Buitenlandse politiek

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Schotland heeft toch nog wat olievelden?

Maar het is idd deze deal of no deal. Dat gaat een harde brexit worden.

Klopt ja, overigens zijn er zeer recent nog redelijk wat nieuwe velden ontdekt en meer voorraad bij bestaande velden.

Ska P 187

Well-known member
Schotland heeft zo'n 40% van de voedsel- en drankexport van de UK, de overgrote meerderheid naar de EU. Dat is een van de belangrijkste redenen dat Schotland het zo belangrijk vindt om in de EU te blijven. Daarnaast brengt Schotland per hoofd van de bevolking meer geld in de staatskas dan Engeland, Wales of Noord-Ierland, dus financieel zit het goed. Maar vooral met deze bende en de harde Brexit die er waarschijnlijk aankomt (mijn verwachtingen zijn redelijk gelijk aan die van jou), denken veel mensen "slechter kunnen we het toch niet doen als we op eigen benen staan". Ook veel mensen die in 2014 nog tegen onafhankelijkheid hebben gestemd schijnen dat nu te denken (en dat idee krijg ik ook van mijn collega's en anderen in mijn omgeving).

Okay?! Ik had altijd begrepen dat er (bij Schotland) geld bij moest vanuit Engeland. In dat geval kom maar lekker bij de EU dan!

Max

Administrator
Forumleiding
Had ik ook verwacht dat er geld bij zou moeten. Anderzijds zit Engeland ook echt bomvol met paupers.

erka

Well-known member
Mooie samenvatting van het debat in het Lagerhuis op Ned2 nu. Wat een prachtige politieke cultuur heeft dat land.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Okay?! Ik had altijd begrepen dat er (bij Schotland) geld bij moest vanuit Engeland. In dat geval kom maar lekker bij de EU dan!

Had ik ook verwacht dat er geld bij zou moeten. Anderzijds zit Engeland ook echt bomvol met paupers.

Belastingopbrengsten zijn iets hoger hier, olie brengt geld in de staatskas e.d. Daarnaast is het al wat Max aangeeft. London staat ver boven Schotland, maar Engeland heeft ook heel veel enorme "paupergebieden" die het gemiddelde weer omlaag halen. In Schotland zijn de verschillen kleiner.

Bovenaan