Ik denk dat er over elk systeem wel iets te klagen is. Hier zit je ook met een regering die per ongeluk aan 76 zetels komt, terwijl niemand van de kiezers op die partijen er tijdens het stemmen ook maar een moment bij stil hebben gestaan dat ze VVD-CDA-D66-CU kabinet zouden krijgen. Uit de onderhandelingen tussen die partijen komt dan een BTW-verhoging van 6% naar 9% en een afschaffing van de dividentbelasting terwijl niemand ook maar iets in die richting in een verkiezingsprogramma had staan. Is dat systeem dan beter?Ik ben toch wel zo ontzettend blij dat wij niet zo'n krankzinnig kiessysteem hebben als de Britten.
PHP:
Dit dus.
Ik denk dat er over elk systeem wel iets te klagen is. Hier zit je ook met een regering die per ongeluk aan 76 zetels komt, terwijl niemand van de kiezers op die partijen er tijdens het stemmen ook maar een moment bij stil hebben gestaan dat ze VVD-CDA-D66-CU kabinet zouden krijgen.
Bij de EU krijgen we nu de greendeal van Frans Timmermans die meer dan 1000 miljard gaat kosten.
Werkt dat kiessysteem dan nog wel?
Dat mag wat kosten. De Europese Investeringsbank moet de komende tien jaar voor minstens 1.000 miljard euro aan groene leningen verstrekken
Maar is dat dan democratischer dan het stelsel in de UK? Uiteindelijk krijgt daar een serieuze groep wat ze willen. Terwijl hier eigenlijk niemand echt krijgt wat ie wil, alle 4 de partijen in de coalitie niet. Gevolg is dat praktisch alle partijen op verlies staan en we bij de volgende verkiezingen een nieuwe loterij krijgen.Wat inherent is aan het partijenstelsel.
Het waren geen bestaande afspraken. Deze afspraken komen naarvoren omdat er een meerderheid gevonden moest worden voor mevrouw von der Leyen als commissievoorzitter. Bij de Eurosceptische partijen konden ze die niet vinden, dus moesten ze gigantische extra investeringen aan de Groenen beloven.Code:Bij de EU krijgen we nu de greendeal van Frans Timmermans die meer dan 1000 miljard gaat kosten.
Waarom zou je campagne voeren over bestaande afspraken? Dat die afspraken een uitwerking krijgen lijkt me slechts een logisch gevolg.
Heel democratisch inderdaad alleen mogen kiezen op een landgenoot en dat uiteindelijk iemand waar in Europa niemand op kon stemmen en waar niemand rekening mee heeft gehouden er met de hoofdprijs vandoor gaat, Veel democratischer dan de UK inderdaad.Code:Werkt dat kiessysteem dan nog wel?
Het is in elk geval democratischer.
Ik denk dat er over elk systeem wel iets te klagen is. Hier zit je ook met een regering die per ongeluk aan 76 zetels komt, terwijl niemand van de kiezers op die partijen er tijdens het stemmen ook maar een moment bij stil hebben gestaan dat ze VVD-CDA-D66-CU kabinet zouden krijgen. Uit de onderhandelingen tussen die partijen komt dan een BTW-verhoging van 6% naar 9% en een afschaffing van de dividentbelasting terwijl niemand ook maar iets in die richting in een verkiezingsprogramma had staan. Is dat systeem dan beter?
Bij de EU krijgen we nu de greendeal van Frans Timmermans die meer dan 1000 miljard gaat kosten. Die belofte kan ik mij niet herinneren bij de Europese verkiezingen. Wel dat hij van het toneel zou verdwijnen wanneer hij niet de baas van de commissie zou worden. Laat hij dat nou heel toevallig niet geworden zijn. Nee, dat werd mevrouw von der Leyen waar niemand (ook in Duitsland niet) op heeft kunnen stemmen. Is dat dan een mooi systeem? Die van de VS of Belgie zullen we het maar helemaal niet over hebben. Spanje en Israel hebben volgens mij een vergelijkbaar systeem als de onze en daar komen ze ook al verkiezingen op verkiezingen niet tot een meerderheidsregering. Werkt dat kiessysteem dan nog wel?
In het VK hebben de labour en Lib dem kandidaten in totaal samen meer stemmen gekregen dan de torries maar in het Lagerhuis hebben de torries een absolute meerderheid, dat is krom.
Schotland:
SNP 48
Con 6
LD 4
Lab 1
Na de exit-poll toch ietwat teleurstellen voor de SNP en de voormalige Schotse leider van de Conservative Party hoeft niet in Loch Ness te zwemmen.
Het steltsel in Nederland is in ieder geval aanzienlijk democratischer dan die troep hier, maar het zijn wel 2 extremen die je met elkaar vergelijkt. Er zijn andere systemen mogelijk die proportioneler zijn maar minder versnipperd dan Nederland. Dat is over het algemeen ook wat de hervormers hier willen en al wat wij in Schotland hebben voor het Schotse parlement en gemeenteraadsverkiezingen.
Het steltsel in Nederland is in ieder geval aanzienlijk democratischer dan die troep hier, maar het zijn wel 2 extremen die je met elkaar vergelijkt. Er zijn andere systemen mogelijk die proportioneler zijn maar minder versnipperd dan Nederland. Dat is over het algemeen ook wat de hervormers hier willen en al wat wij in Schotland hebben voor het Schotse parlement en gemeenteraadsverkiezingen.
Als het VK het Nederlandse kiessysteem zou hanteren, met een aangepaste kiesdrempel aan de hand van 650 leden, dan zou de verdeling als volgt zijn geweest:
Con 290 (-75)
Lab 213 (+10)
LD 76 (+65)
SNP 25 (-23)
Grn 17 (+16)
BP 13 (+13)
DUP 5 (-3)
SF 3 (-4)
PC 3 (-1)
SDLP 2 (+/-)
AP 2 (+1)
UUP 1 (+1)
In vergelijking met de daadwerkelijke uitslag zouden de Brexit Party en de Ulster Unionist Party in het parlement komen.
Ik neem aan dat Labour, LD, SNP en de Greens (samen 331) bij deze verdeling een regering zouden hebben gevormd.
Als we het helemaal op zijn Nederlands doen, dan moeten we uitgaan van 150 zetels, dat zou resulteren in:
Con 68
Lab 50
LD 18
SNP 6
Grn 4
BP 3
DUP 1
Een ander verschil is dat je met het Nederlandse stelsel vooral op een richting stemt en niet op concrete plannen. Je weet ook van te voren dat niet alles dat een partij beloofd gerealiseerd gaat worden. En mocht de partij van jou keuze niet in de coalitie komen dan hebben ze wel nog een stem in de tweede kamer.