Buitenlands nieuws

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ska P 187

Well-known member
Ja joh, 2e Otomaanse rijk, die mag je even uitleggen. Zijn ze de Balkan weer binnengevallen en staan ze voor de poorten van Wenen?
 

A345

New member
Wat ik de laatste tijd weer vaak lees vind ik altijd zo krom. Grote multinationals die een iets lagere winst halen dan verwacht gooien er meteen personeel uit. De omzetten stijgen wel, maar omdat er onder de streep slechts een miljard overblijft in plaats van 1,2 miljard moeten er een x aantal banen weg. Zouden er dan echt geen andere manieren zijn om eventueel op je kosten te besparen of je nog meer op de omzet te focussen. Is enig goodwill kweken bij je werknemers of werknemers iets teruggeven voor hun bewezen diensten dan echt totaal onbelangrijk?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Veel mensen zullen er andere waarden op nahouden. In hoeverre hebben MNE's sowieso veel ruimte om er andere waarden op nahouden. Een MNE is een bedrijf en geen mens. Uiteindelijk draait het om het resultaat voor de aandeelhouders. Je ziet dat MNE's maatschappelijker betrokken gaan ondernemen in zover de maatschappij dat van ze verlangt (het effect heeft op de winst).
 

Eef de Kip

Well-known member
Alles onder het mom dat de aandeelhouder hogere winst verwacht. Die aandeelhouders zijn wij allemaal ook een klein beetje met oa onze hypotheken maar het grootste gedeelte van die hogere winsten komt natuurlijk terecht bij de happy few. Oeps, nu klink ik wel een beetje links, dat kan nooit de bedoeling zijn.
 

Ska P 187

Well-known member
Ik denk dat jij een links hart hebt en een rechts stel hersenen.
En dan maar zoeken naar die gulden middenweg.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Alles onder het mom dat de aandeelhouder hogere winst verwacht. Die aandeelhouders zijn wij allemaal ook een klein beetje met oa onze hypotheken maar het grootste gedeelte van die hogere winsten komt natuurlijk terecht bij de happy few. Oeps, nu klink ik wel een beetje links, dat kan nooit de bedoeling zijn.

De aandeelhouder verwacht meer winst, de werknemers die ontvangen meer bonussen bij meer winst. Uiteindelijk hebben wij de maatschappij echter ook invloed op die winst en dus de keuzes. Wij kunnen ook andere keuzes maken. Wij hadden massaal onze bonuskaart kunnen inleveren toen AH besloot om administratief werk te outsourcen naar Polen. Tegelijkertijd kunnen we besluiten om de meer verantwoorde ondernemers te belonen door hun producten af te nemen.
 

JMD

Well-known member
Vanavond om 23.00 NL tijd sluiten de stembussen in het Verenigd Koninkrijk. Het belooft een spannende strijd te worden tussen Labour en de Conservatives. Peilingen leken op een gelijk aantal zetels te wijzen.

Hoe dan ook, het zal n.a.w. een hele toer worden om een coalitie te kunnen vormen in het Albion.
 

JMD

Well-known member
Eerste poll van de BBC geeft aan dat de Conservatieven toch veel zetels voorsprong hebben.

Schotse nationalisten naar 58 zetels (bijna alle Schotse counties).

LibDem naar 10, dat is een groot verschil met 5 jaar terug, toen hadden ze er 40 ofzo.


Als in Schotland bijna alle zetels naar de SNP gaat, hoe is dan in hemelsnaam dat referendum 'mis' gegaan voor de Schotten als ze nu op de SNP stemmen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De SNP die wil de Engelsen de beloften laten nakomen wat betreft meer zelfstandigheid toen de Schotten dreigde voor onafhankelijkheid te gaan stemmen.
 

JMD

Well-known member
Oke. Dan verklaart het dat.

Ik dacht dat zij puur voor Schotse afhankelijkheid waren.

Ze hadden 6 zetels 5 jaar terug, nu 58...
 

Pascallovic

Well-known member
Best wel verrast dat de partij van Cameron zo hoog scoort in de exitpoll. Eens kijken of ik het ga volhouden vannacht om te volgen. Morgen toch een vrije dag.
 

JMD

Well-known member
Dit wordt echt nachtwerk, pas diep in de nacht zal iets duidelijk worden. Ga ik niet halen.

Haha, Newcastle - Sunderland om te zien wie de eerste uitslag heeft. Ze verwachten na 40 minuten de uitslag te hebben, dan zijn er dus ongeveer 40000 stemmen geteld...
 

Friesland

Well-known member
Als in Schotland bijna alle zetels naar de SNP gaat, hoe is dan in hemelsnaam dat referendum 'mis' gegaan voor de Schotten als ze nu op de SNP stemmen.

Een districtenstelsel is nu eenmaal niet erg democratisch. Het aantal zetels zegt niet zoveel over de percentages.
 

JMD

Well-known member
Als ik het zo hoor zou dit wel eens de laatste keer kunnen zijn dat ze het 'first past the post' system doen... Dat werkt bij 2 partijen wel goed, maar bij meer partijen (nu met UKIP en LibDem) is het eigenlijk oneerlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan