Buitenlandse politiek

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Mooi dat soort verhalen. Ik ken er ook een flink aantal.
School is zeker niet alles.

Mijn beste vriendin had de middelbare school niet eens afgemaakt. Ze is op haar 25e begonnen aan volwassenenonderwijs in Engeland. Nu (32) heeft ze een masters op de universiteit en is begonnen aan een doktersstudie.

Max

Administrator
Forumleiding
Eerste lid van het kabinet May is opgestapt. De Britse koppen die ze bij het AD hadden weergeven beloven sowieso een hoop vuurwerk.

Max

Administrator
Forumleiding
Mijn beste vriendin had de middelbare school niet eens afgemaakt. Ze is op haar 25e begonnen aan volwassenenonderwijs in Engeland. Nu (32) heeft ze een masters op de universiteit en is begonnen aan een doktersstudie.

Dat is helemaal indrukwekkend. Ik ken wel genoeg verhalen van VMBO/MAVO->MBO->HBO->Universiteit. Belangrijk blijft dat het stapelen mogelijk moet zijn, maar dat is volgens mij tegenwoordig een stuk moeilijker.

JMD

Well-known member

Klopt. Sommige mensen 'bloeien' later op. Ik merk dat bij mezelf aan taalgevoel. Dat is bij mij ook pas goed geworden vanaf mijn 25e ofzo.

JMD

Well-known member
Dat is helemaal indrukwekkend. Ik ken wel genoeg verhalen van VMBO/MAVO->MBO->HBO->Universiteit. Belangrijk blijft dat het stapelen mogelijk moet zijn, maar dat is volgens mij tegenwoordig een stuk moeilijker.

Nee hoor, net zo makkelijk als vroeger om te doen (op de financi?n na). De enige lastige stap is via MAVO naar HAVO, daar wordt nog wel eens moeilijk over gedaan door scholen (eisen minimaal 7, nog wat).

JMD

Well-known member
Eerste lid van het kabinet May is opgestapt. De Britse koppen die ze bij het AD hadden weergeven beloven sowieso een hoop vuurwerk.
Ja, las het ook. Worden sowieso nog flink pittige maanden.

May heeft ook de pech dat ze geen meerderheid heeft in het Lagerhuis. Als de Tories 'gewoon' een meerderheid hadden gehad met iets van 40 zetels was die hele onderhandeling ook makkelijker geweest lijkt me.

Ik neem aan dat als May opstapt dat we dan weer nieuwe verkiezingen krijgen, of hoeft dat niet?

Kralinger

Administrator
Forumleiding

Ik weet niet exact hoe het in Nederland werkt voor die situaties, maar zijn er hier speciale opleidingen specifiek voor volwassenen die hun middelbare school niet afgemaakt hebben en alsnog aan een studie (vergelijkbaar met HBO niveau in NL of hoger) willen beginnen. Die opleidingen zijn er specifiek op gericht om mensen alsnog voor zo'n studie klaar te stomen. Dat is bij haar dus erg goed gegaan.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ja, las het ook. Worden sowieso nog flink pittige maanden.

May heeft ook de pech dat ze geen meerderheid heeft in het Lagerhuis. Als de Tories 'gewoon' een meerderheid hadden gehad met iets van 40 zetels was die hele onderhandeling ook makkelijker geweest lijkt me.

Ik neem aan dat als May opstapt dat we dan weer nieuwe verkiezingen krijgen, of hoeft dat niet?

In principe kunnen de Tories een nieuwe leider naar voren schuiven. Maar wie de partij ook leidt, krijgt nooit de hele partij achter een akkoord. Wat volgens de hardcore anti-EU parlementsleden acceptabel is, is nooit acceptabel voor de hardcore pro-EU parlementsleden en andersom. Iedere mogelijke deal heeft dus per s? steun van een redelijk aantal mensen van andere partij?n nodig.

