Buitenlandse politiek

erka

Well-known member
Haha, volgens SP-kamerlid Renske Leijten had de EU haar interne markt moeten opgeven ten behoeve van een goede scheiding tussen VK en EU. Knettergek.

Haha ja, dat is volstrekt geschift. Het opgeven van de interne markt kost de EU-landen veel meer dan een Brexit in welke vorm dan ook.

Die stemming was overigens wel verwacht. Het wisselen van poppetjes lost niks op, want ook haar opvolger krijgt met hetzelfde te maken,.

JMD

Well-known member
Van de NOS-site:
"Labour-leider Corbyn zei na de stemming dat hij plannen voor een nieuwe brexit-deal wil bespreken, mits May hem verzekert dat er geen no-deal-brexit komt.""

Maar hoe kan May hem verzekeren dat er geen no-deal-brexit komt? Als eerste wil ze dat zelf ook niet, maar als tweede, de datum van Brexit komt steeds dichterbij, en als er dan niks geregeld is komt er toch echt een no-deal-brexit.

Joost

Well-known member
Van de NOS-site:
"Labour-leider Corbyn zei na de stemming dat hij plannen voor een nieuwe brexit-deal wil bespreken, mits May hem verzekert dat er geen no-deal-brexit komt.""

Maar hoe kan May hem verzekeren dat er geen no-deal-brexit komt? Als eerste wil ze dat zelf ook niet, maar als tweede, de datum van Brexit komt steeds dichterbij, en als er dan niks geregeld is komt er toch echt een no-deal-brexit.

De EU heeft laten doorschemeren dat er best wel te praten is over een uitstel als er een serieus plan aan ten grondslag ligt.

JMD

Well-known member
De EU heeft laten doorschemeren dat er best wel te praten is over een uitstel als er een serieus plan aan ten grondslag ligt.

Ja, dat snap ik. En ook het VK wil dat natuurlijk niet. Dus ik snap Corbyn's opmerking niet zo. Niemand in het VK zit te wachten op no-deal.

Pascallovic

Well-known member
Ja, dat snap ik. En ook het VK wil dat natuurlijk niet. Dus ik snap Corbyn's opmerking niet zo. Niemand in het VK zit te wachten op no-deal.
Volgens mij is er in het Lagerhuis ooit een motie/wet/amendement/whatever aangenomen waarin staat dat de UK op 29 maart de EU verlaat met of zonder een deal.

JMD

Well-known member
Volgens mij is er in het Lagerhuis ooit een motie/wet/amendement/whatever aangenomen waarin staat dat de UK op 29 maart de EU verlaat met of zonder een deal.

Oke, zou kunnen. Maar dan gaat die no-deal er dus komen als er geen deal is. Wil hij geen no-deal, dan moet hij dus meehelpen.

erka

Well-known member
Mr Speaker John Bercow is wel mijn held geworden hoor.

CORBYNNNNNNNNNNNNN
ORDERRRRRRRRRRRR

Max

Administrator
Forumleiding

Ja, dat geloof ik ook wel. EU heeft ook geen belang bij een harde no-deal Brexit.

Uitstel tot 1 januari 2020 en aangeven dat het een harde Brexit gaat worden. Hoeven die Britten niet meer te bomen over onrealistische scenario?s en kunnen zich eindelijk gaan voorbereiden.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Op 29 januari vindt de volgende stemming over Brexit plaats. May verwacht dus dan een aangepast plan te hebben. Gisteravond heeft ze alle andere partijleiders uitgenodigd om 1 op 1 over de huidige situatie te praten. Jeremy Corbyn is de enige die deze uitnodiging heeft afgeslagen. Die man snap ik echt niet... als het enorm fout afloopt kunnen alle anderen tenminste zeggen: "ik heb het geprobeerd, maar ze wilde niet luisteren".

stc

Well-known member
Ze kunnen blijven praten en praten, maar uiteindelijk moeten ze de EU verlaten en gaat ze het veel geld kosten.

Ska P 187

Well-known member
Dat kan, maar ik ben bang dat de politici te hard hebben lopen roepen dat ze de uitslag van het referendum zullen respecteren.
Dan vliegt dat eiland ook de fik in, moet je niet willen, nee jij ook niet gevegt.
Het wordt no deal, dat is de enige optie waar geen meerderheid voor nodig is en dat stelletje incompetente is niet tot meer in staat.
Ook niet als het er op aankomt ben ik bang.
Gevolg is dat de VK de eerste klap gaat krijgen, maar uiteindelijk gelijk krijgen dat ze uit de EU zijn gestapt. Daar ben ik bang voor in ieder geval.

Batigoal

Well-known member
Je kunt natuurlijk w?l vanwege voortschrijdend inzicht nog een referendum over de Brexit organiseren; er is inmiddels zoveel gebeurd. Mocht er dan nog steeds een meerderheid voor Brexit zijn, dan is het voor iedereen op dat eiland te accepteren dat er een no deal-Brexit komt.

Pascallovic

Well-known member
Je kunt natuurlijk w?l vanwege voortschrijdend inzicht nog een referendum over de Brexit organiseren; er is inmiddels zoveel gebeurd. Mocht er dan nog steeds een meerderheid voor Brexit zijn, dan is het voor iedereen op dat eiland te accepteren dat er een no deal-Brexit komt.
Nog een referendum lost niks op. Dan krijg je weer een uitslag met een hele kleine marge en is nog steeds 48% van de kiezers (ongeacht een remain of leave uitkomst)ontevreden, waardoor over een paar jaar er weer een nieuwe roep om een referendum komt.

Bovenaan