Buitenlands nieuws

erka

Well-known member
Lijkt heel erg op de explosie in Tianjin van paar jaar geleden. Toen was het volgens mij ammonium-nitraat, goedje wat voor kunstmest gebruikt wordt en zwaar explosief is.
 

JMD

Well-known member
Het is in het havengebied, dus daar zal van alles liggen. We gaan naw nooit precies weten wat daar lag...

Het begin lijkt echter wel heel erg op Enschede, vuurwerk dat ontploft (je hoort ook de knallen), maar die explosie is echt niet alleen van vuurwerk
 

JMD

Well-known member
PM: 'Unacceptable' that 2,750 tonnes of ammonium nitrate be in warehouse
Lebanon's Prime Minsiter Hassan Diab has said it is "unacceptable" that 2,750 tonnes of ammonium nitrate were being stored in a warehouse.
"I will not rest until we find the person responsible for what happened so we can hold them to account and impose the most severe punishment," the prime minister was quoted as saying by an official Twitter account.
"It is unacceptable that a shipment of 2,750 tonnes of ammonium nitrate has been present for six years in a warehouse, without taking preventive measures and endangering the safety of citizens".

Ammoniumnitraat... 2750 ton...
 

erka

Well-known member
Sodiumnitraat, ook wel bekend als chilisalpeter, het witte goud. Werd vroeger met van die grote zeilschepen (windjammers) uit Chili gehaald en naar Delfzijl gebracht, alwaar het o.a. gebruikt werd om de Veenkoloniën geschikt voor landbouw te maken na de turfwinning. Even stukje regionale geschiedenis :)
 

JMD

Well-known member
2750 ton ammoniumnitraat... Ik las gisteravond ergens dat dat de bomaanslag in Oklahoma van 1995 ook met dat goedje gepleegd werd. Dat was echter met 'maar' 3 ton... Als je die verwoesting al zag, kan je nagaan wat dit dan doet.

De klap werd meer dan 200km verderop nog gehoord.
 

Batigoal

Well-known member
2750 ton ammoniumnitraat... Ik las gisteravond ergens dat dat de bomaanslag in Oklahoma van 1995 ook met dat goedje gepleegd werd. Dat was echter met 'maar' 3 ton... Als je die verwoesting al zag, kan je nagaan wat dit dan doet.

De klap werd meer dan 200km verderop nog gehoord.

Ja, op Cyprus hoorde men nog de klap. Bizar.
 

De Wolf

Well-known member
Enschede heeft nog geluk gehad. Bij de toenmalige brouwerij van Grolsch brouwerj stond 5 ton vloeibare ammoniak wat gelukkig niet geraakt door een vuurpijl.
 
Bovenaan