Binnenlandse politiek

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik kan me best vinden in een gedeelte van je frustratie maar ik vind deze zin wel erg kort door de bocht.
Alternatief is stemmen op luchtfietsers op links en fascistische engerdjes op rechts (ok ok, ook een tikje kort door de bocht) waardoor je uit komt bij de minst kwade. Maar dat zijn mijn 2 centen.
IK vind wel dat Rutte de eer aan zichzelf had moeten houden, dan had je wellicht iets vernieuwends gekregen maar van Kaag word ik ook niet vrolijk.
Wellicht. Maar Rutte was tussen het aftreden van het vorige kabinet en de verkiezingen toch duidelijk genoeg over zijn intenties. Uit helemaal niets bleek dat hij ook maar een seconde dacht aan terugtreden als politiek leider (en dus een verlenging van zijn periode als MP als ze weer de grootste zouden worden) van de VVD. Dus het spijt me zeer, maar een ieder die op de VVD heeft gestemd is in mijn ogen direct verantwoordelijk voor de totstandkoming van dit kabinet en daarmee weer vier jaar kutbeleid waar de rijken rijker worden en startend en hulpbehoevend Nederland verder in de shit geduwd wordt.

De mensen die in de gewiekste praatjes van Kaag getrapt zijn, neem ik het ietsje minder kwalijk. Evenals de goedgelovigen die op de CU hebben gestemd. En de CDA-ers zou je nog het excuus kunnen geven dat de grootste beerput over de praktijken rondom hun beste man pas vlak na de verkiezingen open ging.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik sluit mij aan bij Eef. Nul alternatieven in het politieke bestel. Als je ook maar denkt dat alleen VVD, D66, CDA en CU in aflopende mate verantwoordelijk zijn voor alle fuck ups, dan onderschat je het probleem schromelijk. Daarnaast geloof ik niet echt dat er een momentum was om echt iets wezenlijks te veranderen. Maar weinig mensen met een echt verhaal zonder vuile handen. Verder geloof ik dat de taart in de blender gooien de onderlaag ook niet helpt.
 

De Wolf

Well-known member
Ik gok dat je CDA hebt gestemd.
Verder kan je het van elke partijleider zeggen dat ze gewiekste praatjes hebben. Maar wat heb je voor alternatief?
Wilders en ma Flodder waaien met alle winden mee. Baudet is krankzinnig gestoord. PVDA is partij van de allochtonen geworden....
 

Eef de Kip

Well-known member
maar een ieder die op de VVD heeft gestemd is in mijn ogen direct verantwoordelijk voor de totstandkoming van dit kabinet en daarmee weer vier jaar kutbeleid waar de rijken rijker worden en startend en hulpbehoevend Nederland verder in de shit geduwd wordt.
Dat mag je uiteraard vinden maar dat blijf ik dus erg kort door de bocht vinden. Stemmen op links of rechts is mi net zo dramatisch dus hang ik mijn stemgedrag aan op beleidspunten waar ik me meer in kan vinden. Dat dat dan ten koste gaat van bijv. toeslagenouders en Afghanen die niet gerepatrieerd zijn vind ik jammer en als me dat egoïstisch maakt so be it. Er zijn imo meer punten waar we ons druk om moeten maken maar nogmaals, mijn 2 centen.
 

Maasveld

Well-known member
Ik heb stiekeme hoop dat, mochten ze zich goed gaan profileren, er met JA21, Groep Omtzigt en Volt wat fatsoenlijke alternatieven gaan komen voor de zittende partijen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dat dat dan ten koste gaat van bijv. toeslagenouders vind ik jammer
Dat is dan misschien het verschil. Ik vind het wel wat meer dan 'jammer'. Ik vind het een grof schandaal, wat zijn weerga niet kent. Ik heb er eigenlijk niet eens woorden voor wat ik er echt van vind.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat is dan misschien het verschil. Ik vind het wel wat meer dan 'jammer'. Ik vind het een grof schandaal, wat zijn weerga niet kent. Ik heb er eigenlijk niet eens woorden voor wat ik er echt van vind.

