Buitenlandse politiek

zwammy

Well-known member
Ook wel grappig dat na 15 jaar roepen dat grenscontroles echt niet mogelijk waren ze nu opeens wel kunnen.
 

JMD

Well-known member
Ook wel grappig dat na 15 jaar roepen dat grenscontroles echt niet mogelijk waren ze nu opeens wel kunnen.
Dat bleek toch al tijdens corona en ook bij het afgelopen ek? Toen werden er ook grenscontroles gehouden. (En bij corona deden de Belgen gewoon de grenzen dicht met nl om te voorkomen dat men ging shoppen in Antwerpen)
 

ALenstra

Well-known member
Intussen gaat Duitsland de grenzen weer controleren naar aanleiding van Solingen en de recente verkiezingsuitslag.
Zo ziet populistische symboolpolitiek er dus uit.
Het Nederlands bedrijfsleven is bezorgd, Polen vind het onacceptabel en Oostenrijk heeft alvast laten weten geen teruggestuurde asielzoekers terug te nemen die de Duitse grens niet over mogen.
 

JMD

Well-known member
Denk dat Oostenrijk daar niet zo veel over te zeggen heeft...
Sowieso is het zo dat asielzoekers volgens mij in het eerste land in de EU waar ze binnenkomen asiel aan moeten vragen.
 

erka

Well-known member
Grappig he. Als Duitsland grenscontroles invoert dan hoeven wij dat toch alleen nog maar aan de Belgische grens te doen?
Of ben ik dan gek.
 

erka

Well-known member
Overigens, ik ben bij de grens opgegroeid. Toen er nog geen Schengen was, was er ook grenscontrole. Maar dat ging steekproefgewijs. Nooit last van gehad, je kon altijd zo de grens over.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Grappig he. Als Duitsland grenscontroles invoert dan hoeven wij dat toch alleen nog maar aan de Belgische grens te doen?
Of ben ik dan gek.
Klopt in principe wel ja. Maar een landsgrens bestaat natuurlijk altijd uit 2 grenscontroles, 1 om het land uit te komen en de ander om het andere land in te gaan.
 

JMD

Well-known member
Overigens, ik ben bij de grens opgegroeid. Toen er nog geen Schengen was, was er ook grenscontrole. Maar dat ging steekproefgewijs. Nooit last van gehad, je kon altijd zo de grens over.
Precies. Zoiets zal het ongetwijfeld nu ook worden. Ik lees direct al weer allerlei paniekverhalen van urenlange wachttijden aan de grens. 'Vroeger' gebeurde dat ook nooit.
Ik was op vakantie in Zwitserland deze zomer, daar natuurlijk nog wel grenscontrole, maar de douanebeambtes keken rustig naar wie langsreed en ik heb beide keren niet hoeven te stoppen. Het enige tijdverlies was dat ik ipv met 100-130 de grens over nu dat met 25-30 km/u moest doen...

Ik ben voor Schengen enz, maar ik vind het toch wel altijd wat hebben, zo'n douanecontrole langs de weg. Maakt het allemaal net iets formeler dan dat je gewoon door kan blazen.
 

erka

Well-known member
Noorwegen idem dito, paar jaar geleden met de auto daarheen geweest en je kon zo doorrijden. Busje achter ons werd er wel uitgepikt.

Klopt wat je zegt. Rijen bij de grens is echt kolder. Dat was vroeger ook niet zo want toen waren er ook overeenkomsten met Duitsland. En personen konden 99 van de 100 keer zo door. Met België zijn er sinds de jaren 60 al open grenzen!

Maar ja, dat scoort niet he.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
Ander voorbeeld. De grens van de VS met Mexico wordt ook vaak aangehaald als 'dicht'. Complete kolder. Ja, dicht voor migranten. Maar Amerikanen kunnen zo doorlopen/rijden, Mexicanen uit de grensstreek hebben een pasje waarmee ze zo door kunnen en toeristen kunnen ook zo door.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Klopt wat je zegt. Rijen bij de grens is echt kolder. Dat was vroeger ook niet zo want toen waren er ook overeenkomsten met Duitsland. En personen konden 99 van de 100 keer zo door. Met België zijn er sinds de jaren 60 al open grenzen!
Mid jaren 90 zat Oostenrijk nog niet bij Schengen, toen waren we 2x op vakantie in Oostenrijk. Toen stonden er wel wat rijen, maar was je vaak binnen een minuut of 10 wel door. 1 jaar zaten we in Karinthië en gingen we ook een dagje naar Oostenrijk, dus in totaal 4x langs de douane (DLD - OOS en OOS - ITA (en dan natuurlijk ook terug)), we hebben 1x onze paspoorten moeten laten zien. Droge commentaar van mijn moeder: 'hebben we ze tenminste niet voor niks meegenomen'. :)

Overigens was er in 2016 ook een douanecontrole bij de OOS-DUI-grens toen ik richting huis reed (vluchtelingencrisis), deed ook niemand moeilijk over, iets van 5 min vertraging. Maar nu kan men idd lekker populistisch klagen dat DUI dat alleen maar doet omdat de AFD gewonnen heeft. Dat het eerder ook wel eens gebeurde ontgaat dat soort mensen, maar men heeft het keuteltje weer gelegd.
 

erka

Well-known member
In al die keren dat ik in Zwitserland ben geweest ben ik nog nooit gecontroleerd. Volgens is er tegenwoordig geen grensbewaking meer aan de grens met Frankrijk en Duitsland. In Basel oogde de grensovergang in elk geval compleet verlaten. Grens met Italië nog wel dacht ik.
 

Jef400

Well-known member
In al die keren dat ik in Zwitserland ben geweest ben ik nog nooit gecontroleerd. Volgens is er tegenwoordig geen grensbewaking meer aan de grens met Frankrijk en Duitsland. In Basel oogde de grensovergang in elk geval compleet verlaten. Grens met Italië nog wel dacht ik.
In de trein ben ik nog wel eens gecheckt. Al was dat vooral windowdressing voor de Aziaten die achter mij zaten.
 

Joost

Well-known member
Noorwegen idem dito, paar jaar geleden met de auto daarheen geweest en je kon zo doorrijden. Busje achter ons werd er wel uitgepikt.

Klopt wat je zegt. Rijen bij de grens is echt kolder. Dat was vroeger ook niet zo want toen waren er ook overeenkomsten met Duitsland. En personen konden 99 van de 100 keer zo door. Met België zijn er sinds de jaren 60 al open grenzen!

Maar ja, dat scoort niet he.
Ik heb deze zomer anders gewoon twintig minuten in de file gestaan bij de grensovergang.
 

JMD

Well-known member
In al die keren dat ik in Zwitserland ben geweest ben ik nog nooit gecontroleerd. Volgens is er tegenwoordig geen grensbewaking meer aan de grens met Frankrijk en Duitsland. In Basel oogde de grensovergang in elk geval compleet verlaten. Grens met Italië nog wel dacht ik.
DIe grensovergang had ik ook, er lopen nog wel wat douanemensen rond, maar die houden het vooral van een afstand in de gaten lijkt het.
 

Mario

Well-known member
DIe grensovergang had ik ook, er lopen nog wel wat douanemensen rond, maar die houden het vooral van een afstand in de gaten lijkt het.
Klopt, afgelopen zomer ook in de file gestaan. Maar niet langer dan bij de tolwegen. Het is heel lang geleden dat ik in Europa ergens aan de grens door de douane ben gecontroleerd. Alleen op het vliegveld als je van buiten Europa komt.
 
Bovenaan