Buitenlandse politiek

JMD

Well-known member
vakx2.0;474497 Het wordt vanavond verworpen en ... mark my words ... daarmee is de Brexit verder weg dan ooit. [/QUOTE zei:
Juist niet. Nog een dag of 16...
Met elk uur komt het dichterbij, simpelweg omdat de tijd zo meteen op is, en May cs geen uitstel wil als daar een eis aan vast zit. Dan gaan ze 'no-dealen'.

Hoe laat is die stemming trouwens ongeveer en waar te volgen?

JFK

Well-known member
Juist niet. Nog een dag of 16...
Met elk uur komt het dichterbij, simpelweg omdat de tijd zo meteen op is, en May cs geen uitstel wil als daar een eis aan vast zit. Dan gaan ze 'no-dealen'.

Hoe laat is die stemming trouwens ongeveer en waar te volgen?

Over een paar minuten. Nu te zien op BBC1

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Het is inderdaad geen uitgemaakte zaak. Maar het wordt steeds duidelijker dat een no-deal of een Brexit het land een enorme klap gaat opleveren. De mooie verhalen en beloftes worden steeds meer door de feiten tegensgesproken. De WTO wordt steeds meer als een gedrocht ontmaskerd. De Schotten zijn, zacht gezegd, woedend dat er naar hen niet wordt geluisterd terwijl de N-Ieren worden gepamperd. Het momentum verschuift van de Brexiters richting de Remainers. En hoe langer het duurt, hoe groter de kans op afstel.

Klopt, dat de Schotten niet echt blij zijn merk ik dagelijks. Zelfs veel mensen die in 2014 overtuigd voor het blijven in het VK stemden, zijn nu zeer ontevreden. Persoonlijk denk ik dat Brexit alsnog gaat gebeuren, maar dan na verkiezingen met een gematigde (Conservatieve) premier die naar voren is geschoven die wel de gematigde Labour-vleugel achter zich krijgt en de extremen in beide partij?n negeert. Als gevolg verliest het VK wel Schotland en Noord-Ierland.

JMD

Well-known member
Als ze het Ierse eiland gewoon binnen de douane unie laten en de controles doen als de goederen het eiland verlaten of binnenkomen uit de VK is het probleem opgelost.
Zo moeilijk is het allemaal niet.

Dat is toch wat May gisteravond bereikt heeft in dat akkoord met Juncker?
Lijkt me idd ook het meest logische, al heeft dat voor NI natuurlijk wel verstrekkende gevolgen, die kunnen dan niet meer zonder grenscontroles naar het VK.

vakx2.0

Banned
DUP is echt een verschrikkelijke club. Zouden normaliter geen gewicht in de schaal liggen, maar nu ze May aan een kleine meerderheid helpen zijn ze ineens cruciaal.

Schotten zijn echt furieus. Kan ik me goed voorstellen. Ze riepen vanmiddag dat ze alsnog een eigen referendum gaan houden, over onafhankelijkheid. En ditmaal krijgen ze die wel, beweren ze.

vakx2.0

Banned

Nee, dat heeft ze niet.

Europa wilde dat juist de hele tijd al. Maar May en de N-Ieren niet. Het onderhandelen gingen over wat anders: concretere intentieverklaringen rondom de backstop. May heeft bereikt dat de UK EENZIJDIG van de backstop kan afzien, op voorwaarde dat ze bewijzen dat de EU een onbetrouwbare onderhandelingspartner is. Tot gisteren hadden ze die mogelijkheid niet.

JMD

Well-known member
De WTO wordt steeds meer als een gedrocht ontmaskerd.
Maar dat heeft dan toch weinig te maken met deze hele Brexitprocedure en daar hebben 'wij' dan toch ook last van?

Persoonlijk denk ik dat Brexit alsnog gaat gebeuren, maar dan na verkiezingen met een gematigde (Conservatieve) premier die naar voren is geschoven die wel de gematigde Labour-vleugel achter zich krijgt en de extremen in beide partij?n negeert.
Maar als er niet zoveel verandert is een andere stemverdeling toch ook niet logisch dat dat gaat gebeuren?

gevegt

Well-known member
Lijkt me idd ook het meest logische, al heeft dat voor NI natuurlijk wel verstrekkende gevolgen, die kunnen dan niet meer zonder grenscontroles naar het VK.

Ze hebben nog nooit nagedacht over een douane buiten het eiland zelf.

JMD

Well-known member
Europa wilde dat juist de hele tijd al. Maar May en de N-Ieren niet. Het onderhandelen gingen over wat anders: concretere intentieverklaringen rondom de backstop. May heeft bereikt dat de UK EENZIJDIG van de backstop kan afzien, op voorwaarde dat ze bewijzen dat de EU een onbetrouwbare onderhandelingspartner is. Tot gisteren hadden ze die mogelijkheid niet.
Aha, dank. Had dat nog niet precies gelezen.

JMD

Well-known member
Schotten zijn echt furieus. Kan ik me goed voorstellen. Ze riepen vanmiddag dat ze alsnog een eigen referendum gaan houden, over onafhankelijkheid. En ditmaal krijgen ze die wel, beweren ze.
Grote kans idd dat er onafhankelijk uit komt als de GB de EU verlaat. (overigens kan ik me ook voorstellen dat die onafhankelijkheid ook gaat komen als de GB nog in de EU blijft, want Schotland krijgt steeds meer door dat 'Londen' geen idee heeft wat ze doen)

Kralinger

Administrator
Forumleiding
DUP is echt een verschrikkelijke club. Zouden normaliter geen gewicht in de schaal liggen, maar nu ze May aan een kleine meerderheid helpen zijn ze ineens cruciaal.

