Brexit

Friesland

Well-known member
Boris Johnson gaat inderdaad een voorstel voor nieuwe verkiezingen voorleggen.

Het parlement neemt heft in eigen hand: 0-1.
Het parlement neemt een initiatief wetsvoorstel in behandeling: 0-2.
Het parlement neemt het wetsvoorstel aan: 0-3.
Het parlement stemt tegen nieuwe verkiezingen: 0-4.

Gaat die man nog een parlementaire stemming winnen?


Voor nieuwe verkiezingen is een 2/3e meerderheid nodig, die is er zeker niet. De vraag is of er ?berhaupt een meerderheid is.
 

Friesland

Well-known member
Oei, the Father of the House pakt Johnson flink aan! Deze motie gaat geen meerderheid krijgen.
 

erka

Well-known member
My heavens, my heavens. Schitterende show weer.

Ik vind die SNP-er goed. En die father of the house ook.
 

erka

Well-known member
Dan er is er altijd wel iemand die een opmerking maakt over het taalgebruik :eek:mg:
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
My heavens, my heavens. Schitterende show weer.

Ik vind die SNP-er goed. En die father of the house ook.
Ken Clarke is erg goed. Niet mijn partij (al is hij daar gisteren uit gezet!), maar ik heb veel respect voor hem.

En de SNP-er Ian Blackford ben ik ook groot fan van. Als die verkiezingen er komen, stem ik zonder twijfel SNP.
 

Pascallovic

Well-known member
Wel mooi deze poppenkast en aan het eind van de avond is een oplossing voor het probleem Brexit alleen maar verder weg. Knap hoor.
 

Friesland

Well-known member
Ik had de indruk dat veel oppositieleden niet stemmen. Dan heeft Johnson misschien alsnog een meerderheid, maar dat is dus niet voldoende.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Nieuwe verkiezingen komen er niet, daar had 2/3e van de Lagerhuis-leden ovor moeten stemmen, er stemden slechts 298 voor.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Of er ook een motie van wantrouwen kan worden ingediend tegen de oppositie:D

Johnson kan via een motie van wantrouwen alsnog verkiezingen afdwingen met een gewone meerderheid. Dan kan je de bizarre situatie krijgen dat de regering probeert een motie van wantrouwen in zichzelf er doorheen te krijgen met de oppositie die ze in het zadel probeert te houden. :D
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Nieuwe verkiezingen komen er niet, daar had 2/3e van de Lagerhuis-leden ovor moeten stemmen, er stemden slechts 298 voor.

2/3e van het aantal zetels, zelfs (434). Dus, inclusief de ontbrekende leden van SF, de stemmentellers en de voorzitter en vice voorzitters. In de praktijk kom je dan op veel meer dan een 2/3e meerderheid.

Ik dacht dat het gewoon een 2/3e meerderheid was, dus minimaal 2x het aantal tegenstemmers. Dus, toen ze zeiden dat de uitslag 298-56 was, dacht ik "dat is ruimschoots een 2/3e meerderheid". Toen de voorzitter vervolgens zei dat het niet voldoende was, vroeg ik mij af wat de bedoeling van die "2/3e meerderheid" is. De wet zegt "2/3e van het aantal zetels, inclusief vacante zetels".
 

JMD

Well-known member
Dus het Lagerhuis stemt tegen de nodeal, maar om dat echt te voorkomen heeft het Brussel nodig. Denken ze nou werkelijk dat Brussel de deal weer gaat aanpassen? Deze gang van zaken was er onder may toch ook? En het Lagerhuis kan nog zoveel willen, maar op 31 oktober knalt het vk echt de eu uit als er geen deal is.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ja, dat denk ik ook. Wet van de grote getallen.

Het is eigenlijk vrij simpel: het VK verliest de volledige vrije handel met 31 landen, de EU met 1. De EU heeft nog steeds vele handelsakkoorden na Brexit, het VK 0. Als de EU moeilijker aan Britse produkten kan komen is het makkelijker te compenseren dan andersom.

Voor de EU is een no-deal vervelend, voor het VK dramatisch.
 

Atreides

Well-known member
Ik vraag me nog steeds of voor wie een nodeal erger is, de EU of voor het VK.

Die EU27 of de alleen GB (voor zolang het nog GB) dat is geen hogere wiskunde.

Komt nog bij dat voor GB ALLE andere handelsdeals waaronder Japan, India, de VS, nagenoeg heel latijns America enzovoort compleet VERVALLEN. Sta je met je diensteneconomie deals te sluiten op het niveau van Noord-Korea.

N.B. er is in Europa ook geen entheausiasme. Maar wij hoeven geen extra boddybags te bestellen vanwege een verwacht tekort aan voedsel en medicijnen.

Neurologist David Nicholl, who helped draft the Operation Yellowhammer report on medicine shortages, told the Victoria Derbyshire show that people who support no deal "need to be aware of the harm".
He said: "You are trying to make a choice between life-threatening and morbidity. Ultimately, I am trying to make a choice that people are not going to die. But they are going to suffer."
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan