Binnenlandse politiek

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik denk dat er wel meerderheden voor jouw uitgangspunten zijn te vinden hoor. Het zit hem in de uitvoering. Wij kunnen op dit moment niet met een instroom van 1.000 personen per week per persoon met een op maat gemaakt plan komen. Wat de inhoud van dat plan ook mag zijn. Dan loop je dus tegen problemen aan. Dan vraagt het kabinet om 5.000 extra plaatsen in juli, 5.000 extra plaatsen nu en eind september heb je er weer 5.000 nodig, want dan zijn we weer 5 weken verder.
Die instroom is inderdaad op dit moment veel en veel te groot, daar valt niet tegenaan te werken. Met als gevolg dat veel van die mensen vogelvrij zijn, met God mag weten wat voor barre en enge omstandigheden als recente herinneringen. Het is op zich niet zo raar dat een deel van die mensen ontsporen.
 

erka

Well-known member
Het gaat mij nog niet eens zozeer om een oplossing want dat is best moeilijk, dat begrijp ik ook wel. Maar het gaat mij om de totale onwil om er ook maar iets aan te doen. Zodat mensen in de bosjes moeten poepen en buiten moeten slapen, en echt niet alleen maar gelukszoekers maar ook zwangere vrouwen. Dat mensen hun medicijnen krijgen. Dat een registratie in 1 dag kan en niet in 3 maand. Gewoon een basis zoals elk land ter wereld zou moeten leveren. Regel tenminste een bed en minimale basisvoorzieningen. Wat hier ook best kan, als je wilt. We hebben het geld en de middelen echt wel en de locaties ook wel. Er staat genoeg rijksvastgoed (kazernes, kantoren etc) leeg.

Maar ze wíllen niet. Vanwege politieke spelletjes. En nu ineens wel omdat er een baby dood is gegaan. En daar erger ik me mateloos aan.
 

erka

Well-known member
Bijvoorbeeld: er staat een heel vliegveld, met hangars en veel ruimte, ver van de bebouwing leeg bij Lelystad. Dat vliegveld gaat voorlopig nog niet open. Zet dat dan tijdelijk in om de druk te verlichten en mensen een bed te geven en overdekt op te vangen.
 

JMD

Well-known member
Die instroom is inderdaad op dit moment veel en veel te groot, daar valt niet tegenaan te werken. Met als gevolg dat veel van die mensen vogelvrij zijn, met God mag weten wat voor barre en enge omstandigheden als recente herinneringen. Het is op zich niet zo raar dat een deel van die mensen ontsporen.
Helemaal eens met erka, Pascallovic en jouw posts hierover.

Ik vraag me alleen af waar al die mensen nu ineens vandaan komen. Het zijn geen Oekraïners. En volgens de Dublinverdragen moeten deze mensen asiel aanvragen in het EU-land waar ze het eerst komen. En volgens mij komen deze mensen niet met het vliegtuig of boot, dus moeten ze of via BEL of DUI komen. Tevens is volgens mij NL nu momenteel het land met de meeste opvang. Dat vind ik ook opvallend.
 

erka

Well-known member
Helemaal eens met erka, Pascallovic en jouw posts hierover.

Ik vraag me alleen af waar al die mensen nu ineens vandaan komen. Het zijn geen Oekraïners. En volgens de Dublinverdragen moeten deze mensen asiel aanvragen in het EU-land waar ze het eerst komen. En volgens mij komen deze mensen niet met het vliegtuig of boot, dus moeten ze of via BEL of DUI komen. Tevens is volgens mij NL nu momenteel het land met de meeste opvang. Dat vind ik ook opvallend.

Misverstand uit de wereld helpen. Er komen NIET ineens heel veel extra asielzoekers in Nederland. Dat aantal is al een paar jaar vrij constant. Echter de procedure en doorstroming is compleet tot stilstand gekomen.
 

JMD

Well-known member
En even los van de idiote reacties van de bewoners van dat dorp, maar ik snap wel hun boosheid. 300 asielzoekers in een dorp van 3000 inwoners dat kan gewoon niet. Dat kan zo'n dorp niet aan met begeleiden van die asielzoekers enz.. Plus dat je ze in een hotel stopt waar maar ruimte was voor 75 man. Dus dan ga je die 300 m/v onder slechte omstandigheden huizen. En verder ook opvallend dat veel van die opvanglocaties lekker ver van Amsterdam en Den Haag liggen, zodat de landelijke politici er geen last van hebben. Terwijl bv 300 man in AMsterdam best wel zou kunnen (3000 ook wel), daar zit genoeg mankracht om die mensen te ondersteunen/helpen. En zeker in een stad met zoveel GL/D66/PvdA-stemmers zou je toch echt veel hulp moeten verwachten, of zouden die alleen maar op papier deugen?Beetje net als in 2015 toen veel BN-ers e.d. opriepen dat iedereen maar een asielzoekers moest opnemen en dat nota bene alleen Nanninga iemand op nam, en daar ook niet mee te koop liep, maar pas na afloop (toen ze er om gevraagd werd) toegaf dat ze dat gedaan had.
 

zwammy

Well-known member
Gek gemaakt door mensensmokkelaars, één aanmeldcentrum in het land dus mensen willen niet vertrekken vanuit ter Apel. Zolang je Europees niet één beleid gaat voeren zal het nog veel erger worden
 

erka

Well-known member
Amsterdam heeft al meerdere AZC's waar duizenden mensen worden opgevangen. Alleen daar komt dus geen plek vrij want gewone huizen zijn er voor niemand in Nederland, ook niet voor mensen met een verblijfsvergunning. Met dank aan de VVD.

