JMD
Well-known member
Niet mee eens. Stel je redt het financieel allemaal net aan met je koophuis enz.. Dan zal je echt niet gaan investeren in een luxe-iets als zonnepanelen (en ja, die zijn heel goed voor het klimaat ed, maar blijft een luxe-artikel, niet een 1e levensbehoefte). Dan hoor je de ministers van Rutte III of IV zeggen: 'investeer hierin, je kan best een extra lening afsluiten, want je krijgt het door salderingsregelingen terug'. Dan denk je: 'hee, dat is mooi, dan kan ik daar in investeren, want ik ga er iig niet op verliezen'. Paar jaar later (en jij zit nog met die lening die je nog moet aflossen en dat doet mbv het geld dat je overhoudt door dat salderen en/of de mindere energie die je verbruikt) is punt 1 de energiebelasting al flink door het dak aan het gaan en dan vervolgens wordt het salderen afgeschaft.Het is toch logisch dat de spelregels worden aangepast naar gelang de tijdsgeest? Wanneer je daadwerkelijk in flinke financiële problemen komt omdat de salderingsregeling eraf gaat dan gaat er toch echt wat anders mis.
Je moet niet vergeten dat er echt een flink deel van NL het qua financiën 'net aan' redt. Maar die groep moet je wel meekrijgen als je groene energie wil uitrollen. Die salderingsregeling ed was dé manier, dat deed men toen echt goed. Had je die niet ingevoerd dan waren er echt heel veel minder zonnepanelen geweest. En dan zeg je nu tegen die groep die het net redt: sorry, je moet toch gewoon betalen. Dat kan meer dan 1000 euro p/j gaan kosten (plus nog steeds de lening die je hebt).
Dat ook ja. En ze gaan misschien ook niet meer per jaar rekenen maar per dag. Nu kan je aan het eind van het jaar de teruggeleverde energie verrekenen met de gebruikte (in de zomer lever je meer terug dan je gebruikt, in de winter andersom), dat wil men ook gaan aanpassen naar per dag. Dan betaal je dus ook voor elke kWh gebruikte energie in grofweg de periode oktober-maart.In financiële problemen is idd wat overdreven maar ipv dat het me een beetje geld oplevert gaat het straks zo ver dat het me misschien wel geld gaat kosten als ik mijn panelen aan zet.
Dat vind ik eerlijk ook een beetje over de top.
Dat is vergelijkbaar met die kartonnen rietjes. Ook zo'n onzin...In kartonnen bakjes enzo. Terwijl dat achteraf niet nodig was.