Ik vermoed dat nieuwe verkiezingen niet veel zullen veranderen. Maar het kan ook taktiek zijn. Zoals eerder gezegd is Labour net zo goed verdeeld, als ze nu Corbyn de klus laten klaren wordt dat gegarandeerd net zo goed een bende en kunnen ze het daarna weer overnemen.

Atreides

Well-known member
Blijft altijd erg makkelijk h?? Iemand de tent uitlokken en dan op het moment dat iemand emotioneel reageert zeggen 'ja, het was niet serieus'.

De originele opmerking had een humoristische insteek met een serieus randje.

Wat mij bij jou fascineert is dat je als wiskunde docent waarschijnlijk ??n van de meest intelligente forumleden bent, maar heel vaak de ondertoon mist (het JMD-tje) en soms verrassende gaten in je kennis hebt of lijkt te hebben.

Verder zijn we met zijn allen zo gewend dat de leraar 'de waarheid' vertelt dat een fout extra opvalt. Zelfs als deze fout helemaal niks met het vakgebied van deze docent te maken heeft.

Trek het je verder niet aan. Je hebt ??n van de weinige beroepen waar je duizenden mensen hebt geholpen een net iets beter leven te kunnen leiden.

Dat zal best. Maar ik heb er soms gewoon schoon genoeg van dat men hier van alles kan zeggen en dan later ineens zegt dat het niet serieus bedoeld was. Ik heb sterk het vermoeden dat in sommige gevallen een post oorspronkelijk wel serieus bedoeld was, maar als dan iemand er boos op reageert er ineens gezegd wordt dat dat toch maar een grap was.

Als we alle humoristische posten met serieuze ondertoon moeten verwijderen missen we de helft van het forum.

Laatst bewerkt:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dominic Raab, de minister voor Brexit, is zojuist opgestapt omdat hij het niet eens is met de deal van May. Dat is de 2e vandaag, en zeker de voornaamste.

Atreides

Well-known member
Dominic Raab, de minister voor Brexit, is zojuist opgestapt omdat hij het niet eens is met de deal van May. Dat is de 2e vandaag, en zeker de voornaamste.

De tweede Brexit minister die een 'no deal' wil.

Toch gek dat ze denken daar een minister voor nodig te hebben.

Max

Administrator
Forumleiding
Nee hoor, net zo makkelijk als vroeger om te doen (op de financi?n na). De enige lastige stap is via MAVO naar HAVO, daar wordt nog wel eens moeilijk over gedaan door scholen (eisen minimaal 7, nog wat).

Financi?n vind ik wel een belangrijk punt. Het kan in theorie best toegankelijk zijn, maar als het te duur maakt is het in de praktijk niet meer haalbaar. Ik las sowieso dat we redelijk op de verkeerde weg zijn qua onderwijsgelijkheid en inkomensgroepen. Ik vind dat zorgelijk.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
En de volgende minister is opgestapt: Esther McVey, minister van sociale zaken. Daarnaast is een top-adviseur van May die als taak had deze deal over de verschillende hobbels te leiden.

JMD

Well-known member
Ik weet niet exact hoe het in Nederland werkt voor die situaties, maar zijn er hier speciale opleidingen specifiek voor volwassenen die hun middelbare school niet afgemaakt hebben en alsnog aan een studie (vergelijkbaar met HBO niveau in NL of hoger) willen beginnen. Die opleidingen zijn er specifiek op gericht om mensen alsnog voor zo'n studie klaar te stomen. Dat is bij haar dus erg goed gegaan.

Zijn er in Nederland ook. Waar je eindexamen kan doen op HAVO-niveau, maar je kunt zelfs ook (voor gezakte leerlingen) deelcertificaten halen in de vakken die je onvoldoende stond op je eindlijst om zo alsnog een diploma te halen.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
En de staatssecretaris voor Brexit is ook opgestapt, dat zijn er 4 uit het kabinet + 1 topadviseur.