Vergeleken met de DUP is de SGP nog gematigd. Ze hebben ook duidelijke links met pro-VK terreurgroepen zoals het UVF. In tegenstelling tot Sinn Fein, die afstand heeft genomen van de IRA, heeft de DUP nooit afstand genomen van die terreurgroepen.

Een referendum voor Schotland probeert de Britse regering te vertragen, maar stoppen zal ze niet lukken. Dit als gevolg van de Schotse verkiezingen in 2016 waar een meerderheid van stemmen en zetels naar partij?n gegaan zijn die een 2e referendum beloofden als Schotland voor "remain" zou stemmen en het VK de EU verlaat. Omdat Schotland geen "autonome regio" is (zoals bijvoorbeeld Cataloni?), maar een "land binnen het koninkrijk", zijn VN verdragen m.b.t. het recht tot zelfbeschikking van landen wel op Schotland van toepassing. Daardoor is dat referendum niet te stoppen als Brexit doorgaat.

vakx2.0

Banned
Maar dat heeft dan toch weinig te maken met deze hele Brexitprocedure en daar hebben 'wij' dan toch ook last van?

Nee 'wij' hebben in de EU onze eigen afspraken.
Als je zonder afspraken uit Europa stapt, ben je automatisch overgeleverd aan de WTO.
De handelsvoorwaarden daarvan zijn heel basaal en ronduit schadelijk voor de UK.
Als ze willen overleven, moeten ze hun importtarieven naar ongeveer 0% terugbrengen.

Je kunt vervolgens wel weer eigen afspraken met diverse landen gaan maken, dat recht hebben ze zodra ze de EU verlaten, maar dat duurt lang en de kans dat je net zo'n prima handelsakkoord bereikt als nu in de EU is klein, zo niet helemaal kansloos. Ze gaan er dus hoe dan ook op achteruit. De vraag is alleen: hoe fors.

JMD

Well-known member
Omdat Schotland geen "autonome regio" is (zoals bijvoorbeeld Cataloni?), maar een "land binnen het koninkrijk", zijn VN verdragen m.b.t. het recht tot zelfbeschikking van landen wel op Schotland van toepassing. Daardoor is dat referendum niet te stoppen als Brexit doorgaat.
Dat vroeg ik me idd al af. Thanks.

En wie heeft Schotland 'land binnen het koninkrijk genoemd'. Is dat ooit lang geleden zo besloten (net zoals het labeltje 'autonome regio' aan Cataloni? is gehangen)?

JMD

Well-known member
Als je zonder afspraken uit Europa stapt, ben je automatisch overgeleverd aan de WTO.
De handelsvoorwaarden daarvan zijn heel basaal en ronduit schadelijk voor de UK.
Als ze willen overleven, moeten ze hun importtarieven naar ongeveer 0% terugbrengen.

Je kunt vervolgens wel weer eigen afspraken met diverse landen gaan maken, dat recht hebben ze zodra ze de EU verlaten, maar dat duurt lang en de kans dat je net zo'n prima handelsakkoord bereikt als nu in de EU is klein, zo niet helemaal kansloos. Ze gaan er dus hoe dan ook op achteruit. De vraag is alleen: hoe fors.

Klopt, die snap ik. Maar dan snap ik je 'WTO is een gedrocht' niet. Het is dan toch juist wel een mooie regeling? (als je er in zit)

vakx2.0

Banned
Vergeleken met de DUP is de SGP nog gematigd. Ze hebben ook duidelijke links met pro-VK terreurgroepen zoals het UVF. In tegenstelling tot Sinn Fein, die afstand heeft genomen van de IRA, heeft de DUP nooit afstand genomen van die terreurgroepen.

Een referendum voor Schotland probeert de Britse regering te vertragen, maar stoppen zal ze niet lukken. Dit als gevolg van de Schotse verkiezingen in 2016 waar een meerderheid van stemmen en zetels naar partij?n gegaan zijn die een 2e referendum beloofden als Schotland voor "remain" zou stemmen en het VK de EU verlaat. Omdat Schotland geen "autonome regio" is (zoals bijvoorbeeld Cataloni?), maar een "land binnen het koninkrijk", zijn VN verdragen m.b.t. het recht tot zelfbeschikking van landen wel op Schotland van toepassing. Daardoor is dat referendum niet te stoppen als Brexit doorgaat.

Klopt. Wat de Schotten nu echt steekt, is dat ze totaal niet gekend worden in deze Brexit onderhandelingen. 'Provincie' Noord-Ierland wordt gepamperd, maar 'nation' Schotland wordt volkomen genegeerd. Terwijl daar een belangrijk(er) deel van de UK-industrie zit. Ze voelen zich niet meer tweederangs, maar vierderangs.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Maar als er niet zoveel verandert is een andere stemverdeling toch ook niet logisch dat dat gaat gebeuren?

Dat hangt er net vanaf wie de nieuwe Premier wordt. Als het iemand als Dominic Grieve wordt, die een gematigde Conservatief is die respect krijgt van vrijwel alle niet-extreme Lagerhuisleden ongeacht de partij, krijgt hij wel een deal voor elkaar die een stuk breder gedragen zal worden.

gevegt

Well-known member

De financi?le instelling hebben tot nu al 1000 miljard euro overgemaakt naar de EU.

JMD

Well-known member
Dat hangt er net vanaf wie de nieuwe Premier wordt. Als het iemand als Dominic Grieve wordt, die een gematigde Conservatief is die respect krijgt van vrijwel alle niet-extreme Lagerhuisleden ongeacht de partij, krijgt hij wel een deal voor elkaar die een stuk breder gedragen zal worden.
Wat zou Grieve dan anders doen dan May? Die zit toch op dezelfde manier vast???

Bovenaan