Buitenlandse politiek

JFK

Well-known member
Ik zag net even de heerlijke beelden in het Lagerhuis. May wordt gewoon keihard uitgelachen.

JMD

Well-known member
Zou May nou echt denken dat door uit te stellen er ineens wel een meerderheid komt voor deze deal?

Kralinger, heb jij enig idee hoe het qua aantal stemmen zit voor/tegen deze Brexitdeal? Ze heeft geen meerderheid voor deze deal, maar scheelt dat 10 zetels, 20 of veel meer?

Pascallovic

Well-known member
Zou May nou echt denken dat door uit te stellen er ineens wel een meerderheid komt voor deze deal?

Kralinger, heb jij enig idee hoe het qua aantal stemmen zit voor/tegen deze Brexitdeal? Ze heeft geen meerderheid voor deze deal, maar scheelt dat 10 zetels, 20 of veel meer?
Maak er maar 50 tot 80 van :cab:

JMD

Well-known member
Maak er maar 50 tot 80 van :cab:

Oke. Ik was even de tel kwijt... :p

Maar dan heeft uitstellen van die stemming dus echt helemaal geen zin. Wat verwacht ze nog te gaan behalen? Barnier geeft (terecht) aan dat de huidige deal de definitieve deal is.

gevegt

Well-known member
Oke. Ik was even de tel kwijt... :p

Maar dan heeft uitstellen van die stemming dus echt helemaal geen zin. Wat verwacht ze nog te gaan behalen? Barnier geeft (terecht) aan dat de huidige deal de definitieve deal is.

Ik hoorde afgelopen week dat elke partij een afdeling heeft die zeer hard, en dan ook zeer hard, de parlementari?rs onder grote druk zetten om de 'juiste' keuze te maken. Misschien hoopt May daar op.

JMD

Well-known member
Ik hoorde afgelopen week dat elke partij een afdeling heeft die zeer hard, en dan ook zeer hard, de parlementari?rs onder grote druk zetten om de 'juiste' keuze te maken. Misschien hoopt May daar op.

Ja, de 'chief whip' doet dat. Dat fenomeen is mij bekend.

Kralinger

Administrator
Forumleiding

Zoals het er nu naar uit ziet zou de stemming er ongeveer als volgt uitzien:

Voor:
Conservatieven - 219
Labour - 10
Onafhankelijken - 3
Totaal: 232

Tegen:
Conservatieven - 96
Labour - 247
SNP - 35
Liberal Democrats - 11
DUP - 10
Plaid Cymru - 4
Green Party - 1
Onafhankelijken - 6
Totaal: 410

De 8 niet stemmende leden zijn Sinn Fein (7, nemen zetels niet in) en de "speaker" (kamervoorzitter). Alles bij elkaar zou het dus een enorm zware nederlaag voor May worden.

Er komt sowieso een motie van wantrouwen in May. Kleinere oppositiepartij?n hebben Corbyn gevraagd dit in te dienen (normaal gesproken doet de leider van de oppositie zoiets. Hij laat weinig van zich horen, maar vanavond heeft de SNP aangekondigd de motie in te dienen als Corbyn dit niet doet. Dan wordt het interresant wat Corbyn gaat doen.

JMD

Well-known member
Thanks.
Een gat van 178 dus, dat betekent dat er dus 89 (90) moeten overstappen om alsnog 'voor' als resultaat te krijgen. Mission impossible lijkt me. Of de chief whip van de Conservatives moet ineens alle conservatives tot een 'voorstem' kunnen bewegen, maar dat lijkt me niet mogelijk.

Atreides

Well-known member
May brengt het hele zwikkie niet in stemming:eek:mg:. Ondertussen geven de polls aan dat 62% nu pro remain is en heeft GB toch de mogelijkheid om de hele Brexit eenzijdig te annuleren.

Dat gaat nog spannend worden. :eek:mg::eek:mg::eek:mg:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Thanks.
Een gat van 178 dus, dat betekent dat er dus 89 (90) moeten overstappen om alsnog 'voor' als resultaat te krijgen. Mission impossible lijkt me. Of de chief whip van de Conservatives moet ineens alle conservatives tot een 'voorstem' kunnen bewegen, maar dat lijkt me niet mogelijk.

Wat er ook ligt, je krijgt nooit de hele Conservatieve fractie achter het plan. Er zijn hardliners die pro-Brexit zijn die geen compromis accepteren, maar er zijn ook pro-EU hardliners die nooit voor iets wat het VK te ver verwijderd zullen stemmen. Dus ongeacht welk plan de regering mee komt, ze hebben behoorlijk wat parlementari?rs van andere partij?n nodig om het over de streep te krijgen.

JMD

Well-known member
May brengt het hele zwikkie niet in stemming:eek:mg:. Ondertussen geven de polls aan dat 62% nu pro remain is en heeft GB toch de mogelijkheid om de hele Brexit eenzijdig te annuleren.
Dat laatste was toch geen nieuws? Zolang nog niet elk land de Brexit geratificeerd heeft kan Gb er inderdaad nog onderuit.

Atreides

Well-known member

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Die rechtszaak is trouwens door 6 Schotse politici aangespannen van alle partij?n hier behalve de Conservatieven en UKIP (al is laatstgenoemde zo goed als verdwenen in Schotland). De Engelse rechtbanken hielden een dergelijk initiatief tegen, maar het Schotse (volledig aparte) rechtssysteem verwees de zaak wel door naar het Europese hof. Dit is een gevolg van het feit dat Schotland een volledig eigen rechtssysteem heeft en omdat dit het hele Verenigd Koninkrijk aangaat kon een nieuwe poging in Schotland gewaagd worden na het in Engeland mis ging.

Atreides

Well-known member
Die Schotten zijn trouwens goed genaaid met die Brexit. Bij het forum over een onafhankelijkheid heeft het merendeel alleen voor blijven gestemd i.v.m. het aanblijven binnen de EU.

Mocht er echt een harde Brexit komen voorzie ik een nieuw Schots referendum binnen een jaar.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Die Schotten zijn trouwens goed genaaid met die Brexit. Bij het forum over een onafhankelijkheid heeft het merendeel alleen voor blijven gestemd i.v.m. het aanblijven binnen de EU.

Mocht er echt een harde Brexit komen voorzie ik een nieuw Schots referendum binnen een jaar.

Klopt, hier in Schotland merk ik dat zelf ook. Heel veel mensen hebben toen "nee" gestemd bij het onafhankelijkheidsreferendum omdat ze geen risico wilden nemen m.b.t. het blijven in de EU. Alle peilingen geven aan dat in het geval van deze deal of een harde Brexit er tussen de 60% en 67% nu voor onafhankelijkheid is. Een nieuw referendum is al aangekondigd voor als duidelijk is wat er met Brexit gebeurt.

Hier in Dundee voelen mensen zich trouwens helemaal genaaid. Ze hadden in 2014 met grote meerderheid voor onafhankelijkheid gestemd en in 2016 met nog grotere meerderheid voor EU lidmaatschap en geen van beiden gekregen...

Bovenaan