*ja heb me er in verdiept*
 

zwammy

Well-known member
Als je het kaartje ziet van azc opvanglocaties enz kun je zien dat er in de lijn Rotterdam Amsterdam niets tot bijna niets ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Pascallovic

Well-known member
Tsja, als je de procedure hebt doorlopen en mag blijven, is er geen huis, want we hebben te weinig huizen. Dus blijf je in een AZC. Mensen die geen verblijfsvergunning krijgen kan men vaak niet uitzetten, dus die blijven ook. Als er dan iedere week duizend bij komen, dan loop je vanzelf tegen de grenzen aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

JMD

Well-known member
Misverstand uit de wereld helpen. Er komen NIET ineens heel veel extra asielzoekers in Nederland. Dat aantal is al een paar jaar vrij constant. Echter de procedure en doorstroming is compleet tot stilstand gekomen.
Mwah, als je naar de CBS_cijfers kijkt dan zie je wat anders

En ja, de Oekraïners zijn grotendeels verantwoordeijk voor die groei (maar 60% van bijna 200.000 is nog altijd 120.000 asielzoekers tegen rond de 100.000 de afgelopen jaren), maar ook zij moeten dat hele proces doorlopen, waardoor de doorstroming en procedure is gestokt.
 

JMD

Well-known member
Gek gemaakt door mensensmokkelaars, één aanmeldcentrum in het land dus mensen willen niet vertrekken vanuit ter Apel. Zolang je Europees niet één beleid gaat voeren zal het nog veel erger worden
Maar er is toch EU-beleid? DIe Dublin-akkoorden. Want dit is nou iets wat je met de EU moet/kunt regelen. En ja, de EU is niet heel Europa, maar grotendeels wel het deel van Europa wat veel mensen trekt (weinig vluchtelingen zullen naar Armenië of Moldavië willen ofzo)
 

zwammy

Well-known member
Als de vooruitzichten in Nederland beter zijn dan die in Oostenrijk gaan ze niet met z'n allen naar Wenen, zo simpel is het.
 

erka

Well-known member
Als je het kaartje ziet van azc opvanglocaties enz kun je zien dat er in de lijn Rotterdam Amsterdam niets tot bijna niets ligt.

Amsterdam heeft volgens de eigen website 2.000 plekken in AZC's. Nog relatief weinig maar ook niet helemaal niks ofzo.
 

erka

Well-known member
Dit is de grafiek van het aantal asielzoekers. Wel meer dan pre-corona, maar bijvoorbeeld weer veel minder dan tijdens 2015-crisis. En zeker geen explosieve stijging

FbAzRJmWAAAxkLZ.jpg
 

erka

Well-known member
Als de vooruitzichten in Nederland beter zijn dan die in Oostenrijk gaan ze niet met z'n allen naar Wenen, zo simpel is het.

Oostenrijk vangt 1,5 x zoveel asielzoekers op als Nederland, terwijl het maar de helft heeft van de Nederlandse bevolking. Duitsland 12x zoveel bij een 5x zo grote bevolking. België en Nederland zijn vergelijkbaar.

 

erka

Well-known member
Maar goed, nogmaals, ik ben niet per se voor iedereen maar toelaten en ook niet voor een totale stop, de oplossing is best ingewikkeld. Maar mensen in de openlucht laten slapen en poepen in de bosjes, dat is mensonwaardig, wat je achtergrond ook is.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Maar er is toch EU-beleid? DIe Dublin-akkoorden. Want dit is nou iets wat je met de EU moet/kunt regelen. En ja, de EU is niet heel Europa, maar grotendeels wel het deel van Europa wat veel mensen trekt (weinig vluchtelingen zullen naar Armenië of Moldavië willen ofzo)
Moet jij eens opletten hoeveel Oekraïense vluchtelingen in Moldavië zitten.
 

JMD

Well-known member
Dit is de grafiek van het aantal asielzoekers. Wel meer dan pre-corona, maar bijvoorbeeld weer veel minder dan tijdens 2015-crisis. En zeker geen explosieve stijging

Bekijk bijlage 761662
Maar vergeleken met 1e helft vorig jaar wel flink veel meer.

Moet jij eens opletten hoeveel Oekraïense vluchtelingen in Moldavië zitten.
Vwb de Oekraïners logisch idd, buurland. Maar ik bedoelde (en dat maakte ik idd niet duidelijk) vooral de Syrische enz vluchtelingen.
 
Bovenaan