In de banlieus heeft men niks gedaan. Dat is het probleem. Want veel mensen daar hebben niks meer te verliezen en zijn dus maar al te graag bereid om zichzelf op te blazen ter meerdere eer en glorie van Allah. Hoe meer in Syrie/Irak doden vallen, hoe meer zulke figuren gemotiveerd raken. Dat zie je toch? Kijk naar Noord-Ierland en de IRA, of Spanje en de ETA. Vergelding op vergelding leverde alleen maar meer aanslagen op. Toen de heren gingen praten kwam het tot stilstand en nu is het alleen nog even opletten bij de Oranjemarsen en bij de ETA al helemaal niet meer. Hoeveel Islamterroristen hadden we v??rdat de Amerikanen Irak binnenvielen? En hoeveel nu? Met elke bom wordt het westen m??r gehaat. Dat snappen wij in het westen niet, dat dat zo werkt. Daar helpen geen duizend bommen aan.
Ik geloof niet zo in bommen als vergeldingsactie.
En wat de grenzen dicht betreft: kan ik me voorstellen om de vluchtelingenstroom te beheersen maar qua terrorisme leven mensen dan in een sprookje: de terroristen van morgen leven nu al in het westen.
Om met het laatste te beginnen: helemaal mee eens. Grenzen dicht is absoluut niet de oplossing.
Vind het in je eerste stuk apart hoe je ETA/Noord Ierland vergelijkt met dit. Het enige raakvlak tussen die 2 is dat het in Ierland ook om geloof ging. Maar Basken/Catalanen vs Spanjaarden of Ieren vs NoordIeren/Engelsen ging puur om geloof of onafhankelijkheid. De mensen die tegen elkaar vochten kwamen uit hetzelfde deel van de wereld die dezelfde staatsvorm onderschreven, alleen was er 'oorlog' om onder welk land of geloof ze vielen. IS komt uit een totaal ander deel van de wereld en wil de democratie omver werpen en onderschrijven onze Westerse normen en waarden niet. Vind dat nogal een naverschil. Als IS hier aan de macht komt zijn de vrouwen direct kansloos, hebben homo's/lesbo's geen leven en kan je het wel vergeten dat er nog film/cabaret/theater of wat dan ook bestaat.
Verder heeft natuurlijk Engeland zich zeker laten gelden in (Noord) Ierland (en IRA ook), maar van bombardementen was nooit sprake, hoogstens bomaanslagen. Idem met de ETA.
In Nederland moet je inderdaad zoeken naar verbinding, en misschien heb ik het fout, maar ik zie dat dat juist steeds beter gaat. En masse worden deze aanslagen veroordeeld door moslims, waar dat na 9/11 of de moord op Van Gogh ('hij heeft het er zelf naar gemaakt') zeker nog niet altijd het geval was. Natuurlijk heb je op internet gestoorden rondlopen, maar die mensen had je vroeger ook, alleen bleven die meningen dan binnenskamers. Heb het idee dat het in Nederland over het algemeen redelijk goed gaat. De grootste protesten hier hoor je van een groepje mensen die zich druk maken over de kleur van een helper van een (mythische) bisschop van een kinderfeest.
En die bommen op Raqqah moet je ook niet zien als vergelding, maar als het proberen uit te schakelen van de vijand.