Misschien ook wel populistisch van me, maar dit ben ik helemaal met je eens.
Ook naar Eef: daar gaat dit debat niet over. Kan mij die drol Sywert nou schelen. Dat is gewoon een vieze oplichter, waar we er helaas zoveel van hebben in dit land. Ik hoop dat het recht zal zegevieren, maar dat zal het strafrechtelijk onderzoek uitwijzen.
Waar het om gaat is dat het verschrikkelijke kabinet Rutte-III (en later nog wat demissionaire ministers) is weggestuurd omdat er door ministers en ambtenaren moedwillig structureel allerlei informatie is achtergehouden, waar uiteindelijk de gewone Nederlander de dupe van is. Los van het feit dat dit op z'n zachtst gezegd ongelooflijk onbeschoft is en getuigt van misplaatste arrogantie, is het ook nog eens tegen de grondwet. Vervolgens wordt er beterschap beloofd na de doorstart naar Rutte-IV, maar blijkt nu wederom een minister een loopje met de waarheid te hebben genomen en dat er serieus werk van is gemaakt om dat onder het tapijt te schuiven. Dat is een patroon waarvan is gezegd dat er beterschap zou komen. En dat gebeurt dus niet, het is gewoon weer hetzelfde liedje.
Ik begrijp het ook gewoon niet. Als De Jonge gewoon gelijk al iets had gezegd als:
"Ik heb inderdaad gepusht dat er een deal zou komen met mijn CDA-vriendje Sywert. Ik vertrouwde hem toen hij vertelde dat hij op non-profit basis 40 miljoen mondkapjes zou kunnen leveren. Het was crisis, er was schaarste en het hele land schreeuwde om extra beschermingsmiddelen. Voor mij was het destijds een manier om daar snel in te voorzien, door iemand uit mijn eigen netwerk naar voren te schuiven. Dat hij de boel heeft opgelicht, daar baal ik ook ontzettend van en heb ik niet in de gaten gehad. Het is een vuile hond en ik hoop dat hij krijgt wat hij verdient. Sorry hiervoor, het was een fout en ik leer ervan".
Dan was er bijna niemand over gevallen. Iedereen begrijpt dat je in het begin van zo'n crisis soms beslissingen neemt die later anders uitpakten dan je op voorhand dacht en had gewild. Maar wáárom liegt die vent daarover, ik snap dat niet. En het maakt me ook nog eens heel verdrietig.