Bizar Nieuws

De Wolf

Well-known member
Met de huidige middelen hoef je amper wat te leren.

Typen is niet nodig want je zegt wat tegen een Siri en hij zoekt het op.
Vreemde talen heb je Google translate voor.
Rekenen kan met een zakjappanner
Topografie is ook niet nodig, we hebben tenslotte een Tom Tom dus die zegt wel hoe je in Amsterdam of Almere komt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Neemt niet weg dat er naar de zin en de onzin moet worden gekeken. Iedereen zal in een bepaalde mate met cijfers moeten hebben gewerkt om zich in bepaalde situaties te redden, maar niet iedereen hoeft daarin uit te blinken. Omgekeerd zal iedereen een bepaalde manier van taal mee moeten krijgen, maar dat houdt niet in dat bij ieder vak ook tevens de taal wordt getoetst. Bij wiskunde hoef je geen uitvoerige verhaaltjes te maken waarbij je de leerling ook nog eens op taal aan het toetsen bent. Op opleidingen moet de voertaal enkel anders zijn dan Nederlands indien dit gepast is.
 

JMD

Well-known member
Neemt niet weg dat er naar de zin en de onzin moet worden gekeken. Iedereen zal in een bepaalde mate met cijfers moeten hebben gewerkt om zich in bepaalde situaties te redden, maar niet iedereen hoeft daarin uit te blinken. Omgekeerd zal iedereen een bepaalde manier van taal mee moeten krijgen, maar dat houdt niet in dat bij ieder vak ook tevens de taal wordt getoetst. Bij wiskunde hoef je geen uitvoerige verhaaltjes te maken waarbij je de leerling ook nog eens op taal aan het toetsen bent. Op opleidingen moet de voertaal enkel anders zijn dan Nederlands indien dit gepast is.

Eens. Ik erger me dood aan het feit dat ik af en toe me zo ongeveer ook een leraar Nederlands voel ipv leraar wiskunde. Mag van mij wel flink minder talig...
 

ElSimao

Active member
Jammer. Behalve van organisatorische aard, waren al die vernieuwingen ook in het lesaanbod te merken. Dat hoorde bij elkaar.

Het is natuurlijk sowieso een zwak argument om bij een voorstel van iemand ertegen in te brengen dat anderen ook voorstellen gedaan zouden hebben en dat die niet goed gewerkt zouden hebben. Leuk, maar dat zegt niks over dit voorstel.

Zo kun je ook wel ieder onderzoek naar kanker staken. "Ja, X,Y en Z hebben allemaal geprobeerd een medicijn tegen kanker uit te zijn, en het is niet gelukt, dus jah, stop er maar mee".
 

JMD

Well-known member
Het is natuurlijk sowieso een zwak argument om bij een voorstel van iemand ertegen in te brengen dat anderen ook voorstellen gedaan zouden hebben en dat die niet goed gewerkt zouden hebben. Leuk, maar dat zegt niks over dit voorstel.
Daar heb je deels natuurlijk best gelijk in, alleen het punt is dat het in het onderwijs elke keer hetzelfde gaat: buitenstaanders roepen iets, politici nemen dat over en verplichten het onderwijs om daar iets mee te doen (ondanks dat docenten duidelijk vertellen waarom bepaalde dingen niet werken). En een paar jaar later kunnen de docenten de scherven opruimen.
De commissie Dijsselbloem zei niet voor niks in 2008 dat docenten (en niet buitenstaanders) dienen te gaan over de inrichting van het onderwijs (de inspectie/minister over 'wat' er geleerd moet worden (welke vakken e.d.) en de docenten over 'hoe' dat gebeurt). Ik wacht nog steeds op het moment dat we daar inderdaad over mogen praten, want de afgelopen 10 jaar is daar nog niks aan veranderd. Nog steeds komen er bordkartonnenluchtverkopers de scholen in met hun idee?n wat de leerlingen zouden moeten leren enz, zonder dat ze er zelf verantwoording over dragen.
 

ElSimao

Active member
Daar heb je deels natuurlijk best gelijk in, alleen het punt is dat het in het onderwijs elke keer hetzelfde gaat: buitenstaanders roepen iets, politici nemen dat over en verplichten het onderwijs om daar iets mee te doen (ondanks dat docenten duidelijk vertellen waarom bepaalde dingen niet werken). En een paar jaar later kunnen de docenten de scherven opruimen.
De commissie Dijsselbloem zei niet voor niks in 2008 dat docenten (en niet buitenstaanders) dienen te gaan over de inrichting van het onderwijs (de inspectie/minister over 'wat' er geleerd moet worden (welke vakken e.d.) en de docenten over 'hoe' dat gebeurt). Ik wacht nog steeds op het moment dat we daar inderdaad over mogen praten, want de afgelopen 10 jaar is daar nog niks aan veranderd. Nog steeds komen er bordkartonnenluchtverkopers de scholen in met hun idee?n wat de leerlingen zouden moeten leren enz, zonder dat ze er zelf verantwoording over dragen.

