Allright, maar waarom ben jij dan tegen een meer digitale en voor meer "klassieke" lessen? Wat is het exact dat je niet eens met mij bent?
Ik denk dat je heel erg moet oppassen met teveel digitaal de school inbrengen. Let op: ik zeg niet dat er helemaal geen computer de school in mag, zeker niet, het kan een heel goed hulpmiddel zijn.
Maar het is wel zo dat bewezen is dat kinderen bijziend worden door dat continue schermgebruik (
https://www.nporadio1.nl/cultuur-media/7256-tablet-maakt-kinderen-bijziend-of-zelfs-blind) en er een toename aan rug- en nekklachten is bij kinderen (
https://oefentherapiecesarbest.nl/oefentherapie-cesar-en-kinderen/).
Tevens heeft onderzoek aangetoond dat je meer leert als je aantekeningen met pen en papier maakt (
https://www.uu.nl/onderwijs/onderwi...ningen-maken-wat-werkt-beter-pennen-of-tikken) en dat je minder onthoudt van een tekst als je het uit een boek leest dan vanaf een scherm (
https://tweakers.net/nieuws/97928/o...inder-van-verhaal-bij-lezen-op-e-readers.html).
En tuurlijk moeten werkstukken, leesverslagen, projecten e.d. met de computer gemaakt worden, is het heel handig om internet te gebruiken, gebruik ik met plezier Geogebra om allerlei grafieken snel op het bord te krijgen en moet er zeker een groep leerlingen geleerd worden te programmeren, maar is het zeker ook van belang dat leerlingen leren analyseren uit een boek, verbanden kunnen zien zonder 'dat op te zoeken', boeken lezen en sommen kunnen maken zonder rekenmachine. Simpelweg omdat dat de hersenen veel beter traint. Verder staat er een docent voor de klas die (als het goed is) kennis heeft en verbanden kan leggen, en die het ook op een andere manier kan uitleggen als leerlingen het snappen.
Op youtube heb je de khanacademy met allerlei wiskundefilmpjes. 8 jaar terug werd dat gebracht als 'de oplossing'. Leerlingen konden thuis uitleg krijgen via YT en dan de sommen in de les maken. Later kwam men er achter dat dat toch niet zo werkt. Als een leerling het in de les niet snapt verzint de docent een ander voorbeeld of legt het op een andere manier uit of gaat desnoods terug tot waar de hiaten liggen. Zo'n YT-filmpje kan je nog een keer opnieuw afspelen, maar je hoort steeds precies hetzelfde en als je een stap niet snapt kom je niet verder.
ICT moet vooral een hulpmiddel zijn, niet het belangrijkste punt van de school. Niet voor niks dat zo'n iPadschool al snel leegloopt. Klinkt leuk dat klooien op zo'n iPad de hele tijd, maar opbrengsten zijn nihil.