Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
1 partij regering neigt naar dictatuur. Alleen de 1ste kamer vormt altijd een probleem omdat die op andere wijze wordt gekozen via provinciale staten als ik het goed heb begrepen.
Vwb dat eerste: eens. Daarom ben ik er ook niet voor.

Als de Eerste Kamerverkiezingen (provinciale verkiezingen) zo ongeveer tegelijk met de TK-verkiezingen zouden plaatsvinden zou dat best wel kunnen, maar vaak zit daar een tijd tussen en krijgt ineens een heel andere partij een groot mandaat. Zie de grote winnaars van de vorige 2 PS-verkiezingen, BBB in 2023 en FVD in 2019

Mario

Well-known member
Forumleiding
Nederland heeft behoefte aan zekerheid en stabiliteit ipv het oeveloos geouwehoer daar in de tweede kamer en kabinet in de laatste 25 jaar.
Dat gaat ook niet veranderen ben ik bang. Links of rechtsom, allemaal hetzelfde wat mij betreft.

Nu kunnen we weer wachten tot November voor nieuwe verkiezingen, en zal het allemaal weer moeilijk en lastig worden om een kabinet te vormen.

JMD

Well-known member
Zo'n Van Baarle: 'dit Kabinet wilde plannen tegen vluchtelingen, tegen NL moslims'...
Eh, die plannen tegen vluchtelingen ja, die zie ik, maar ziet hij in hemelsnaam plannen tegen NL moslims?

JMD

Well-known member
Wel opvallend overigens dat Timmermans nog niet een verklaring heeft gegeven. Is nog 'in overleg'... Heel apart.

JMD

Well-known member
Durf het bijna niet te zeggen, maar wat Yesilgoz hier zegt klopt helemaal... Misschien haar beste speech van de afgelopen meer dan 1 jaar.

JMD

Well-known member
Lijkt mij logisch dat hij dat zegt. Die hoopt nog steeds premier te worden natuurlijk.
Plus dat er nog nooit een andere samenstelling is gekomen van een kabinet (behalve een rompkabinet) na een val van een kabinet. Is ook onzin, zeker ook gezien hoe 'vloeibaar' de zetelaantallen zijn. "Vroeger" kon je de zetelaantallen wel zo ongeveer uittekenen, nu verandert het per jaar.

En ook dit doet Timmermans goed, het zeggen dat even wachten op de verkiezingen ('maar het land staat dan stil') beter is dan doorrommelen.

Dat plan van gisteren waar Timmermans op hint is kort samen te vatten als: 'meer meer meer belastingen zodat we tanks kunnen kopen'. En dan kunnen ze 2 jaar later weer klagen dat 'alles zo duur geworden is'. Misschien kunnen ze beter eens snijden in bv het totaal uitgedijde ambtenarenapparaat, bepaalde instanties (laatst was er een casus te lezen van een ouder met een kind met een probleem waarbij 100(!!!) mensen zich mee bemoeiden....) enz... Maar dat zal hij wel niet willen, want daar zitten veel van zijn stemmers...

erka

Well-known member
Officieel ook van Nederland, volgens mij hebben ze het 1x gedaan direct de eerste week en sindsdien inderdaad alleen Duitse controles.

edit: overigens altijd zo kunnen doorrijden.

Bovenaan