Mijn zoon van vijf spreekt Nederlands, Engels, en YouTubes. En kan klok kijken.
Programmeertalen bedoel ik.
Mijn zoon van vijf spreekt Nederlands, Engels, en YouTubes. En kan klok kijken.
Dat schijnt ook alweer (bijna) te zijn achterhaald. Echt het harde coderen leer je ze toch niet en de rest is steeds eenvoudiger door bepaalde pakketten. Maar wellicht dat Hank zijn visie hierop kan laten schijnen.
Nee, het voorbeeld van Max geeft juist aan dat het onderwijs zich niet door de waan van de dag moet laten regeren. Als er nu besloten zou worden dat programmeren verplicht zou worden op basisscholen (zeg in groep 7 ofzo), dan duurt het nog een jaar of 10 voordat het bedrijfsleven daar de vruchten van gaat plukken. Tegen die tijd zijn er allang (zoals max aangeeft) weer andere zaken belangrijker of zijn die talen allang weer achterhaald. Toen ik op de middelbare school zat (jaren 90) moest en zou je iets in de ICT gaan doen, want daar was baangarantie en het was noodzakelijk. Toen mijn generatie afstudeerde was er spreekwoordelijk geen baan in de ICT te krijgen, de markt was verzadigd. Idem met PABO-studenten, rond 2005 was dat een 'modestudie'. Toen die groep afstudeerde was er geen baan te vinden en gingen ze allemaal wat anders doen...Wat ik maar aan wil geven, is dat het onderwijs aan moet sluiten op de realiteit van nu. Het echte coderen is dan een skill die waardevoller is dan leren hoofdrekenen of klokkijken, om maar een voorbeeld te geven.
Nee, het voorbeeld van Max geeft juist aan dat het onderwijs zich niet door de waan van de dag moet laten regeren. Als er nu besloten zou worden dat programmeren verplicht zou worden op basisscholen (zeg in groep 7 ofzo), dan duurt het nog een jaar of 10 voordat het bedrijfsleven daar de vruchten van gaat plukken. Tegen die tijd zijn er allang (zoals max aangeeft) weer andere zaken belangrijker of zijn die talen allang weer achterhaald.
Nederlands, Engels en rekenen daarentegen blijft altijd noodzakelijk.
Inderdaad, of Spaans. De enige reden dat Frans nog wordt aangeboden op de scholen is vanwege historische redenen.Kunnen spelen met cijfers blijft altijd belangrijk. Als je echt iets naar de toekomst toe wil doen, dan kun je beter de kinderen Chinees gaan leren in plaats van Frans.
Punt is alleen dat het onderwijs al 30 jaar lang last heeft van allerlei mensen die vanaf de buitenkant roepen dat het onderwijs 'met de tijd mee moet gaan' en dat elke 'vernieuwing' die door die zogeheten kenners werd gepredikt later een vernieling bleek te zijn. Tweede Fase, Middenschool, Basisvorming, VMBO, Nieuwe Basisvorming, zomaar een greep uit 'met de tijd meegaan' van de laatste 30 jaar, waartegen docenten in het geweer kwamen en tegenstanders werden weggezet als ouderwets. Later bleken ze van A tot Z gelijk te hebben.Het is niet "de waan van de dag" maar "met de tijd meegaan".
Punt is alleen dat het onderwijs al 30 jaar lang last heeft van allerlei mensen die vanaf de buitenkant roepen dat het onderwijs 'met de tijd mee moet gaan' en dat elke 'vernieuwing' die door die zogeheten kenners werd gepredikt later een vernieling bleek te zijn. Tweede Fase, Middenschool, Basisvorming, VMBO, Nieuwe Basisvorming, zomaar een greep uit 'met de tijd meegaan' van de laatste 30 jaar, waartegen docenten in het geweer kwamen en tegenstanders werden weggezet als ouderwets. Later bleken ze van A tot Z gelijk te hebben.
Punt is dat iedereen denkt verstand van onderwijs te hebben omdat 'ze onderwijs hebben gehad', terwijl dat natuurlijk niet het geval is. Te vergelijken met iemand die zegt een trein te kunnen besturen omdat hij al jarenlang met de trein rijdt.
Dit vind ik ook wel redelijk bizar:
https://www.1limburg.nl/pvv-kamerli...kamerlid-doek-universiteit-maastricht-maar-op
Inderdaad, of Spaans. De enige reden dat Frans nog wordt aangeboden op de scholen is vanwege historische redenen.
Overigens vraag ik me af of Chinees nou zoveel voordelen biedt. Punt 1 moet je natuurlijk de karakters leren, wat vrij lastig is, dus voordat je aan taalverwerving kunt beginnen ben je al flink wat verder. Spaans (een hele grote taal) lijkt me wat dat betreft beter.
Organisatorische.Niet te vergelijken natuurlijk, de zaken die jij aanhaalt, zijn van organisationele aard. Ik heb het over de inhoud van het lesaanbod.
Organisatorische.
Het blijft inderdaad bizar dat er een universiteit in Limburg staat. Een paar basisscholen zou voldoende moeten zijn.
Ecskuus.Jei sit fastgeroesd in hed aude denken.
Niet te vergelijken natuurlijk, de zaken die jij aanhaalt, zijn van organisationele aard. Ik heb het over de inhoud van het lesaanbod.
Waar dan nog meer?Er zijn er zelfs twee!