Brexit

JMD

Well-known member
Het Lagerhuis heeft weer gestemd tegen vervroegde verkiezingen. Parlement nu 5 weken met reces, Johnson moet naar de EU.
 

Atreides

Well-known member
Bojo dus eerst door de Ierse premier vernederd op een subtiele wijze en nu ook nog eens in het parlement.

Pijnlijke cijfers:
Updated: Parliamentary defeats for each Prime Minister

Thatcher - 4 in 11 years
Major - 6 in 7 years
Blair - 4 in 10 years
Brown - 3 in 3 years
Cameron - 10 in 6 years
May - 33 in 3 years
Johnson - 6 in one week

Bojo ziet er ook niet meer zo fris uit:
EEDuAYnXUAMNoRH.jpg:large
 

Max

Administrator
Forumleiding
Buitenlandse politiek

Buitenlandse politiek

Whaha gaat lekker. Maar begrijp ik nou goed dat we gaan verlengen?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Whaha gaat lekker. Maar begrijp ik nou goed dat we gaan verlengen?

Dat hoeft niet, de EU kan daar nog nee tegen zeggen. En Boris Johnson heeft aangekondigd dat hij gaat weigeren die verlenging aan te vragen, maar daarmee overtreedt hij wel de wet wat erg gevaarlijk kan worden en ook strafbaar is.

Natuurlijk kan hij ook nog een deal er doorheen krijgen. Maar ik vraag me af hoe groot die kans is...
 

Batigoal

Well-known member
Het zou wel een mooi vervolg van de soap zijn als Johnson zijn wil doorzet en uiteindelijk gearresteerd wordt vanwege het overtreden van de wet.

Past ook helemaal in de Netflix-serie die er ongetwijfeld ooit gaat komen.
 

JMD

Well-known member
Bojo dus eerst door de Ierse premier vernederd op een subtiele wijze en nu ook nog eens in het parlement.

Pijnlijke cijfers:
Updated: Parliamentary defeats for each Prime Minister

Thatcher - 4 in 11 years
Major - 6 in 7 years
Blair - 4 in 10 years
Brown - 3 in 3 years
Cameron - 10 in 6 years
May - 33 in 3 years
Johnson - 6 in one week
Ja, dat is niet erg fraai nee, maar het is natuurlijk wel zo dat de laatste 2 te maken hadden met een krappe (of geen) meerderheid (of zelfs een benodigde 2/3e). Thatcher en Blair hadden volgens mij iets van 100 zetels boven de meerderheid, dan is het makkelijker 'je zin' krijgen natuurlijk.
 

JMD

Well-known member
Dat hoeft niet, de EU kan daar nog nee tegen zeggen. En Boris Johnson heeft aangekondigd dat hij gaat weigeren die verlenging aan te vragen, maar daarmee overtreedt hij wel de wet wat erg gevaarlijk kan worden en ook strafbaar is.

Natuurlijk kan hij ook nog een deal er doorheen krijgen. Maar ik vraag me af hoe groot die kans is...

Maar de EU kan zo'n verlenging toch weigeren? Dat zou nog mooier zijn, dan krijgt Johnson alsnog zijn zin.

En als er verlengd wordt dan krijg je hetzelde als in maart: wat gaat er dan t/m eind januari (want tot dan wil men verlengen begreep ik) veranderen?
 

JFK

Well-known member
Ja, dat is niet erg fraai nee, maar het is natuurlijk wel zo dat de laatste 2 te maken hadden met een krappe (of geen) meerderheid (of zelfs een benodigde 2/3e). Thatcher en Blair hadden volgens mij iets van 100 zetels boven de meerderheid, dan is het makkelijker 'je zin' krijgen natuurlijk.

En vergeet niet dat de een-na-laatste nooit steun kreeg van de laatste. Elke keer stemde Johnson tegen.
 
Laatst bewerkt:

Atreides

Well-known member
Ja, dat is niet erg fraai nee, maar het is natuurlijk wel zo dat de laatste 2 te maken hadden met een krappe (of geen) meerderheid (of zelfs een benodigde 2/3e).

May had zonder de hulp van DUP al een meerderheid (en plekte daarmee de vruchten van Cameron zijn overwinnin) maar verkwanselde zelf de absolute meerderheid. Johnson had de meerderheid maar heeft die ook verkwanselt.

Het uiten van extreme standpunten kost je gewoon nederlagen.

Thatcher en Blair hadden volgens mij iets van 100 zetels boven de meerderheid, dan is het makkelijker 'je zin' krijgen natuurlijk.

Klopt.

