Buitenlandse politiek

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De onderhandelaars van het Verenigd Koninkrijk en de EU hebben een akkoord bereikt. Onder andere is hierin bereikt dat de grens tussen Ierland en Noord-Ierland open blijft, waardoor douane-controles plaats gaan vinden in de havens tussen Engeland/Schotland/Wales en Noord-Ierland. Er komt ook een overgangsperiode tot eind 2020 waarin het VK in feite in de gemeenschappelijke markt blijft, rechten van Britten in de EU en EU burgers in het VK worden gegarandeerd en er wordt een groot bedrag aan de EU betaald zodat lopende verplichtingen door zullen gaan.

Of dit akkoord er doorheen komt is nog maar zeer de vraag trouwens. Gedoogpartner DUP is er falikant op tegen dat Noord-Ierland een aparte positie krijgt, ook zijn er grofweg zo'n 30 Conservatieve parlementsleden op tegen. Labour (op zo'n 5 pro-Brexit Labour parlementsleden na), de Liberal Democrats en SNP (beiden pro-EU) hebben ook aangekondigd tegen te stemmen.

De situatie is dus nu als volgt:
Voor: Conservatieven (286) + Labour (5) = 291
Tegen: Conservatieven (30) + Labour (252) + SNP (35) + Liberal Democrats (12) + DUP (9) + Plaid Cymru (4) + Green Party (1) = 343
Onduidelijk: Onafhankelijken (7)
Stemmen niet: Sinn Fein (7, nemen zetels niet in), kamervoorzitter & 1 geschorst lid (DUP)

May heeft 321 stemmen voor haar plan nodig, waardoor ze nog (ongeveer) 30 personen moet overtuigen. Labour als geheel lijkt totaal niet open te staan voor onderhandelingen, hooguit kan ze proberen met individuele leden die meer richting het centrum politiek gezien staan en pro-EU zijn te overtuigen. Die zullen alleen behoorlijke eisen stemmen, waaronder een nieuw referendum over de deal, die tot gevolg kan hebben dat Brexit compleet stopt. Hetzelfde zal gelden voor de Liberal Democrats. De DUP gaat ze nooit aan boord krijgen, want die willen dat het akkoord over de Ierse grens de prullenbak in gaat. Dan gaat het volledige akkoord de prullenbak in want Ierland zal dan hun veto uitspreken tegen de deal.

De enige andere partij die May aan een meerderheid zou kunnen helpen is de SNP (Scottish National Party). Die hebben aangegeven tegen de deal zoals het er nu ligt te stemmen, maar houden de deur open om voor te stemmen als er concessies gedaan worden. Dat zullen alleen wel stevige concessies worden, zoals een speciale positie voor Schotland wat overeenstemt met wat Noord-Ierland heeft (Schotland heeft overweldigend voor de EU gestemd in 2016) en ze zullen eisen dat de Britse regering niet probeert een onafhankelijkheidsreferendum te vertragen of tegenwerken.

JMD

Well-known member
Wat is de reden dat Schotland een 'minder speciale' positie heeft dan Noord Ierland?

Max

Administrator
Forumleiding
Wat is de reden dat Schotland een 'minder speciale' positie heeft dan Noord Ierland?

Die natuurkunde docent van jou was niet best, maar jouw aardrijkskunde docent en geschiedenis docent hebben er ook weinig van gebakken.

Atreides

Well-known member
Die natuurkunde docent van jou was niet best, maar jouw aardrijkskunde docent en geschiedenis docent hebben er ook weinig van gebakken.

Als de rest van zijn docenten dat niveau een beetje doortrekken snapt de Atreides wel waar het JMD-tje vandaan komt.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Maar ze zijn dus wel eensgezind over de Brexit...

Ook niet echt, er zijn diverse meningsverschillen over hoe nu verder. Corbyn is als partijleider nogal eurosceptisch terwijl de overgrote meerderheid van zijn partij dat juist niet is. Labour is ook op gebied van de EU tot op het bot verdeeld. Alleen deze deal zijn ze vrijwel unaniem tegen omdat dit een compromis is die de verschillende "kampen" in Labour allemaal niks vinden.

Max

Administrator
Forumleiding
Alsof je dat op basis van 1 opmerking kunt benomen. :p

Uit die opmerking blijkt dat je je onvoldoende bewust bent van de woelige geschiedenis en de ligging van Noord-Ierland ten opzichte van Engeland en Schotland ten opzichte van Engeland. Dan heb je de vakken geschiedenis en aardrijkskunde te pakken. Uit de opmerking van de meter kun je het vak natuurkunde en Nederlands meenemen. Met deze opmerking bevestig je het voorgaande eigenlijk ook weer verder.

JMD

Well-known member
Uit die opmerking blijkt dat je je onvoldoende bewust bent van de woelige geschiedenis en de ligging van Noord-Ierland ten opzichte van Engeland en Schotland ten opzichte van Engeland. Dan heb je de vakken geschiedenis en aardrijkskunde te pakken. Uit de opmerking van de meter kun je het vak natuurkunde en Nederlands meenemen. Met deze opmerking bevestig je het voorgaande eigenlijk ook weer verder.
Nee, bij GS hebben wij het niet over GB gehad, wij waren vooral bezig met de Renaissance, Verlichting, Franse Revolutie, WO1, WO2, Koude Oorlog. Daarna was klas 3 over en heb ik GS laten vallen. Verder is volgens mij ook in het huidige GS-programma weinig aandacht voor de positie van GB. Want Frankrijk en de revolutie aldaar hebben veel meer invloed op Nederland gehad dan het Engelse continent, dat zich toch altijd afzijdig hield van het Continent.
Maar maakt dat mijn voormalige GS-docent onbekwaam? Absoluut niet. Als je alle historie van alle (Europese) landen wilt behandelen heb je minstens 10 lesuur per week geschiedenis nodig. En die zijn er niet, een GS-docent moet het met 2 uur p.w. doen.
Idem voor AK.
En ja, mijn NA-docent had blijkbaar een fout gemaakt over die 'standaardmeter', de NA-docent van Kralinger blijkbaar ook. Poepoe. Ik weet niet hoe jij bent, maar docenten zijn niet feilloos. Wij maken ook fouten. En ook ik kan niet alles uitleggen wat ik wil. Ik ben nu in 3Havo bezig met kwadratische vergelijkingen oplossen, maar behandel niet 'kwadraat afsplitsen'. Maakt mij dat een slechte docent?

Jij toont met deze (en de vorige) opmerking aan geen ene reet van onderwijs te snappen, dat is wel duidelijk.
En verder mis je ook de basisregel van het onderwijs: als iemand een vraag stelt beantwoord je die, je gaat niet die persoon lopen schofferen omdat hij iets (nog) niet weet.

Als jij later kinderen krijgt wens ik je succes met het vinden van een school waar alles wordt onderwezen .

En ja, ik weet best wel veel van GB, maar de link in mijn vraag had ik niet gelegd. Maar behandel jij me maar als minderwaardig omdat ik iets niet precies weet en daar een vraag over stel. Als jij je daar beter door voelt heb ik dat er voor over.

Laatst bewerkt:
Bovenaan