Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
Het is toch logisch dat de spelregels worden aangepast naar gelang de tijdsgeest? Wanneer je daadwerkelijk in flinke financiële problemen komt omdat de salderingsregeling eraf gaat dan gaat er toch echt wat anders mis.
Niet mee eens. Stel je redt het financieel allemaal net aan met je koophuis enz.. Dan zal je echt niet gaan investeren in een luxe-iets als zonnepanelen (en ja, die zijn heel goed voor het klimaat ed, maar blijft een luxe-artikel, niet een 1e levensbehoefte). Dan hoor je de ministers van Rutte III of IV zeggen: 'investeer hierin, je kan best een extra lening afsluiten, want je krijgt het door salderingsregelingen terug'. Dan denk je: 'hee, dat is mooi, dan kan ik daar in investeren, want ik ga er iig niet op verliezen'. Paar jaar later (en jij zit nog met die lening die je nog moet aflossen en dat doet mbv het geld dat je overhoudt door dat salderen en/of de mindere energie die je verbruikt) is punt 1 de energiebelasting al flink door het dak aan het gaan en dan vervolgens wordt het salderen afgeschaft.

Je moet niet vergeten dat er echt een flink deel van NL het qua financiën 'net aan' redt. Maar die groep moet je wel meekrijgen als je groene energie wil uitrollen. Die salderingsregeling ed was dé manier, dat deed men toen echt goed. Had je die niet ingevoerd dan waren er echt heel veel minder zonnepanelen geweest. En dan zeg je nu tegen die groep die het net redt: sorry, je moet toch gewoon betalen. Dat kan meer dan 1000 euro p/j gaan kosten (plus nog steeds de lening die je hebt).

In financiële problemen is idd wat overdreven maar ipv dat het me een beetje geld oplevert gaat het straks zo ver dat het me misschien wel geld gaat kosten als ik mijn panelen aan zet.
Dat vind ik eerlijk ook een beetje over de top.
Dat ook ja. En ze gaan misschien ook niet meer per jaar rekenen maar per dag. Nu kan je aan het eind van het jaar de teruggeleverde energie verrekenen met de gebruikte (in de zomer lever je meer terug dan je gebruikt, in de winter andersom), dat wil men ook gaan aanpassen naar per dag. Dan betaal je dus ook voor elke kWh gebruikte energie in grofweg de periode oktober-maart.

In kartonnen bakjes enzo. Terwijl dat achteraf niet nodig was.
Dat is vergelijkbaar met die kartonnen rietjes. Ook zo'n onzin...

JMD

Well-known member
Hier heeft JMD wel een punt. Er is ook al veel kritiek op geweest maar dit kabinet zet het wel door.
Klopt. Maar dat laatste was natuurlijk te verwachten, de afbraak begon echter al met etzelfde Kabinet qua partijen als die het opzette... Maar het stond verder in geen enkel verkiezingsprogramma... Het was allemaal te duur. Tsja, als NLers iets zijn is het prijsbewust, logisch dat ze dit massaal zouden doen, had je zo kunnen bedenken. Maar ja, dan moet je wel de Haagse kaasstolp uit en eens in het land onder de gewone mensen komen... ;) En de PVVers doen dat juist wel, maar die zijn gewoon 1) te dom in de meeste gevallen en 2) veel te veel met onzinzaken bezig.

JMD

Well-known member
Benieuwd hoe lang het kabinet nog stand houdt. Is het niet vanwege het laten vallen van de premier, dan wel vanwege de knallende ruzie binnen de PVV zelf.
Die gaan de rit uitzitten... BBB en NSC willen niet eruit omdat ze bij nieuwe verkiezingen geminimaliseerd worden, de PVV wil er niet uit want die komen dan de volgende kabinet(ten) niet in...

En de VVD zal ook niet staan te springen weer in een kabinet met D66 enz te komen en al helemaal niet als je met PvdA/GL in een kabinet wil, een partij die nog niet eens goed dat fusieproces doorstaat, want daar gaat het zo meteen misschien nog wel meer knallen dan bij de PVV, en al helemaal als ze ind e regering komen.

Maasveld

Well-known member
Niet mee eens. Stel je redt het financieel allemaal net aan met je koophuis enz.. Dan zal je echt niet gaan investeren in een luxe-iets als zonnepanelen (en ja, die zijn heel goed voor het klimaat ed, maar blijft een luxe-artikel, niet een 1e levensbehoefte). Dan hoor je de ministers van Rutte III of IV zeggen: 'investeer hierin, je kan best een extra lening afsluiten, want je krijgt het door salderingsregelingen terug'. Dan denk je: 'hee, dat is mooi, dan kan ik daar in investeren, want ik ga er iig niet op verliezen'. Paar jaar later (en jij zit nog met die lening die je nog moet aflossen en dat doet mbv het geld dat je overhoudt door dat salderen en/of de mindere energie die je verbruikt) is punt 1 de energiebelasting al flink door het dak aan het gaan en dan vervolgens wordt het salderen afgeschaft.

Je moet niet vergeten dat er echt een flink deel van NL het qua financiën 'net aan' redt. Maar die groep moet je wel meekrijgen als je groene energie wil uitrollen. Die salderingsregeling ed was dé manier, dat deed men toen echt goed. Had je die niet ingevoerd dan waren er echt heel veel minder zonnepanelen geweest. En dan zeg je nu tegen die groep die het net redt: sorry, je moet toch gewoon betalen. Dat kan meer dan 1000 euro p/j gaan kosten (plus nog steeds de lening die je hebt).
De plannen voor het afschaffen van de salderingsregeling zijn niet iets van de laatste paar maanden, dat zit er al veel langer aan te komen. Wanneer je het financieel gezien net aan redt zal je ook niet al teveel panelen hebben, dus zal die lening ook niet gigantisch zijn. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er begin 2027 nog mensen zijn die het financieel zwaar hebben en een lening zullen hebben voor zonnepanelen.

JMD

Well-known member

Mooi dat deze belofte wel wordt waargemaakt, deze getallen zullen niemand verbazen.
"Tussen 2019 en 2023 groeide het aantal ambtenaren met zo’n 24 procent (..) Waar er in 2019 nog zo’n 127.000 ambtenaren voor het Rijk werkten, waren dat er in 2023 156.000. Alleen al op het ministerie van Justitie en Veiligheid werkten in 2023 al ruim 34.000 ambtenaren. De salariskosten stegen in die periode met ruim 2 miljard euro." Dat weerhield den beroepspapierverschuivers er niet van nóg meer extern personeel in te huren. "Zo werd daaraan in 2022 maar liefst 2,7 miljard euro uitgegeven. Een bedrag dat flink groeide naar 3,3 miljard euro in 2023. In totaal meer dan 15 procent van de totale personele uitgaven."

Bovenaan