Ik vind het ook meer dan jammer, maar voor mij is dat nog steeds geen alles beslissende afweging om partijen uit te sluiten. Ik flikker de taart niet de blender in voor de slachtoffers van de toeslagenaffaire.

Maar goed, partijen met schone handen? JA21, BBB, Bij1, SP, FvD (?), PvdD (?), DENK en Volt. Hebben gezamenlijk niet heel veel zetels.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik vind het ook meer dan jammer, maar voor mij is dat nog steeds geen alles beslissende afweging om partijen uit te sluiten. Ik flikker de taart niet de blender in voor de slachtoffers van de toeslagenaffaire.

Maar goed, partijen met schone handen? JA21, BBB, Bij1, SP, FvD (?), PvdD (?), DENK en Volt. Hebben gezamenlijk niet heel veel zetels.
Ik heb wel wat meer punten genoemd dan enkel de toeslagenaffaire. Het gaat me ook helemaal niet om links of rechts en of er fatsoenlijke alternatieven zijn. Het irriteert me gewoon mateloos dat een groot deel van Nederland het accepteert dat we inmiddels in een situatie zitten waarin het voor starters praktisch onmogelijk is om een normaal huis te vinden. Dat is niet overdreven, ik ben zelf al bijna een jaar op zoek naar een nieuwe woning. Evenals mijn zusje en haar partner en wat vrienden van me. Ja, als je nu een koophuis hebt dan zijn het gouden tijden. Maar voor diegene die daar naartoe wil, is de wereld compleet gek geworden. Ik kan een boek schrijven over wat er allemaal mis is met de huidige volkshuisvesting.

Of laten we eens kijken naar de mensen die in Nederland in armoede leven. Volgens de officiële cijfers leeft iets meer dan een miljoen(!) mensen in Nederland onder de armoedegrens. Op een land van 17,5 miljoen inwoners. Terwijl we volgens het 'Global Wealth Report' het op drie na rijkste land ter wereld zijn. Hoe kan dat? Dus 1 op de 17 mensen leeft hier in armoede, terwijl we gemiddeld gezien zwemmen in het geld, vergeleken met bijna heel de rest van de wereld. We leren allemaal op school hoe erg het is dat arme mensen in derdewereldlanden worden uitgebuit door de kleine groep rijken, maar hoeveel beter is het hier dan eigenlijk als je deze cijfers bekijkt?

Het zijn maar wat voorbeelden. En dan heb ik het niet eens over al het gelieg en gedraai van de zittende macht. Waar de meeste mensen dan nog wel het fatsoen hebben om er schande van te spreken als het uit komt, maar puntje bij paaltje verandert er niets. Zet men gewoon weer braaf het kruisje achter Rutte z'n naam. Omdat er geen alternatieven zijn, zeg je. Het spijt me zeer, ik heb je zeer hoog zitten. Je bent m'n maat, al heel lang. Dat weet je. En dat verandert ook niet. Maar op dit punt begrijp ik je gewoon niet.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Nee, voor mij was er denk ik de keuze tussen niet stemmen en achter misschien wel de enige fiscalist in de kamer een kruisje zetten. Het stemmen op de VVD was totaal niet van harte. Persoonlijk vind ik belastingwetgeving vrij belangrijk en het is erg treurig dat er nauwelijks iemand in de kamer zit die er kennis van heeft. De kamer zit vooral vol met beroepspolitici. Ik had gehoopt dat wellicht het staatssecretarisschap Financiën zijn richting op zou rollen. Nu krijgen we echter een CDA’er die naast de fiscale kennis ook meer de politieke en bestuurlijke ervaring heeft en dat stemt mij zeer tevreden. Zijn fiscale kennis sluit denk ik ook nog net wat beter aan wat nu nodig is.

