Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
Coenradie en Beljaarts blijven mogelijk aan. Wilders trekt alle PVVers terug maar zij kwamen niet van de PVV.
Sowieso natuurlijk de vraag wie blijft, want niemand is lid van de PVV, dus Wilders heeft volgens mij officieel niks over de andere ministers/stas te zeggen.

Friesland

Well-known member
De gebeurtenissen van gisteren en vandaag lijken mij een mooie aanleiding om de Frieslandmeter weer van stal te halen:
.
PartijScorezetelsverschil tov TK23
PVV57430-7
GL-PvdA56029+4
VVD52827+3
CDA35018+13
D6619610+1
SP1387+2
PvdD1035+2
DENK824+1
FvD814+1
SGP753
JA21753+2
Volt723+1
CU683
BBB583-4
NSC341-19
.
Om in aanmerking te komen voor een zetel is tenminste een score van 20 nodig.
De scores worden als volgt bepaald: 6 2/3 punt voor iedere zetel in de peiling van peil.nl, en 1 punt voor iedere 0,1% van de peilingen van Verian en Ipsos.

De PVV, de BB en het NSC verliezen gezamenlijk 30 zetels, met een plus van +13 profiteert het CDA het meest. De winst bij de overige partijen is deels te verklaren door kiezers van de coalitiepartijen die nu aangeven niet te zullen stemmen, waardoor er minder stemmen per zetel nodig zijn.

JMD

Well-known member
Laten we de Frieslandmeter dan eens als uitgangspunt nemen.
Voor coalitievorming vallen weg (wegens te idiote standpunten) PVV, DENK, FVD, JA21, dat zijn al 41 zetels.
Vaak vallen ook weg: SP, SGP => 10 zetels
Categorie: gaan we niet meer mee in een Kabinet: BBB, NSC => 4 zetels
Dan ben je al 55 mogelijke zetels kwijt.

Het meest logische kabinet lijkt me dus CDA/VVD/PvdA&GL, maar die hebben nu slechts 74 zetels. Maar kan me voorstellen dat CDA nog wel wat wint. Punt is alleen: hoe gaat de PvdA er samen met GL uit zien. De VVD met PvdA samen was altijd al lastig, nu met GL erbij wordt dat nog lastiger.

Mario

Well-known member
Forumleiding
Een nieuw kabinet is in ieder geval nog ver weg. Eerst maar eens kijken hoe demissionair Schoof II eruit zal zien.

Eef de Kip

Well-known member
Ja maar in het huidige politieke spectrum ben je al minimaal een half jaar bezig met het formeren van een coalitie, als het geen jaar wordt

JMD

Well-known member
Maar wat is nu het probleem als het land niet " bestuurt" wordt? In het dagelijks leven veranderd er toch geen ruk.
Precies. Het enige wat dan verandert is dat partijen elkaar dan niet meer de schuld kunnen geven van mislukkingen. PVV heeft jarenlang kunnen ageren tegen Kabinetten, nu blijken ze er zelf ook geen moer van te kunnen. D66 heeft dat al jarenlang bewezen maar loopt het afgelopen jaar te ageren tegen alles wat dit Kabinet doet (terwijl het Kabinet echt nog wel last had van zaken van de laatste kabinetten Rutte) alsof ze zelf God op aarde zijn... PvdA moppert al jarenlang op alle kabinetten maar deden zo ongeveer alles waar ze voor stonden in de uitverkoop om maar aan Rutte 2 mee te mogen doen. En iedereen moppert op de VVD maar met de huidige situatie lijkt een kabinet zonder de VVD een utopie. Dat is ook jammer, want die partij moet zelf ook nou echt gaan bepalen wat ze willen, waaien met alles mee. Eerst samen met D66 een Kabinet vormen met linkser beleid dan de VVD ooit gewild heeft en in het volgende kabinet duiken ze compleet de andere kant op, en leveren ook daar vervolgens niet. (en nee, dat is niet alleen de schuld van de PVV)

JMD

Well-known member
Definitief nu, kabinet is gevallen, er komen nieuwe verkiezingen. Dat heeft Schoof zojuist na de ministerraad bekendgemaakt.

erka

Well-known member
Leuk om zo eens die reacties te bekijken. Yesilgoz en Keijzer echt oprecht boos. Zeker Yesilgoz nog nooit zo boos gezien. Van der Plas komt vooral heel erg moe over en Van Vroonhoven vrij laconiek.
Van de bewindslieden zag je ook sommigen echt boos, anderen beetje gespeeld en een enkeling vooral heel erg met zichzelf bezig, zoals Bruins.
Van de PVV-ers vond ik Madlener erg geirriteerd richting pers en bij Agema viel op dat het leek alsof ze het niet met Wilders eens was. De pers stortte zich daar ook direct op.

Maasveld

Well-known member
Even voor mijn beeld:

Wilders stelt een 10-punten plan op.
NSC, BBB en VVD zeggen: Prima Geert, ziet er goed uit. Maak maar een plan van aanpak.
Geert zegt: Ja flikker op, daar heb ik geen zin in. Bekijk het maar.

Zoiets?

Bovenaan