Buitenlandse politiek

Max

Administrator
Forumleiding
Buitenlandse politiek

De wat fanatiekere protestanten zijn toch ook geen uitgesproken fan van abortus?

JMD

Well-known member
De wat fanatiekere protestanten zijn toch ook geen uitgesproken fan van abortus?
Lijkt me ook niet nee, maar die heb je dan toch ook in GB?
En blijkbaar is abortus dus iets waarover Schotland, NI en Wales apart mogen stemmen...

Overigens: een aantal prominente D66-politici hebben getwitterd dat het zo mooi is dat er in Ierland nu ook abortus mogelijk is, en dat het mooi is dat het Ierse volk daarvoor gekozen heeft. Apart dat D66 elk referendum in NL de nek omdraait... Ze willen geen referendum over de donorwet... Hypocriet volk.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Hoe komt het dat NI dat nog wel illegaal vindt en de rest van de Britse Eilanden niet? Zijn ze in NI strikter dan in bv Engeland en Schotland dan?

Het ligt enigszins ingewikkeld. Engeland, Schotland en Wales hebben de status van "land binnen het koninkrijk", vergelijkbaar met het Koninkrijk der Nederlanden wat bestaat uit Nederland, Curacao, Aruba en St. Maarten. Schotland en Wales hebben een eigen regering en beslissen over vele zaken, waaronder abortus. Engeland heeft geen eigen regering, maar de Britse regering doet ook zaken die alleen met Engeland te maken hebben, daar kunnen dan alleen Engelse lagerhuisleden over stemmen. Die landen kunnen bijvoorbeeld ook ervoor kiezen het koninkrijk uit te stappen en onafhankelijk te worden na een referendum (zie de discussie rond Schotland).

Noord-Ierland heeft niet de status van "land", maar van "provincie". Zij hebben niet het recht om een onafhankelijkheidsreferendum uit te schrijven, maar kunnen wel een referendum over Ierse hereniging uitschrijven (wat na Brexit best zou kunnen gebeuren). Ze hebben ook een eigen parlement/regering. Het verschil is dat als gevolg van het vredesakkoord en andere Brits/Ierse akkoorden, er een ingewikkeld systeem daar is dat een van de 2 bevolkingsgroepen (unionisten of nationalisten, wat in de praktijk neer komt op protestanten of katholieken, maar niet volledig) een "veto" over diverse zaken kan uitspreken om te voorkomen dat de ene bevolkingsgroep iets tegen de zin van de meerderheid van de andere groep kan doordrukken. De nationalistische/katholieke partij?n zoals Sinn Fein & SDLP zijn overweldigend voor abortus. Echter is vooral de DUP (Democratic Unionist Party) hier fel tegen. Zij zijn een zeer conservatief protestantse partij waarbij vergeleken de SGP zeer liberaal is. Zij hebben de meerderheid van de zetels voor de unionistische partij?n en houden ieder initiatief voor abortus (of homohuwelijk, waar hetzelfde verhaal voor geldt) tegen.

Er is nogal een ingewikkelde staatsstructuur hier in het VK (en dan heb ik het nog niet eens over Jersey, Guernsey, Isle of Man en de Britse overzeese gebiedsdelen die niet bij het VK horen, maar ook niet onafhankelijk zijn!), zelfs Belgi? krijgt het nog niet voor elkaar het zo ingewikkeld te maken!

JFK

Well-known member
Dat beoogde kabinet wil toch 100 miljard m??r uitgeven dan dat er binnenkomt? Ik snap wel dat de President voor dat Sinterklazenkabinet gaat liggen.

Max

Administrator
Forumleiding
Dat beoogde kabinet wil toch 100 miljard m??r uitgeven dan dat er binnenkomt? Ik snap wel dat de President voor dat Sinterklazenkabinet gaat liggen.

Dan ben je haast verplicht als president om in te grijpen.

Ska P 187

Well-known member
Toch klopt er het ??n en ander niet. Ik heb het me wel eens uit laten leggen, maar weet niet meer exact hoe het zat. Kwam er op neer dat de Italianen en dan met name de banken extreem hard genaaid zijn door Europa en de crisis. Ook daar heb je relatief veel kleine banken volgens mij.
Het kan ook haast niet anders. Zelfs in Spanje laten we positieve cijfers zien, maar de mensen in Itali? blijven maar achteruit gaan.

De Wolf

Well-known member
Ik moet het nog zien. Het blijven de twee meest gestoorde staatshoofden die er op dit moment rondlopen.

Mario

Well-known member
Ik moet het nog zien. Het blijven de twee meest gestoorde staatshoofden die er op dit moment rondlopen.

Er zijn er nog wel een paar.

De waarde van deze ontmoeting moet nog maar blijken, beide landen liggen mijlenver uitelkaar wat betreft ideologie ... het ondertekenen van iets hoort bij dit soort bijeenkomsten, maar de vraag is dus wat ze ondertekend hebben.

Max

Administrator
Forumleiding
Ze lijken on speaking terms te zijn. Daarnaast werkt de gekheid van Trump kennelijk goed met de gekheid van Kim.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ze lijken on speaking terms te zijn. Daarnaast werkt de gekheid van Trump kennelijk goed met de gekheid van Kim.

Dat is de voornaamste reden dat er misschien iets mogelijk is. Beiden zo gek als een deur, dus samen werkt dat misschien...

Max

Administrator
Forumleiding
Dat is de voornaamste reden dat er misschien iets mogelijk is. Beiden zo gek als een deur, dus samen werkt dat misschien...

We zitten altijd te janken op Trump, maar ook Trump heeft wel eens gelijk en doet dingen goed.

Bovenaan