Binnen het landelijke politieke spectrum zijn er voor mij weinig alternatieven, hooguit splinterpartijen. Lokaal stem ik geen VVD meer, maar dat gaat na mijn verhuizing waarschijnlijk wel weer veranderen.

Verder blijf ik erbij dat het wat makkelijk is om alles op VVD/Rutte af te schuiven. Ook met die overige dossiers is het probleem veel breder. Uiteraard heeft Rutte wel een grote verantwoordelijkheid gezien alle prutsers die hij heeft aangesteld en in het zadel heeft gehouden, maar de problemen liggen echt veel breder, hebben een langere aanloop en een diepere achtergrond. Het is hier al eerder aangekaart, maar het zou fijn zijn als we wat meer kundige kamerleden zouden hebben in plaats van een kamer vol beroepspolitici die hun speeches doen voor de likes op social media.

Verder moet je er denk ik rekening mee houden dat niemand voor 100% achter een partijprogramma staat. Als je op VVD stemt, dan weet je dat uiteindelijk een hoop rechtsere zaken toch wel weer worden weggepolderd. Men stemt denk ik ook deels VVD, omdat men geen zin heeft om de afslag SP/GL te nemen.
 

SanMark.

Well-known member
Ik heb wel wat meer punten genoemd dan enkel de toeslagenaffaire. Het gaat me ook helemaal niet om links of rechts en of er fatsoenlijke alternatieven zijn. Het irriteert me gewoon mateloos dat een groot deel van Nederland het accepteert dat we inmiddels in een situatie zitten waarin het voor starters praktisch onmogelijk is om een normaal huis te vinden. Dat is niet overdreven, ik ben zelf al bijna een jaar op zoek naar een nieuwe woning. Evenals mijn zusje en haar partner en wat vrienden van me. Ja, als je nu een koophuis hebt dan zijn het gouden tijden. Maar voor diegene die daar naartoe wil, is de wereld compleet gek geworden. Ik kan een boek schrijven over wat er allemaal mis is met de huidige volkshuisvesting.

Of laten we eens kijken naar de mensen die in Nederland in armoede leven. Volgens de officiële cijfers leeft iets meer dan een miljoen(!) mensen in Nederland onder de armoedegrens. Op een land van 17,5 miljoen inwoners. Terwijl we volgens het 'Global Wealth Report' het op drie na rijkste land ter wereld zijn. Hoe kan dat? Dus 1 op de 17 mensen leeft hier in armoede, terwijl we gemiddeld gezien zwemmen in het geld, vergeleken met bijna heel de rest van de wereld. We leren allemaal op school hoe erg het is dat arme mensen in derdewereldlanden worden uitgebuit door de kleine groep rijken, maar hoeveel beter is het hier dan eigenlijk als je deze cijfers bekijkt?

Het zijn maar wat voorbeelden. En dan heb ik het niet eens over al het gelieg en gedraai van de zittende macht. Waar de meeste mensen dan nog wel het fatsoen hebben om er schande van te spreken als het uit komt, maar puntje bij paaltje verandert er niets. Zet men gewoon weer braaf het kruisje achter Rutte z'n naam. Omdat er geen alternatieven zijn, zeg je. Het spijt me zeer, ik heb je zeer hoog zitten. Je bent m'n maat, al heel lang. Dat weet je. En dat verandert ook niet. Maar op dit punt begrijp ik je gewoon niet.
Maar dat staat mij dus ook ze tegen aan de ongebreidelde immigratie stroom die Nederland al jaren binnenkomt en waar niemand wat aan doet. Stop die stroom, laat alleen de mensen binnen die echt vluchteling zijn, en zorg van het geld dat over is, dat je daar die onderste laag mee upgraded op alle mogelijke manieren, dus op onderwijs, gezondheid en huisvesting.

