Bizar Nieuws

Satyr

Administrator
Forumleiding
Mijn zoon van vijf spreekt Nederlands, Engels, en YouTubes. En kan klok kijken.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Programmeertalen bedoel ik.

Dat schijnt ook alweer (bijna) te zijn achterhaald. Echt het harde coderen leer je ze toch niet en de rest is steeds eenvoudiger door bepaalde pakketten. Maar wellicht dat Hank zijn visie hierop kan laten schijnen.
 

ElSimao

Active member
Dat schijnt ook alweer (bijna) te zijn achterhaald. Echt het harde coderen leer je ze toch niet en de rest is steeds eenvoudiger door bepaalde pakketten. Maar wellicht dat Hank zijn visie hierop kan laten schijnen.

Wat ik maar aan wil geven, is dat het onderwijs aan moet sluiten op de realiteit van nu. Het echte coderen is dan een skill die waardevoller is dan leren hoofdrekenen of klokkijken, om maar een voorbeeld te geven.
 

JMD

Well-known member
Wat ik maar aan wil geven, is dat het onderwijs aan moet sluiten op de realiteit van nu. Het echte coderen is dan een skill die waardevoller is dan leren hoofdrekenen of klokkijken, om maar een voorbeeld te geven.
Nee, het voorbeeld van Max geeft juist aan dat het onderwijs zich niet door de waan van de dag moet laten regeren. Als er nu besloten zou worden dat programmeren verplicht zou worden op basisscholen (zeg in groep 7 ofzo), dan duurt het nog een jaar of 10 voordat het bedrijfsleven daar de vruchten van gaat plukken. Tegen die tijd zijn er allang (zoals max aangeeft) weer andere zaken belangrijker of zijn die talen allang weer achterhaald. Toen ik op de middelbare school zat (jaren 90) moest en zou je iets in de ICT gaan doen, want daar was baangarantie en het was noodzakelijk. Toen mijn generatie afstudeerde was er spreekwoordelijk geen baan in de ICT te krijgen, de markt was verzadigd. Idem met PABO-studenten, rond 2005 was dat een 'modestudie'. Toen die groep afstudeerde was er geen baan te vinden en gingen ze allemaal wat anders doen...

Nederlands, Engels en rekenen daarentegen blijft altijd noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Kunnen spelen met cijfers blijft altijd belangrijk. Als je echt iets naar de toekomst toe wil doen, dan kun je beter de kinderen Chinees gaan leren in plaats van Frans.
 

ElSimao

Active member
Nee, het voorbeeld van Max geeft juist aan dat het onderwijs zich niet door de waan van de dag moet laten regeren. Als er nu besloten zou worden dat programmeren verplicht zou worden op basisscholen (zeg in groep 7 ofzo), dan duurt het nog een jaar of 10 voordat het bedrijfsleven daar de vruchten van gaat plukken. Tegen die tijd zijn er allang (zoals max aangeeft) weer andere zaken belangrijker of zijn die talen allang weer achterhaald.

Nederlands, Engels en rekenen daarentegen blijft altijd noodzakelijk.

Het gaat mij om vaardigheden, een specifieke programmeertaal raakt misschien verouderd, maar als je daar goed in bent, kun je makkelijker een andere programmeertaal leren. Wat betreft talen is natuurlijk vooral het Engels belangrijk. Rekenen is iets waar je de kinderen best de basis in bij kunt brengen, maar je moet het niet overdrijven als je op iedere handset alles tig keer zo snel uit kunt rekenen.

Het is niet "de waan van de dag" maar "met de tijd meegaan".
 

JMD

Well-known member
Kunnen spelen met cijfers blijft altijd belangrijk. Als je echt iets naar de toekomst toe wil doen, dan kun je beter de kinderen Chinees gaan leren in plaats van Frans.
Inderdaad, of Spaans. De enige reden dat Frans nog wordt aangeboden op de scholen is vanwege historische redenen.

Overigens vraag ik me af of Chinees nou zoveel voordelen biedt. Punt 1 moet je natuurlijk de karakters leren, wat vrij lastig is, dus voordat je aan taalverwerving kunt beginnen ben je al flink wat verder. Spaans (een hele grote taal) lijkt me wat dat betreft beter.
 