Allright, maar waarom ben jij dan tegen een meer digitale en voor meer "klassieke" lessen? Wat is het exact dat je niet eens met mij bent?
 

JMD

Well-known member
Allright, maar waarom ben jij dan tegen een meer digitale en voor meer "klassieke" lessen? Wat is het exact dat je niet eens met mij bent?
Ik denk dat je heel erg moet oppassen met teveel digitaal de school inbrengen. Let op: ik zeg niet dat er helemaal geen computer de school in mag, zeker niet, het kan een heel goed hulpmiddel zijn.

Maar het is wel zo dat bewezen is dat kinderen bijziend worden door dat continue schermgebruik (https://www.nporadio1.nl/cultuur-media/7256-tablet-maakt-kinderen-bijziend-of-zelfs-blind) en er een toename aan rug- en nekklachten is bij kinderen (https://oefentherapiecesarbest.nl/oefentherapie-cesar-en-kinderen/).
Tevens heeft onderzoek aangetoond dat je meer leert als je aantekeningen met pen en papier maakt (https://www.uu.nl/onderwijs/onderwi...ningen-maken-wat-werkt-beter-pennen-of-tikken) en dat je minder onthoudt van een tekst als je het uit een boek leest dan vanaf een scherm (https://tweakers.net/nieuws/97928/o...inder-van-verhaal-bij-lezen-op-e-readers.html).

En tuurlijk moeten werkstukken, leesverslagen, projecten e.d. met de computer gemaakt worden, is het heel handig om internet te gebruiken, gebruik ik met plezier Geogebra om allerlei grafieken snel op het bord te krijgen en moet er zeker een groep leerlingen geleerd worden te programmeren, maar is het zeker ook van belang dat leerlingen leren analyseren uit een boek, verbanden kunnen zien zonder 'dat op te zoeken', boeken lezen en sommen kunnen maken zonder rekenmachine. Simpelweg omdat dat de hersenen veel beter traint. Verder staat er een docent voor de klas die (als het goed is) kennis heeft en verbanden kan leggen, en die het ook op een andere manier kan uitleggen als leerlingen het snappen.

Op youtube heb je de khanacademy met allerlei wiskundefilmpjes. 8 jaar terug werd dat gebracht als 'de oplossing'. Leerlingen konden thuis uitleg krijgen via YT en dan de sommen in de les maken. Later kwam men er achter dat dat toch niet zo werkt. Als een leerling het in de les niet snapt verzint de docent een ander voorbeeld of legt het op een andere manier uit of gaat desnoods terug tot waar de hiaten liggen. Zo'n YT-filmpje kan je nog een keer opnieuw afspelen, maar je hoort steeds precies hetzelfde en als je een stap niet snapt kom je niet verder.

ICT moet vooral een hulpmiddel zijn, niet het belangrijkste punt van de school. Niet voor niks dat zo'n iPadschool al snel leegloopt. Klinkt leuk dat klooien op zo'n iPad de hele tijd, maar opbrengsten zijn nihil.
 

Hankie

Well-known member
Ik krijg het bijna niet uit mijn mond maar ElSimao heeft gelijk. Code lezen en schrijven is veel waardevoller voor de toekomst, maar een mix met traditionele scholing zou moeten kunnen.

Het minder belangrijk worden van programmeren is deels waar als de essentie wordt begrepen. AI zal hier een grote rol in gaan spelen.
 

JMD

Well-known member
Ik krijg het bijna niet uit mijn mond maar ElSimao heeft gelijk. Code lezen en schrijven is veel waardevoller voor de toekomst, maar een mix met traditionele scholing zou moeten kunnen.

Het minder belangrijk worden van programmeren is deels waar als de essentie wordt begrepen. AI zal hier een grote rol in gaan spelen.
Precies, het gaat om de essentie van het programmeren e.d.. Maar is dat voor iedereen van belang? Alsof alle 200.000 leerlingen die jaarlijks eindexamen doen uiteindelijk programmeren nodig hebben...
 

gevegt

Well-known member
Ik krijg het bijna niet uit mijn mond maar ElSimao heeft gelijk. Code lezen en schrijven is veel waardevoller voor de toekomst, maar een mix met traditionele scholing zou moeten kunnen.

Het minder belangrijk worden van programmeren is deels waar als de essentie wordt begrepen. AI zal hier een grote rol in gaan spelen.

Om codes te leren begrijpen, is eerst een stukje wiskunde niet onbelangrijk lijkt mij.
 

gevegt

Well-known member
Jep. Niet voor niks eisen de informatica-opleidingen op de Uni en HBO wiskunde B en liefst ook wiskunde D

Ik neem aan dat je dan ook natuurkunde in je pakket moet hebben.

Maar het gaat hier om de lagere opleidingen.
 
Bovenaan