Buitenlands nieuws

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ska P 187

Well-known member
Dat denk ik ook.

@ Ska P: wat is er verrassend?

Ik wist niet dat het ?vroeger?zo slecht was. Of had het me niet gerealiseerd eigenlijk.
Door het informatietijdperk komt alles denk ik veel harder of anders binnen ofzo.
Linke shit om te zeggen, maar eigenlijk valt het (tot nu toe) wel mee.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Alexander en Sascha vertrokken dinsdagochtend naar het vliegveld in Zaventem om te vliegen naar Amerika. Om 7:59 uur belden de kinderen nog met het thuisfront om te melden dat ze goed waren aangekomen op het vliegveld. Tijdens dat telefoontje hoorde de familie een ontploffing en glasgerinkel. Vervolgens werd de verbinding verbroken. Sindsdien zijn de kinderen onbereikbaar voor de familie.

Bah.
 

Lord Flash

New member
Ik wist niet dat het ?vroeger?zo slecht was. Of had het me niet gerealiseerd eigenlijk.
Door het informatietijdperk komt alles denk ik veel harder of anders binnen ofzo.
Linke shit om te zeggen, maar eigenlijk valt het (tot nu toe) wel mee.

Als je Brit of Spanjaard bent misschien wel, maar voor de rest van West-Europa weer niet. Zo'n staatje verhult natuurlijk ook veel. Toen waren het vooral ge?soleerde conflicten (IRA vs. Britse kroon, ETA vs. Spanje), nu is er in heel West-Europa de re?le angst dat het bij wijze van spreken om de hoek kan gebeuren. Wat dat betreft zijn dit soort aanslagen toch veel meer ontwrichtend voor de samenleving.
 

JMD

Well-known member
Als je Brit of Spanjaard bent misschien wel, maar voor de rest van West-Europa weer niet. Zo'n staatje verhult natuurlijk ook veel. Toen waren het vooral ge?soleerde conflicten (IRA vs. Britse kroon, ETA vs. Spanje), nu is er in heel West-Europa de re?le angst dat het bij wijze van spreken om de hoek kan gebeuren. Wat dat betreft zijn dit soort aanslagen toch veel meer ontwrichtend voor de samenleving.

Zeker.

Alleen pleegde de IRA ook aanslagen buiten het VK, bv in Roermond.
En je had in duitsland nog de RAF, die waren ook soms flink bezig, maar dat was wel meer tegen individuen gericht
 

zwammy

Well-known member
Ik lees net het strafblad van de 2 ploflims. Dan maak je het als Belgi? wel erg makkelijk dat zulke dingen gebeuren. Kunt wel blijven roepen dat zwaarder straffen niet werkt maar dan weet je wel zeker dat ze niet waren ontploft gisteren.
 

Ska P 187

Well-known member
Als je Brit of Spanjaard bent misschien wel, maar voor de rest van West-Europa weer niet. Zo'n staatje verhult natuurlijk ook veel. Toen waren het vooral ge?soleerde conflicten (IRA vs. Britse kroon, ETA vs. Spanje), nu is er in heel West-Europa de re?le angst dat het bij wijze van spreken om de hoek kan gebeuren. Wat dat betreft zijn dit soort aanslagen toch veel meer ontwrichtend voor de samenleving.

Problemen in noord Ierland zijn zijn beetje opgelost door koffiedrinken, al sluimert het dat nog behoorlijk en heb ik het idee dat er maar een vonkje nodig is. In Spanje is het ook rustig op het moment, daar kijkt de ETA volgens aan mij hoe het de Catalanen op de'legale' manier afgaat. Misschien toch maar nog meer thee drinken?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Problemen in noord Ierland zijn zijn beetje opgelost door koffiedrinken, al sluimert het dat nog behoorlijk en heb ik het idee dat er maar een vonkje nodig is. In Spanje is het ook rustig op het moment, daar kijkt de ETA volgens aan mij hoe het de Catalanen op de'legale' manier afgaat. Misschien toch maar nog meer thee drinken?

Mocht het VK de EU verlaten, dan zou het conflict zomaar weer kunnen oplaaien. Sinn Fein heeft al aangekondigd een referendum voor Ierse hereniging er doorheen te drukken. De "republikeinse" Noord-Ieren hebben dat recht door het goede vrijdagakkoord. Zo'n referendum zou enorme spanning opleveren. Ook zonder herenigingsreferendum kan een vertrek uit de EU voor problemen zorgen. De grens tussen Ierland en Noord-Ierland wordt dan een buitengrens van de EU, waardoor er grenscontroles zouden moeten komen. Dat gaan de republikeinen niet pikken.

Al verwacht ik dat er geen "Brexit" komt overigens.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Volgens mij hebben we een jaar geleden het wel eens op DVK besproken, maar er is toch helemaal geen meerderheid voor een Ierse hereniging in Ierland en Noord-Ierland?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Volgens mij hebben we een jaar geleden het wel eens op DVK besproken, maar er is toch helemaal geen meerderheid voor een Ierse hereniging in Ierland en Noord-Ierland?

Op dit moment zeker niet. Bij de protestanten is vrijwel niemand voor hereniging. Bij de katholieken is ook een meerderheid tegen, vooral omdat ze verwachten dat ze er economisch beter voor staan onder het VK. Een vertrek uit de EU kan veel mensen weleens van gedachten laten veranderen. NI is zeer pro-EU, alleen de meest conservatief rechtse protestanten zijn tegen de EU, maar volgens de peilingen is NI het meest pro-Europese landsdeel met zo'n 78% tegen "Brexit". De katholieken zullen massaal voor hereniging worden bij vertrek uit de EU, omdat bij hereniging ze in de EU blijven.

En ongeacht het resultaat van zo'n referendum voor hereniging, zou het weleens grote problemen op kunnen leveren omdat het natuurlijk een heel controversieel onderwerp is.
 

Lord Flash

New member
Problemen in noord Ierland zijn zijn beetje opgelost door koffiedrinken, al sluimert het dat nog behoorlijk en heb ik het idee dat er maar een vonkje nodig is. In Spanje is het ook rustig op het moment, daar kijkt de ETA volgens aan mij hoe het de Catalanen op de'legale' manier afgaat. Misschien toch maar nog meer thee drinken?

Wellicht dat dat wolkje melk het 'm doet.
 

De Wolf

Well-known member
De Turkse president Recip Erdogan zegt dat een van de daders in juni is opgepakt in het oosten van Turkije. Hij werd uitgeleverd aan Belgi?, maar zou daar vrijgelaten zijn 'ondanks de Turkse waarschuwingen'.
 

SanMark.

Well-known member
De Turkse president Recip Erdogan zegt dat een van de daders in juni is opgepakt in het oosten van Turkije. Hij werd uitgeleverd aan Belgi?, maar zou daar vrijgelaten zijn 'ondanks de Turkse waarschuwingen'.

Valt nog mee dat hij de Feyenoord supporters de schuld niet geeft.
 

Pascallovic

Well-known member
De Turkse president Recip Erdogan zegt dat een van de daders in juni is opgepakt in het oosten van Turkije. Hij werd uitgeleverd aan Belgi?, maar zou daar vrijgelaten zijn 'ondanks de Turkse waarschuwingen'.
Neem aan dat ie een paar miljard aan beloning wil om het achteraf vol in de media te roepen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan