Binnenlandse politiek

Eef de Kip

Well-known member
Wat Essent doet is de verhoging uitstellen maar wel zodanig dat men over de hele periode hetzelfde bedrag binnen haalt. Ofwel de verhoging die eerst over 3 maanden was uitgesmeerd gaat later in maar wel met een nog sterkere verhoging voor november en december. Met nog grotere problemen voor veel mensen want dan is het juist kouder dan in oktober.

Boeven zijn het.
Wat de Wolf al aan geeft, als het prijsplafond in gaat op 1 november dan maakt het voor ons niet uit.
Het laatste ben ik wel met je eens, ik merk dat ik steeds linkser wordt met al die patserige bedrijven die maar meer en meer winst moeten halen, alles onder het mom van "de aandeelhouders". En laat die laatste groep nou net de groep met patsers zijn die al sterft van het geld en nog meer geld moet verdienen. Ik begin er steeds meer van te walgen en als je het mij vraagt kun je die patsers niet zwaar genoeg belasten maar goed, dat zal wel weer lastig zijn door een of andere vage Europese regel.

En ja, ik zal ongetwijfeld een beetje chargeren maar ik erger me kapot aan dat doorgeslagen gedrag.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Kaag is geschrokken van de inflatie.

Kan dat volslagen incompetente mens niet weg?

Misschien een stoelendans doen en wie weet dat er een paar poppetjes op een meer juiste plek terecht komen. Het duo Kaag en Jetten is wel erg. Zelfs binnen het meest incompetente kabinet sinds de Tweede Wereldoorlog.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Past mooi bij de meest incompetente voorzitter sinds mensenheugenis... Ook niet geheel toevallig van dezelfde partij...


Wat mij vooral verbaast is het mega-verschil in inflatie tussen NL en de omringende landen en dat bv gas/electriciteit hier zoveel duurder is (terwijl we nota bene op een gasbel zitten). Eneco zit bv ook in België en verkoopt hetzelfde pakket, is 4x zo duur hier... Als er iets wat Europa zou moeten regelen is het dit...

Ik ben overigens wel benieuwd voor hoeveel euro Kaag dat gas aan Duitsland verkocht heeft, ik vrees voor veel te weinig, want ze wil het niet openbaar maken.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Is toch niet gek dat er bepaalde contracten liggen op grond waarvan niet de hoofdprijs naar huidige maatstaven wordt ontvangen? Het lijkt mij geen geweldig idee om nu aan contractbreuk te gaan doen. Het vrijgeven zorgt alleen maar voor meer onrust.
 

Eef de Kip

Well-known member
En maar pochen over die 13 miljard die ze kwijt zijn aan steun met dat plafond maar ik ben heel erg benieuwd hoeveel meer belastinginkomsten op energie ze hebben dit jaar. Zou me niets verbazen als ze dat voor een groot deel alweer terug hebben gekregen.
Verder hebben we volgens mij de laagste staatsschuld in de EU dus waarom daar zo aan vast houden? Me dunkt dat dit de tijd is om daar iets lossen mee om te gaan. En dan vind ik het omlaag brengen van die staatsschuld echt wel belangrijk hoor maar dit is nou eenmaal een hele bijzondere situatie.
En tot slot word ik echt gek van dat krampachtige gedoe over gas uit Groningen. Jaren lang iedereen de terig daar laten krijgen en nu kun je voor miljarden op pompen waardoor je ze heeeel riant kunt vergoeden (ook al had dat allang moeten gebeuren) maar nu blijven ze maar vasthouden om de boel dicht te houden.
 

JMD

Well-known member
En maar pochen over die 13 miljard die ze kwijt zijn aan steun met dat plafond maar ik ben heel erg benieuwd hoeveel meer belastinginkomsten op energie ze hebben dit jaar. Zou me niets verbazen als ze dat voor een groot deel alweer terug hebben gekregen.
Verder hebben we volgens mij de laagste staatsschuld in de EU dus waarom daar zo aan vast houden? Me dunkt dat dit de tijd is om daar iets lossen mee om te gaan. En dan vind ik het omlaag brengen van die staatsschuld echt wel belangrijk hoor maar dit is nou eenmaal een hele bijzondere situatie.
En tot slot word ik echt gek van dat krampachtige gedoe over gas uit Groningen. Jaren lang iedereen de terig daar laten krijgen en nu kun je voor miljarden op pompen waardoor je ze heeeel riant kunt vergoeden (ook al had dat allang moeten gebeuren) maar nu blijven ze maar vasthouden om de boel dicht te houden.
Jeetje Eef, helemaal mee eens... Moet niet te vaak gebeuren in dit topic. ;)
 

JMD

Well-known member
Is toch niet gek dat er bepaalde contracten liggen op grond waarvan niet de hoofdprijs naar huidige maatstaven wordt ontvangen? Het lijkt mij geen geweldig idee om nu aan contractbreuk te gaan doen. Het vrijgeven zorgt alleen maar voor meer onrust.
Het lijkt mij dat dit soort contracten gewoon openbaar horen te zijn. En dat die contracten niet voor de huidige prijs zijn dat snapt iedereen, dat ziet iedereen bv met nu nog een vast energiecontract dat 2 jaar geleden afgesloten is.
De vraag is alleen was de prijs marktconform op het moment van afsluiten, ik vrees van niet.
 

zwammy

Well-known member
Gad kunnen ze niet oppompen want ze hebben allerlei schimmige deals gemaakt. Het is niet voor niets dat Rutte geen antwoord wil geven op de vragen van Omtzigt. Het is amateuristisch van heb ik jou daar.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Eef de Kip

Well-known member
Hoezo kan dat niet? Er zit 400 miljard kuub in de grond en ze pompen nu 2 miljard per jaar op dus wat hebben die deals daar mee te maken?
 
Bovenaan