Uhh? De demonstranten op het Museumplein en het Malieveld hébben dezelfde grondrechten.
Op papier wel ja.
Maar bij de ene demo staan 3 agenten lachend toe te kijken (terwijl er idd gezegd wordt wat SanMark aangeeft (oke, in het Arabisch, dus dat zal niet door het merendeel van de agenten te verstaan zijn)), bij de andere demo wordt zodra er een beetje wat mensen komen direct gezegd dat de demo ten einde is en wordt er met busjes over het veld gejakkerd, worden waterkanonnen op 1m afstand ingezet, worden stillen ingezet die zelf beginnen met uitdagen (niks mis met stillen, dat hoort erbij, maar die behoren alleen de demonstranten in de gaten te houden, niet de rellen te laten beginnen), en vervolgens worden pelotons ME ingezet.
Dus ja, beide groepen mogen idd demonstreren, zeker. Maar er is wel een verschil hoe er mee om wordt gegaan.
Overigens, verder eens met je analyse mbt Israël/Palestina. Wat ik weet van die kwestie is vooral van de situatie na de stichting van de staat Israël. De claim van Palestijnen dat dit vroeger 'hun land' was leek me legitiem. Maar hoorde laatst dat voordat de Britten er waren de Palestijnen ook geen eigen land hadden, maar ze onder de Ottomanen vielen... En als we toch over claimen hebben: de Joden waren 'eigenaar' van dit land voordat de Romeinen kwamen, dat is meer dan 2000 jaar geleden, dus je kan ook zeggen dat zij wel een punt hebben. Ze hebben het allebei, maar de ophitsers aan beide kanten zetten de mensen tegen elkaar op daar. Dat is gewoon het probleem.
Ik werd idd ook doodziek van al die mensen die de afgelopen weken 1 kant kozen en de andere kant compleet af fikten. Het allerergst vond ik de pro-Palestinamensen die vonden dat mensen die tegen palestina waren 'hun huiswerk' moesten doen. (Op dezelfde toon waarop zij vinden dat alle blanken/witten hun 'witte huiswerk' moeten doen, en aangeven dat racisme maar vanuit 1 kant bestaat)
Je kan gewoon de klok er op gelijk zetten dat eens in de zoveel jaar het een keer een paar weken lang losgaat daar. Dat is altijd zo geweest, en zal (helaas) altijd wel zo blijven. En ik moet vaak denken aan wat Golda Meir (voormalig premier Israël) ooit gezegd schijnt te hebben: 'als de Arabieren de wapens neerleggen is er vrede, als de Israëliërs de wapens neerleggen is er geen Israël meer'. Dat is natuurlijk ook een flink subjectief statement maar het is natuurlijk niet voor niks dat Israël een van de modernste legers heeft.