Buitenlandse politiek

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Er is al een oppositie motie van wantrouwen in May aangekondigd, maar de Conservatieven houden er eerst zelf een. Er zijn voldoende Conservatieve Lagerhuisleden die een motie hebben aangevraagd, waardoor er vanavond een interne motie van wantrouwen in May volgt. Verliest ze die, dan volgt een leiderschapsverkiezing, waar ze zich wel kandidaat voor kan stellen.

JMD

Well-known member
May overleeft motie van wantrouwen
200 voor, 117 tegen

Vanwege d estatuten van de conservatives mag er de komende tijd* geen motie van wantrouwen meer tegen May gedaan worden in de partij zelf.

*) er werd een tijdsspanne gezegd, maar die werd overstemd door het 'yeah'geroep in de zaal

Laatst bewerkt:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
May heeft de stemming met 200-117 gewonnen, hierdoor blijft ze aan als premier voor minstens een jaar, tenzij ze zelf opstapt of er nieuwe verkiezingen komen die ze verliest. Maar toch is het aantal van 117 Tories die tegen haar stemmen wel een teken hoe lastig het gaat worden om welke deal dan ook er doorheen te krijgen.

JMD

Well-known member
May heeft de stemming met 200-117 gewonnen, hierdoor blijft ze aan als premier voor minstens een jaar, tenzij ze zelf opstapt of er nieuwe verkiezingen komen die ze verliest. Maar toch is het aantal van 117 Tories die tegen haar stemmen wel een teken hoe lastig het gaat worden om welke deal dan ook er doorheen te krijgen.

De vraag is alleen: had een ander het beter gedaan?? Als een ander ineens premier is gaan er toch niet ineens meer mensen voor dat voorstel stemmen?

JFK

Well-known member
De vraag is alleen: had een ander het beter gedaan?? Als een ander ineens premier is gaan er toch niet ineens meer mensen voor dat voorstel stemmen?

Nee, haar eventuele opvolger had met het zelfde probleem gezeten.
Deze stemming van haar eigen partij maakt de situatie waar zij in zit alleen nog maar penibeler.
Ach, ze zoeken het maar uit ook.

Kralinger

Administrator
Forumleiding

Zoals JFK ook al zei: nee, een ander had het niet beter gedaan. Dit bevestigt wel weer dat een leider alleen een deal erdoorheen kan krijgen als andere partij?n erachter gaan staan. De Conservatieve partij mag wel officieel 1 partij zijn, in feite zijn het er 2: de "gewone" Tories en de "ERG" Tories (waarbij ERG voor European Research Group staat, de groep van de harde Brexiteers zoals Jacob Rees Mogg). Die 2 "partij?n" kunnen elkaar niet uitstaan, wat het voor de partij erg moeilijk maakt.

Labour is overigens net zo goed verdeeld in 2 "partij?n": die van Corbyn en van de "centristen" (waar Blair uit kwam). De enige manier om een deal er doorheen te krijgen is als de "gewone" Tories en de Labour "centristen" samen gaan werken.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Overigens is de Conservatieve partij in de afgelopen periode ook erg veel leden verloren. Voor het eerst in vele decennia zijn ze niet de tweede partij qua ledenaantal in het Verenigd Koninkrijk. Dat is nu de Scottish National Party (SNP), wat opvallend is omdat die alleen in Schotland actief is.

Atreides

Well-known member

Je hebt de harde Brexiteers die veel meer afstand van de EU willen. Gewoon een (mislukte) sabotage techniek.

Precies. Daarom snap ik die motie van wantrouwen ook niet. Het levert idd alleen maar meer problemen op.

Niet elk land is zo consensus gericht als Nederland.

Trouwens wel een unicum dat alle nog levende voormalige MP's in GB een (fel) tegenstander zijn van het hele concept van een Brexit.

Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Nee, haar eventuele opvolger had met het zelfde probleem gezeten.
Deze stemming van haar eigen partij maakt de situatie waar zij in zit alleen nog maar penibeler.
Ach, ze zoeken het maar uit ook.

Als ik May was was ik met opgestoken middelvinger vertrokken.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Trouwens wel een unicum dat alle nog levende voormalige MP's in GB een (fel) tegenstander zijn van het hele concept van een Brexit.

En Thatcher mag dan al een paar jaar dood zijn, redelijk kort voor haar dood had ze zich nog uitgesproken over de mogelijkheid van Brexit (toen was er een stevige campagne voor een referendum, waar Cameron uiteindelijk voor zwichtte) en hoe slecht dat zou zijn voor het land.

Atreides

Well-known member
Als alle ex-MP’s die nooit heel pro-EU zijn geweest dat al vinden...

Inderdaad. May is zoals aangeven overigens ook een Remainer.

Als je alle voormalige Amerikaanse presidenten had gevraagd had je ongetwijfeld hetzelfde antwoord gehad. Obama is er zelfs nog voor op campagne geweest.

Pascallovic

Well-known member
Precies. Daarom snap ik die motie van wantrouwen ook niet. Het levert idd alleen maar meer problemen op.
Voor een deel snap ik het wel. May en de EU hebben zelf geroepen dat dit de beste deal was die er te krijgen was en dat er niet heronderhandeld kon worden. Als dat het geval is moet je hem ter stemming brengen en niet een dag vantevoren terugtrekken.

JFK

Well-known member
Als ik May was was ik met opgestoken middelvinger vertrokken.

Had ik ook gedaan, zeker als 1/3 van je eigen partij het niet in je ziet zitten.
Waar ik dan wel weer bewondering voor heb, is dat zij doorgaat tot het gaatje. Ok? richting de afgrond, dat dan weer wel, maar lafaards zoals Farrage en Johnson blonken uit in duiken.

Nogmaals, ze zoeken het daar maar uit.

Max

Administrator
Forumleiding
Zeer veel bewondering voor haar. Begonnen aan een klus waarin ze het nooit goed kon doen. Indien kan ze het natuurlijk ook niet fout doen.

Ska P 187

Well-known member
Als ze gezond verstand had gehad was ze er nooit aan begonnen, maar gewoon een machtsgeile bitch is het.
Anders erken je toch gewoon dat je geen Brexiter bent en dat ??n van die gasten de boel maar gaat leiden, maar goed.
Dat ze tot het gaatje gaat okay, maar ze is de verkeerde persoon op de verkeerde plaats en dat had ze moeten weten.
Ze had moeten beseffen dat het haar tijd niet was.

Bovenaan