, als uitstel er niet komt, wordt het automatisch no deal. Dus zonder deze deal wordt het of uitstel, of no deal. Dan kan je net zo goed tussen die 2 stemmen. Of May moet denken nog concessies van de EU te kunnen krijgen als er ?n tegen no deal ?n tegen uitstel gestemd wordt, al lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat de EU daarin gaat toegeven.

Atreides

Well-known member

Niveautje van een inlegvel.

Er is fundamenteel niks nieuws bereikt. Eu moet zijn best doen en als dat niet lukt mag GB naar een arbitrage commissie. Als we iets hebben gezien is dat GB totaal onvoorbereid, incapabel, ongemotiveerd en zonder duidelijk plan maar wat aan het doen is. In die zin is de angst dat de EU iets onredelijks wil doen ongefundeerd.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Overigens als het Lagerhuis voor uitstel stemt, is het maar de vraag of de EU daarmee instemt. Ze hebben alleen aangegeven uitstel te willen verlenen voor "raadpleging van de kiezers". Dat kan gebeuren door middel van een 2e referendum of nieuwe verkiezingen. Aangezien de Conservatieven vrijwel zeker niet voor de 1e optie zullen gaan, lijken verkiezingen de enige mogelijkheid. In dat geval zal May de Conservatieven niet leiden, want er is al door de partij aangekondigd dat de volgende verkiezingen (wanneer dan ook) iemand anders de partij zal leiden. De nieuwe premier zal het dan nogmaals mogen proberen, in een hele korte tijd. De kans dat we dan weer in exact dezelfde situatie terecht komen lijkt me groot...

JMD

Well-known member
Overigens als het Lagerhuis voor uitstel stemt, is het maar de vraag of de EU daarmee instemt. Ze hebben alleen aangegeven uitstel te willen verlenen voor "raadpleging van de kiezers". Dat kan gebeuren door middel van een 2e referendum of nieuwe verkiezingen. Aangezien de Conservatieven vrijwel zeker niet voor de 1e optie zullen gaan, lijken verkiezingen de enige mogelijkheid. In dat geval zal May de Conservatieven niet leiden, want er is al door de partij aangekondigd dat de volgende verkiezingen (wanneer dan ook) iemand anders de partij zal leiden. De nieuwe premier zal het dan nogmaals mogen proberen, in een hele korte tijd. De kans dat we dan weer in exact dezelfde situatie terecht komen lijkt me groot...
De EU gaf laatst toch aan evt wel uitstel te willen geven, maar daar zat toch geen 'eis' aan?

Als het echt uitstel wordt dan is dat toch 2 jaar??? Dan heeft een evt nieuwe premier toch meer tijd dan de 'korte tijd' die jij aangeeft?

vakx2.0

Banned
Ben nu al twee uur non-stop het debat in het Lagerhuis aan het volgen. History in the making. Een paar fantastische sprekers gezien. Maar dat akkoord komt er nevernooit. Het wordt vanavond verworpen en ... mark my words ... daarmee is de Brexit verder weg dan ooit.

Dat uitstel komt er ook niet. Niemand, voor- noch tegenstanders, zien daar het nut van in. Hooguit om een tweede referendum te initi?ren.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De EU gaf laatst toch aan evt wel uitstel te willen geven, maar daar zat toch geen 'eis' aan?

Als het echt uitstel wordt dan is dat toch 2 jaar??? Dan heeft een evt nieuwe premier toch meer tijd dan de 'korte tijd' die jij aangeeft?

De EU heeft aangegeven voor uitstel open te staan, maar dan wel als er zaken veranderen. Op zich logisch, als de politieke verhoudingen hetzelfde blijven, blijf je over hetzelfde steggelen en kom je niet verder, dat geven recente ontwikkelingen wel aan. Een 2e referendum of nieuwe politieke verhoudingen hier (door verkiezingen) kunnen daarvoor zorgen. Uitstel is in principe een korte periode. Een "uitstel" van 2 jaar krijg je alleen door eenzijdig die brief in te trekken en dan weer in te dienen. Dat zie ik May niet doen.

gevegt

Well-known member
Als ze het Ierse eiland gewoon binnen de douane unie laten en de controles doen als de goederen het eiland verlaten of binnenkomen uit de VK is het probleem opgelost.
Zo moeilijk is het allemaal niet.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ben nu al twee uur non-stop het debat in het Lagerhuis aan het volgen. History in the making. Een paar fantastische sprekers gezien. Maar dat akkoord komt er nevernooit. Het wordt vanavond verworpen en ... mark my words ... daarmee is de Brexit verder weg dan ooit.

Dat uitstel komt er ook niet. Niemand, voor- noch tegenstanders, zien daar het nut van in. Hooguit om een tweede referendum te initi?ren.

Het debat maakt wel duidelijk voor mij dat de deal verworpen wordt, maar dat Brexit gestopt wordt lijkt me verre van duidelijk. Ik verwacht dat er morgen tegen no deal en dan donderdag voor uitstel gestemd wordt en er uiteindelijk verkiezingen volgen. Als ik de recente peilingen moet geloven, levert het resultaat van die verkiezingen uiteindelijk geen grote veranderingen op.

vakx2.0

Banned
Als ze het Ierse eiland gewoon binnen de douane unie laten en de controles doen als de goederen het eiland verlaten of binnenkomen uit de VK is het probleem opgelost.
Zo moeilijk is het allemaal niet.

Willen die protestanten in N-Ierland niet. Ban dat ze dan niet meer helemaal bij de UK horen. Sukkels.

Max

Administrator
Forumleiding
Kunnen we bij de komende Europese verkiezingen niet een referendum houden in de andere lidstaten waarin wij de UK kunnen wegstemmen?

vakx2.0

Banned
Het debat maakt wel duidelijk voor mij dat de deal verworpen wordt, maar dat Brexit gestopt wordt lijkt me verre van duidelijk. Ik verwacht dat er morgen tegen no deal en dan donderdag voor uitstel gestemd wordt en er uiteindelijk verkiezingen volgen. Als ik de recente peilingen moet geloven, levert het resultaat van die verkiezingen uiteindelijk geen grote veranderingen op.

Het is inderdaad geen uitgemaakte zaak. Maar het wordt steeds duidelijker dat een no-deal of een Brexit het land een enorme klap gaat opleveren. De mooie verhalen en beloftes worden steeds meer door de feiten tegensgesproken. De WTO wordt steeds meer als een gedrocht ontmaskerd. De Schotten zijn, zacht gezegd, woedend dat er naar hen niet wordt geluisterd terwijl de N-Ieren worden gepamperd. Het momentum verschuift van de Brexiters richting de Remainers. En hoe langer het duurt, hoe groter de kans op afstel.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Willen die protestanten in N-Ierland niet. Ban dat ze dan niet meer helemaal bij de UK horen. Sukkels.

Alleen de streng Protestantse partij DUP, een grote meerderheid van de Noord-Ieren, inclusief heel veel Protestanten, zien dat juist weer wel zitten.

Bovenaan