Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
IK BEN NIET GEÏRRITEERD, ALS IK GEÏRRITEERD ZOU ZIJN DAN ZOUDEN JULLIE DAT ECHT GELIJK MERKEN!!!!!!!

Christus zeg, wat een nare vrouw. Als dit volgens haar de niet geïrriteerde versie van ons Sylvaan is, dan blijf ik het liefst zo ver mogelijk uit de buurt. Die gaat blijkbaar slaan bij irritatie en moorden als ze boos is.

Hoho Jamel, jij ziet dit echt verkeerd. Als je zo denkt ben je niet als een politie-agent die zwarte mensen doodschiet...

Echt, wat een idiote reactie van Simons, en gezien de reacties eronder lopen er nog een aantal gekkies die zo denken...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Vanmorgen mijn jaarnota gekregen en voorstel voor termijnbedrag. Mijn termijnbedrag is toch wel vier keer de gemaakte kosten van afgelopen jaar. Zit dan nog niet de maatregel in verwerkt van het maximale tarief gas en nog niet de belastingmaatregelen 2023, maar ook daarna blijft het wel een behoorlijke verhoging.

Met mijn beperkte energieverbruik en een goed inkomen, geen probleem. Krijg je dit met een mindere portemonnee en meer energieverbruik voor je kiezen is het toch slecht te behappen. Ik denk dat het maximumtarief toch nog wel vrij hoog zit. Daarnaast hoog tijd dat de prijs van elektriciteit wordt losgekoppeld van de gasprijzen.
 

zwammy

Well-known member
En er nog bij dat de meeste mensen met de kleine portomonee ook in een huis wonen waar niet veel aan isolatie is gedaan en je zit in een situatie waar je niet in wil komen. Maar goed, we wachten maar weer af.
 

Max

Administrator
Forumleiding
En er nog bij dat de meeste mensen met de kleine portomonee ook in een huis wonen waar niet veel aan isolatie is gedaan en je zit in een situatie waar je niet in wil komen. Maar goed, we wachten maar weer af.

Precies. Ook nog veelal oudere energieslurpers. Komt ook gewoon nog eens bovenop die toch al enorme inflatie. Verschrikkelijk die stress over financiën.

De grens wat gemiddeld verbruik is, die is ook lager bepaald dan Eneco op mijn eindafrekening doet.
 

JMD

Well-known member
Ik kreeg vorige week de verhoging van Eneco door. Mijn elektra ging 5x over kop, gas 3,5x. Nou moet ik wel zeggen dat ik nog geen tariefstijging had gehad dit jaar, die van het gas had ik ingecalculeerd, die van elektra niet. Nou maakt dat laatste voor mij niet uit omdat ik met mijn zonnepanelen meer opwek dan verbruik, dus aan elektra betaal ik alleen de vaste kosten. (wel krijg ik sinds september minder voor teruglevering)
Maar verder wat Max zegt, ik kan het best betalen, woon in een nieuwbouwhuis, ben alleen, verdien goed. Maar je zal idd in zo'n oud huis wonen, met 2/3 kinderen en een niet zo goed betaalde baan...
 

Ska P 187

Well-known member
Hoe kan je voor terugleveren minder krijgen als daarvoor terwijl de electra prijs 5 x over de kop gaat?
Ik ga vanaf volgende maand van €0,20 naar €0,40 per Kw. Nu kan dat voor mij wel schokkend zijn maar hoe zit dat bij jullie zo'n beetje?
 

JMD

Well-known member
Ik naar bijna 1 euro per kWh volgens mij. (Heb dubbel tarief, dus hoog en laag, de ene zit net onder de euro, de ander iets verder onder de euro)

En ja dat het terugleveren minder oplevert is zeker in deze tijd eigenlijk idioot, maar volgens de energiemaatschappijen is dat omdat ze het niet kwijt kunnen, er zijn teveel zonnepanelen ed
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik naar bijna 1 euro per kWh volgens mij. (Heb dubbel tarief, dus hoog en laag, de ene zit net onder de euro, de ander iets verder onder de euro)

En ja dat het terugleveren minder oplevert is zeker in deze tijd eigenlijk idioot, maar volgens de energiemaatschappijen is dat omdat ze het niet kwijt kunnen, er zijn teveel zonnepanelen ed

Misschien dat ik dan verkeerd kijk. Dat van mij was wat Eneco mij per 21 september zou gaan rekenen, maar ik hoorde over een verhoging per 1 oktober. Kan het zo snel niet terugvinden.
 