JMD

Well-known member
Het is niet "de waan van de dag" maar "met de tijd meegaan".
Punt is alleen dat het onderwijs al 30 jaar lang last heeft van allerlei mensen die vanaf de buitenkant roepen dat het onderwijs 'met de tijd mee moet gaan' en dat elke 'vernieuwing' die door die zogeheten kenners werd gepredikt later een vernieling bleek te zijn. Tweede Fase, Middenschool, Basisvorming, VMBO, Nieuwe Basisvorming, zomaar een greep uit 'met de tijd meegaan' van de laatste 30 jaar, waartegen docenten in het geweer kwamen en tegenstanders werden weggezet als ouderwets. Later bleken ze van A tot Z gelijk te hebben.

Punt is dat iedereen denkt verstand van onderwijs te hebben omdat 'ze onderwijs hebben gehad', terwijl dat natuurlijk niet het geval is. Te vergelijken met iemand die zegt een trein te kunnen besturen omdat hij al jarenlang met de trein rijdt.
 

ElSimao

Active member
Punt is alleen dat het onderwijs al 30 jaar lang last heeft van allerlei mensen die vanaf de buitenkant roepen dat het onderwijs 'met de tijd mee moet gaan' en dat elke 'vernieuwing' die door die zogeheten kenners werd gepredikt later een vernieling bleek te zijn. Tweede Fase, Middenschool, Basisvorming, VMBO, Nieuwe Basisvorming, zomaar een greep uit 'met de tijd meegaan' van de laatste 30 jaar, waartegen docenten in het geweer kwamen en tegenstanders werden weggezet als ouderwets. Later bleken ze van A tot Z gelijk te hebben.

Punt is dat iedereen denkt verstand van onderwijs te hebben omdat 'ze onderwijs hebben gehad', terwijl dat natuurlijk niet het geval is. Te vergelijken met iemand die zegt een trein te kunnen besturen omdat hij al jarenlang met de trein rijdt.

Niet te vergelijken natuurlijk, de zaken die jij aanhaalt, zijn van organisationele aard. Ik heb het over de inhoud van het lesaanbod.
 

Max

Administrator
Forumleiding

Het blijft inderdaad bizar dat er een universiteit in Limburg staat. Een paar basisscholen zou voldoende moeten zijn.

Inderdaad, of Spaans. De enige reden dat Frans nog wordt aangeboden op de scholen is vanwege historische redenen.

Overigens vraag ik me af of Chinees nou zoveel voordelen biedt. Punt 1 moet je natuurlijk de karakters leren, wat vrij lastig is, dus voordat je aan taalverwerving kunt beginnen ben je al flink wat verder. Spaans (een hele grote taal) lijkt me wat dat betreft beter.

Het is een steeds grotere economische macht. Als je geld wil verdienen helpt het dat je de taal van je handelspartner spreekt. Daarnaast helpt het als men een beetje over de cultuur leert van de handelspartner.
 

Ska P 187

Well-known member
Over achterhaald gesproken zeg, talen leren, oo school, is wel het meest achterhaalde met het oog op de toekomst.
Of je moet er lol in hebben.
 

JMD

Well-known member
Niet te vergelijken natuurlijk, de zaken die jij aanhaalt, zijn van organisationele aard. Ik heb het over de inhoud van het lesaanbod.

Jammer. Behalve van organisatorische aard, waren al die vernieuwingen ook in het lesaanbod te merken. Dat hoorde bij elkaar.
 

JMD

Well-known member
Er zijn er zelfs twee!
Waar dan nog meer?

Overigens zou ik (gezien de drukte in Amsterdam en de praktische onmogelijkheid een kamer te vinden) een universiteit in Amsterdam sluiten als er toch 1 dicht zou moeten, ze hebben er immers 2. Verspreidt de studenten een beetje en daarbij hebben we er in de Randstad toch al flink wat (Utrecht, Rotterdam, Leiden, Amsterdam).

Maar ik zou niet weten waarom er 1 dicht zou moeten, als uni's (of scholen in het algemeen) wat kleiner worden is dat alleen maar gunstig.
 
Bovenaan