Binnenlandse politiek

Eef de Kip

Well-known member
Het zegt ook wel weer genoeg over de oppositie dat ze zo'n grote ophef maken over zo'n non-issue.
Dat ook, laat ik vooral benadrukken dat die Faber niet spoort maar goed, dat wisten we allemaal wel inmiddels dacht ik zo, maar als ik dan dat hysterische zie van de oppositie, Fransje T. voorop met z'n volksmennerij, echt lachwekkend gewoon en dat dan dus ook 2 dagen lang.

Maasveld

Well-known member
Dat ook, laat ik vooral benadrukken dat die Faber niet spoort maar goed, dat wisten we allemaal wel inmiddels dacht ik zo, maar als ik dan dat hysterische zie van de oppositie, Fransje T. voorop met z'n volksmennerij, echt lachwekkend gewoon en dat dan dus ook 2 dagen lang.
Hij zou constructief oppositie gaan voeren zonder mee te gaan in het geschreeuw van Wilders. Hoe zou hij zelf denken dat het gaat?

• Leuk
Waarderingen: JMD

JFK

Well-known member
Hij gedroeg zich als Geert W. toen hij nog in de oppositie zat.

JMD

Well-known member
Dat dus.

En dan idd vervolgens klagen dat het Kabinet niet aan de belangrijke zaken toekomt. Daar hebben ze zeker een punt mee, maar ze halen ze zelf compleet 2 dagen naar de kamer voor 5 lintjes (waarbij bij een hoop van de oppositiepartijen ook mensen zitten die af willen van die lintjes/Koningshuis)...

Friesland

Well-known member
Inderdaad.
Maar ik las op X toch veel GL/PvdA-ers die dit de beste bijdrage van een oppositielid van het afgelopen jaar vonden. Het was genant...
Dit is wel de passie die de mensen graag willen zien, een politicus met het hart op de tong. De vraag is: waar was deze Timmermans de afgelopen twee jaar, en dan in het bijzonder tijdens de verkiezingscampagne van 2023? En kan hij deze passie ook tonen als het debat gaat over onderwerpen die relevanter zijn?

Ik kan mij zo een gesprek voorstellen uit 2023 over deze quote uit 2025:
Persoon A: "Van wie is de volgende quote en over wie gaat het: 'Dit is de grootste prutser die ooit in vak K heeft gezeten!' "
Persoon B: "Het zal wel Wilders zonder over, geen idee, Ollongren misschien?"
Persoon A: "Nee, het is Timmermans over Faber"
Persoon B: "Timmermans over Faber? Welke Timmermans? Welke Faber?"
Persoon A: "Frans Timmermans en Marjolein Faber."
Persoon B: "He, Frans Timmermans? Dé Frans Timmermans? Maar dat klinkt toch helemaal niet als Frans Timmermans, hahaha? En wie is in hemelsnaam Marjolein Faber?"
Persoon A: "Ja, echt, de eurocommissaris. Faber is al sinds 2014 de fractievoorzitter van de PVV in de senaat."
Persoon B: "Dat wist ik niet, ik ben niet bekend met wie er allemaal in de senaat zitten, joh. Dat volg ik allemaal niet. Maar je zei toch dat het een quote van Timmermans over Faber was, maar ik mag toch aannemen dat dit een quote van Faber over Timmermans is?"
Persoon A: "Ja, echt waar, dit is een quote van oppositieleider Timmermans over minister Faber van asiel en migratie."
Persoon B: "Maar je zei toch net dat Faber van de PVV is? Niemand wil toch in een coalitie met de PVV? En zeker met die 10 zetels, die ze nu in de peilingen hebben, is er ook geen noodzaak om een coalitie met de PVV te vormen?"
Persoon A: "De BBB gaat helemaal wegzakken en de nieuwe partij van Omtzigt gaat ook tegenvallen. De PVV wordt de grootste partij met 37 zetels, 12 zetels meer dan de eerste volgende partij, waardoor niemand om de PVV heen kan."
Persoon B: "De dingen die jij mij allemaal versteld zijn zo bizar en ongeloofwaardig dat we beter een einde kunnen maken aan dit gesprek."
Persoon A: "Wacht! Ik wilde je nog vertellen wie de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2024 gaat winnen!"
Persoon B: "Nee, alsjeblieft, ga weg gek!" Persoon B maakt dat hij weg komt.

JMD

Well-known member
Dit is wel de passie die de mensen graag willen zien, een politicus met het hart op de tong. De vraag is: waar was deze Timmermans de afgelopen twee jaar, en dan in het bijzonder tijdens de verkiezingscampagne van 2023? En kan hij deze passie ook tonen als het debat gaat over onderwerpen die relevanter zijn?
Precies, maar de deugpunten voor de bühne zijn weer gescoord bij de achterban.
Hoe Timmermans cs de voormalige échte PvdA-stemmers terug gaat winnen is niet bekend. Logisch, daar kan Timmermans zich niet mee vereenzelvigen. Kok/Den Uyl enz kwamen uit de werkende klasse, de enige keer dat Timmermans (en veel anderen uit de top van PvdA/GL) met de werkende klasse te maken krijgt is als de loodgieter op bezoek komt.

Vroeger was de top van de VVD elitair/universitair enz, die van de CDA (of de voorlopers) uit alle niveaus van de samenleving maar wel allemaal gelovig en die van de PvdA kwam uit de arbeidersklasse. Tegenwoordig is het allemaal inwisselbaar. De enige manier waarop je nog in de TK lijkt te kunnen komen is met een universitaire studie (liefst bestuurskunde of politicologie natuurlijk, waardoor je ook een schrikbarend tekort aan beta's hebt in de Kamer, iets wat je bv zag bij corona, maar ook bij debatten over kernenergie (Jetten vroeg zich bv af hoe je met kernenergie een huis van elektriciteit kon voorzien...)).

De enige reden dat er nog wat mensen zonder universitaire/HBO-studie in de Kamer zitten is doordat de PVV/BBB groot is. Als die terugvallen bij de volgende verkiezingen (en daar ziet het naar uit) zal meer dan 90% van de Kamer hoger opgeleid zijn, vol met mensen die vinden hoe de praktisch opgeleiden zich moeten gedragen, zonder naar ze te luisteren... Maar dan wel van te voren ('wie zijn die mensen') of na de verkiezingen daarna ('hoe kan het dat partij X zo groot is') weer vol verbazing reageren en zeggen dat je vaker het land in moet. Om daar een maand of 2 later weer alles over vergeten te zijn...

Bovenaan