En als er verlengd wordt dan krijg je hetzelde als in maart: wat gaat er dan t/m eind januari (want tot dan wil men verlengen begreep ik) veranderen?

Waarschijnlijk een nieuw referendum of verkiezingen. Dat is substantieel. Overigens is nog steeds nergens een meerderheid voor (no deal, beperkte deal, grote deal, revoke). Het is overigens zeer onwaarschijnlijk dat de EU een verlenging gaat weigeren.
 
Laatst bewerkt:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Maar de EU kan zo'n verlenging toch weigeren? Dat zou nog mooier zijn, dan krijgt Johnson alsnog zijn zin.

Klopt

En als er verlengd wordt dan krijg je hetzelde als in maart: wat gaat er dan t/m eind januari (want tot dan wil men verlengen begreep ik) veranderen?

Er zijn verschillende opties, nieuwe verkiezingen in november of begin december zijn het meest waarschijnlijk, daar zal vermoedelijk wel een meerderheid voor zijn als de verlenging er eenmaal is. Een andere mogelijkheid waar over gesproken wordt is dat de regering ten val wordt gebracht d.m.v. een motie van wantrouwen en er een regering van "nationale eenheid" komt waar op de ergste fanatiekelingen (waar Boris Johnsen zelf bij hoort) na de overgrote meerderheid van parlementari?rs achter gaat staan. Daar moet wel een redelijk "neutraal" figuur voor de leiding nemen. Zo'n regering zal dan wel compromissen sluiten met de EU en ik denk dat als het juiste neutrale figuur daar achter gaat staan, dat dit haalbaar is. Het idee erachter is dat als dat compromis er eenmaal is, ze nieuwe verkiezingen uitschrijven om met een "schone lei" opnieuw te beginnen. Gesprekken over zo'n oplossing lijken goed te gaan. Een zo'n persoon die leiding kan geven is Ken Clark, de "father of the house", oftewel het langstzittende Lagerhuislid. Een andere interessante suggestie is niemand minder dan John Bercow als hij geen Speaker meer is (hij blijft lid van het Lagerhuis tot er nieuwe verkiezingen zijn). Als er 1 persoon is die mensen van verschillende partij?n achter zich kan krijgen, is hij dat wel!
 

JMD

Well-known member
May had zonder de hulp van DUP al een meerderheid (en plekte daarmee de vruchten van Cameron zijn overwinnin) maar verkwanselde zelf de absolute meerderheid. Johnson had de meerderheid maar heeft die ook verkwanselt.

Het uiten van extreme standpunten kost je gewoon nederlagen.
Dat laatste natuurlijk zeker, maar je bent het toch met me eens dat je met een meerderheid van meer dan 100 zetels makkelijker extreme zaken er doorheen krijgt dan als je iets van 10 zetels (of zoals Johnson 1 zetel) in de plus staat.

Thatcher deed ook zat extreme dingen, aan de linkerzijde konden ze haar bloed wel drinken, maar verloor zelden (4 in 11 jaar volgens dat staatje) een stemming, simpelweg omdat ze flinke meerderheden had.
 

Atreides

Well-known member
Dat laatste natuurlijk zeker, maar je bent het toch met me eens dat je met een meerderheid van meer dan 100 zetels makkelijker extreme zaken er doorheen krijgt dan als je iets van 10 zetels (of zoals Johnson 1 zetel) in de plus staat.

Absoluut. Daarom schreef ik ook 'klopt'.

Thatcher deed ook zat extreme dingen, aan de linkerzijde konden ze haar bloed wel drinken, maar verloor zelden (4 in 11 jaar volgens dat staatje) een stemming, simpelweg omdat ze flinke meerderheden had.

Die extremen zijn denk ik niet te vergelijken. Ik denk niet dat een gewezen Tory MP naar de rechter is gestapt vanwege Thatcher of dat er meerdere senior Tory's zo openlijk rebelleerden.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Absoluut. Daarom schreef ik ook 'klopt'.



Die extremen zijn denk ik niet te vergelijken. Ik denk niet dat een gewezen Tory MP naar de rechter is gestapt vanwege Thatcher of dat er meerdere senior Tory's zo openlijk rebelleerden.

Thatcher gaf wel op een compleet andere manier leiding. Ze pleegde veel intern overleg en raadpleegde vaak anderen in de partij om zoveel mogelijk steun voor voorstellen te krijgen. Uiteindelijk drukte ze wel door wat zij vond dat moest gebeuren, maar niet op de manier die Boris Johnson doet. Ze accepteerde het meestal ook als mensen in de partij het niet met haar eens waren, maatregelen zoals Boris Johnson nu genomen heeft waren zeer zeldzaam bij haar.
 
Bovenaan