Ska P 187

Well-known member
Yep dat wordt hard Brexit opzeker, dit plan komt nooit het parlement door en het is de laaste kans. De meerderheidvan de Britten gaat nooit akkoord met dit vazalstaten plan.
En de eerste couppoging tegen haar binnen haar eigen partij is ook een feit, Mayday?

....

filmpjes plaatsen lukt dus niet meer, dan maar een linkje

https://www.youtube.com/watch?v=X4edj4n-Nm4

Laatst bewerkt:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Yep dat wordt hard Brexit opzeker, dit plan komt nooit het parlement door en het is de laaste kans. De meerderheidvan de Britten gaat nooit akkoord met dit vazalstaten plan.
En de eerste couppoging tegen haar binnen haar eigen partij is ook een feit, Mayday?

....

filmpjes plaatsen lukt dus niet meer, dan maar een linkje

https://www.youtube.com/watch?v=X4edj4n-Nm4

Inderdaad ja, en dit kan ook het einde van het Verenigd Koninkrijk betekenen als Schotland en Noord-Ierland van hun recht eruit te stappen gebruik maken (wat zeer waarschijnlijk is bij een harde Brexit). Overigens lozen veel Conservatieven Noord-Ierland en Schotland maar wat graag. Lost veel problemen op en maakt bovendien de kans op een Conservatieve meerderheid aanzienlijk groter aangezien Engeland normaal gesproken overwegend conservatief stemt. Een onafhankelijk Engeland (al dan niet met Wales erbij) maakt het voor hun veel makkelijker...

Ska P 187

Well-known member
Inderdaad ja, en dit kan ook het einde van het Verenigd Koninkrijk betekenen als Schotland en Noord-Ierland van hun recht eruit te stappen gebruik maken (wat zeer waarschijnlijk is bij een harde Brexit). Overigens lozen veel Conservatieven Noord-Ierland en Schotland maar wat graag. Lost veel problemen op en maakt bovendien de kans op een Conservatieve meerderheid aanzienlijk groter aangezien Engeland normaal gesproken overwegend conservatief stemt. Een onafhankelijk Engeland (al dan niet met Wales erbij) maakt het voor hun veel makkelijker...

Voor Schotland zie ik de voordelen niet zo om zich los te maken van Engeland/ de UK, tenzij het echt een ramp wordt die hard Brexit (wat eigenlijk wel mijn verwachting is overigens) Voor Noord Ierland lijkt het me wel een logische stap om aan de malaise te ontsnappen, want Ierland is tenslotte ook een grote handelspartner.

Max

Administrator
Forumleiding
Buitenlandse politiek

Schotland heeft toch nog wat olievelden?

Maar het is idd deze deal of no deal. Dat gaat een harde brexit worden.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Voor Schotland zie ik de voordelen niet zo om zich los te maken van Engeland/ de UK, tenzij het echt een ramp wordt die hard Brexit (wat eigenlijk wel mijn verwachting is overigens) Voor Noord Ierland lijkt het me wel een logische stap om aan de malaise te ontsnappen, want Ierland is tenslotte ook een grote handelspartner.

Schotland heeft zo'n 40% van de voedsel- en drankexport van de UK, de overgrote meerderheid naar de EU. Dat is een van de belangrijkste redenen dat Schotland het zo belangrijk vindt om in de EU te blijven. Daarnaast brengt Schotland per hoofd van de bevolking meer geld in de staatskas dan Engeland, Wales of Noord-Ierland, dus financieel zit het goed. Maar vooral met deze bende en de harde Brexit die er waarschijnlijk aankomt (mijn verwachtingen zijn redelijk gelijk aan die van jou), denken veel mensen "slechter kunnen we het toch niet doen als we op eigen benen staan". Ook veel mensen die in 2014 nog tegen onafhankelijkheid hebben gestemd schijnen dat nu te denken (en dat idee krijg ik ook van mijn collega's en anderen in mijn omgeving).

Bovenaan