Pascallovic

Well-known member
Dat laatste is natuurlijk zeer dubieus. Zeker wetende dat een Vattenfall juist per 1 september de vergoeding voor terugleveren omhoog heeft gegooid. Ook het tijdstip is bizar voor die andere partijen om het nu te verlagen. We gaan de winter in, waar er dus minder zon is, er minder terug te leveren valt en je dus meer kwijt moet kunnen dan op een zomerse dag in juni, juli, augustus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Eef de Kip

Well-known member
Ik zit op 50ct laag en 61 ct hoog maar het is wel een woud hoor. giga verschillen en als je wil verduurzamen is het ook maar de vraag of en wanneer je aan de beurt bent.
Wat mij nog het meeste irriteert is bijvoorbeeld dat terug leveren. Nu middel je nog en kun je over een heel jaar kijken wat je opwekt en wegstrepen tegen wat je verbruikt maar dit wordt afgebouwd.
Nou kan ik zonnepanelen en een hybride warmtepomp aanschaffen voor 15K maar dan zit ik straks in een situatie dat ik in de zomer een stamp elektriciteit opwek wat ik niet gebruik en waar ik een schijtprijs voor krijg als ik het terug lever en in de winter verbruik ik een hoop extra stroom voor die pomp. Stroom die ik in de winter veel minder opwek en dus voor de hoofdprijs bij moet kopen.
Ik heb is zitten rekenen en wat ik dan bespaar aan gaas gaat over een jaar voor een groot deel weer op aan de elektriciteit die ik nodig heb.
Dan bespaar je per saldo over een heel jaar een paar honderd euro en betaal je na een investering van 15K dus nog iets meer dat je betaalde. Nu met deze belachelijke prijzen haal je het er met een aantal jaar wel uit maar toch. Alsof we even 15K hebben liggen.

Ben ook nog voor een houtkachel aan het kijken, zaag ik af en toe wel een boom om.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Max

Administrator
Forumleiding
Ofwel men moet een manier vinden om de stroom als netwerk te kunnen gaan opslaan of je jaagt de consument aan onveilige opslag constructies als je inderdaad met die tarieven gaat klooien. Je hebt nu al massaal situaties dat er überhaupt geen teruglevering mogelijk is. Ook een situatie die je kon zien aankomen.

Desnoods maar crypto gaan minen in de zomer.
 

zwammy

Well-known member
Ach ja, vergeet niet dat Sigrid voortaan ook de kopjes met de hand wast. We hebben het allemaal lastiger.
 

Joost

Well-known member
Dat laatste is natuurlijk zeer dubieus. Zeker wetende dat een Vattenfall juist per 1 september de vergoeding voor terugleveren omhoog heeft gegooid. Ook het tijdstip is bizar voor die andere partijen om het nu te verlagen. We gaan de winter in, waar er dus minder zon is, er minder terug te leveren valt en je dus meer kwijt moet kunnen dan op een zomerse dag in juni, juli, augustus.

Vattenfall had hele lage terugleververgoeding van 7 cent per kwh en dat gaat nu naar 16,8.

Eneco had 56 cent en wilde daarmee klanten trekken, die gaan nu terug naar 9 cent.
 

De Wolf

Well-known member
Essent en Vattenvall stellen hun prijsverhoging uit.

Essent wordt 7 november. Vattenval een maand na hun bericht.
 

erka

Well-known member
Wat Essent doet is de verhoging uitstellen maar wel zodanig dat men over de hele periode hetzelfde bedrag binnen haalt. Ofwel de verhoging die eerst over 3 maanden was uitgesmeerd gaat later in maar wel met een nog sterkere verhoging voor november en december. Met nog grotere problemen voor veel mensen want dan is het juist kouder dan in oktober.

Boeven zijn het.
 

De Wolf

Well-known member
Kan schelen wanneer het prijsplafond op 1 november ingaat. Dan merken vooral de grote en slecht geïsoleerde huizen de prijsverhoging.
 
Bovenaan