Buitenlandse politiek

Eef de Kip

Well-known member
Plus 1 hoor, was zeker een knoeperd van een fout maar idd, als we iedereen vanaf nu af gaan rekenen op de eerste de beste fout dan krijg je nou niet bepaald een consistent beleid.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Die partij is intern zo top op het bot verdeeld dat ze alles aangrijpen. De meeste Tory parlementsleden wilden haar juist niet, maar de leden wel. Daardoor was dit vooraf al een hele lastige taak voor haar. Nu lijkt de fractie zelf de nieuwe premier te kiezen.
 

Mario

Well-known member
En toch, en toch, en toch... Ja, ze maakte een knoeperd van een fout met dat idiote nieuwe belastingstelsel, maar mag ze dan geen 2e kans hebben? Johnson maakte ik weet niet hoeveel fouten, om over May nog maar te zwijgen...

En wat is dan nu de versnelde race om premier te worden? Kunnen ze niet gewoon die man die 2e werd nu premier maken?
Is die niet gekleurd? Dat zou ook weer een unicum zijn. De vraag is of Engeland echt zo woke is al ze zich voordoen.
 

JMD

Well-known member
Die partij is intern zo top op het bot verdeeld dat ze alles aangrijpen. De meeste Tory parlementsleden wilden haar juist niet, maar de leden wel. Daardoor was dit vooraf al een hele lastige taak voor haar. Nu lijkt de fractie zelf de nieuwe premier te kiezen.
En waarom doen ze dat laatste nu dan wel, maar eerder niet?
 

JMD

Well-known member
Is die niet gekleurd? Dat zou ook weer een unicum zijn. De vraag is of Engeland echt zo woke is al ze zich voordoen.
Woke is volgens mij vooral iets van hoogopgeleiden (net als in NL). Dat speelt alleen rond universiteiten. Denk niet dat iemand in Noord Engeland daar nou mee bezig is.

Maar kiezen voor kleur of vrouw is niet per sé woke.
Het zou idd de eerste 'kleurling' zijn als premier, maar ze hebben volgens mij al wel vaker 'gekleurde' ministers gehad, en ze waren ook veel eerder met een vrouw als premier e.d..
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
En waarom doen ze dat laatste nu dan wel, maar eerder niet?
Door de interne regels. Net is de procedure bekend gemaakt en er kan toch een leden stemming komen. In principe dezelfde procedure als de vorige keer, maar nu is de (eventuele) leden stemming via internet. Het grote verschil is dat het aantal benodigde nominaties van lagerhuisleden aanzienlijk hoger is. Kandidaten hebben nu minstens 100 nominaties nodig van 364 fractiegenoten. Aangezien iedereen er maar één kan nomineren, zijn er dus maximaal 3 kandidaten.

Maandag om 14.00 uur (UK tijd) sluiten de nominaties. Is er maar één die dat aantal haalt, wordt diegene direct premier. Zijn het er 2, dan gaat de keuze tussen die 2 direct naar de leden die dan tot vrijdag hebben om te kiezen. Zijn dat er 3, dan stemmen de fractieleden tussen die 3 op een latere tijd maandag, de twee met de meeste stemmen gaan door voor de ledenstemming.
 

Joost

Well-known member
En toch, en toch, en toch... Ja, ze maakte een knoeperd van een fout met dat idiote nieuwe belastingstelsel, maar mag ze dan geen 2e kans hebben? Johnson maakte ik weet niet hoeveel fouten, om over May nog maar te zwijgen...

Truss werd gekozen door de leden om het simpele feit dat ze ongeveer alle belasting voor de rijken wilde afschaffen.

Als dat dan niet meer doorgaat…
 

Max

Administrator
Forumleiding
Zelf zit er in ieder geval warmpjes bij. Ik lees net dat je 115.000 GBP per jaar ontvangt de rest van je leven als voormalig Prime Minister. Op je 47ste al met pensioen kunnen.
 

JMD

Well-known member
Johnson en Sunak hebben al meer dan 100 parlementariërs van de Tories achter zich staan.
 

Max

Administrator
Forumleiding
In China overigens ook een bizarre situatie op het vijfjaarlijks congres van de Chinese Communistische Partij. De voorganger van Xi Jinping die naast Xi Jinping zat, werd door beveiliging naar buiten begeleid. Leek op een klassieke afrekening in het communistische circuit. Maar niemand die het echt weet. Mijn vrouw interesseert zich niets voor politiek, dus hier geen duiding. Toch maar weer eens uitgelegd dat de oneerlijke kansen qua onderwijs en werk ook gewoon voortvloeien uit het systeem, dus dat je er toch niet helemaal blind voor kan blijven. De Taiwan discussie verliep wat minder vruchtbaar... Al begint het kwartje te vallen dat dit na Oekraïne de volgende shitshow kan worden waarvan de hele wereld last heeft.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
De Taiwan discussie verliep wat minder vruchtbaar... Al begint het kwartje te vallen dat dit na Oekraïne de volgende shitshow kan worden waarvan de hele wereld last heeft.
Jep. Daar kan je op wachten. Maar denk dat er dan weinig mensen met Taiwanvlaggen zullen lopen (in bio's zetten, voor het raam hangen enz), is toch veel verder weg. (en je zal ook minder mensen hebben die dan met China meeheulen dat Taiwan echt bij hen hoort)
 

Max

Administrator
Forumleiding
Jep. Daar kan je op wachten. Maar denk dat er dan weinig mensen met Taiwanvlaggen zullen lopen (in bio's zetten, voor het raam hangen enz), is toch veel verder weg. (en je zal ook minder mensen hebben die dan met China meeheulen dat Taiwan echt bij hen hoort)

Meer dat daar de gehele chipindustrie zit van wat ik heb begrepen.
 
Bovenaan