We halen iedereen binnen geven ze net genoeg om van te leven en laten ze aan het lot over en laten nieuwe stromen binnen komen.

En in geen enkel partijprogramma van de regeringspartijen staat een plan om hier mee om te gaan.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Komt omdat het probleem te explosief is om aan te raken. Kun je ze beter allemaal bij elkaar stoppen of ze wegstoppen in de wijken van de onderlaag en dan gek vinden dat met op de PVV of FvD stemt.

Ik geloof overigens dat de verschillende qua ideeën altijd worden uitvergroot. Eindeloos vaak met een PvdA’er bier gezopen, maar altijd meer het idee gehad dat er overeenkomsten waren dan verschillen.

Maar goed, je moet wel behoorlijk focussen op de verschillen om jezelf nog bestaansrecht te geven als politieke partij.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Maar dat staat mij dus ook ze tegen aan de ongebreidelde immigratie stroom die Nederland al jaren binnenkomt en waar niemand wat aan doet. Stop die stroom, laat alleen de mensen binnen die echt vluchteling zijn, en zorg van het geld dat over is, dat je daar die onderste laag mee upgraded op alle mogelijke manieren, dus op onderwijs, gezondheid en huisvesting.

We halen iedereen binnen geven ze net genoeg om van te leven en laten ze aan het lot over en laten nieuwe stromen binnen komen.

En in geen enkel partijprogramma van de regeringspartijen staat een plan om hier mee om te gaan.
Het immigratiedebat is ook iets wat me al jaren mateloos irriteert. Sluit deels aan bij wat Max hierboven zegt, het debat tussen de politici gaat meer over de likes bij hun achterban dan over de daadwerkelijke, genuanceerde inhoud. In dit debat ben je of een theedrinkende Moslimknuffelaar, of je bent een xenofobe Islamhater. Feit is simpelweg dat de genuanceerde variant in dit verhaal is dat beide partijen deels gelijk en deels ongelijk hebben.

My two cents:

- We hebben een morele plicht om gastvrij om te gaan met vluchtelingen uit landen waar mensen amper tot geen bestaanszekerheid hebben.
- We hebben momenteel niet de middelen om ongelimiteerd mensen hier permanent te laten verblijven, zonder dat er iets tegenover staat.
- Integratie moet bij nieuwkomers de absolute prioriteit hebben. Dat werkt beide kanten op.
- We doen er helemaal niemand een plezier mee om mensen op basis van hun afkomst achter te stellen (vb: een universitaire opleiding behalen in bijvoorbeeld Oost-Europa telt hier gewoon niet).
- Het is een groot probleem dat met name Noord-Afrikaanse jongeren oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers.
- Het hoort bij de Nederlandse cultuur en beschaving dat iedereen mag zijn wie hij/zij is, ongeacht geloof, ras, huidskleur, politieke voorkeur, etc.

Kortom; een halfbakken en weinig daadkrachtig immigratiebeleid zorgt ervoor dat veel oorspronkelijke vluchtelingen zich hier ophopen in de sociale onderklasse, met alle gevolgen van dien. Dat kost ons als samenleving ongelooflijk veel geld, het zorgt voor sociale ontwrichting en het is eigenlijk gewoon inhumaan.
 

Hankie

Well-known member
Het immigratiedebat is ook iets wat me al jaren mateloos irriteert. Sluit deels aan bij wat Max hierboven zegt, het debat tussen de politici gaat meer over de likes bij hun achterban dan over de daadwerkelijke, genuanceerde inhoud. In dit debat ben je of een theedrinkende Moslimknuffelaar, of je bent een xenofobe Islamhater. Feit is simpelweg dat de genuanceerde variant in dit verhaal is dat beide partijen deels gelijk en deels ongelijk hebben.

My two cents:

- We hebben een morele plicht om gastvrij om te gaan met vluchtelingen uit landen waar mensen amper tot geen bestaanszekerheid hebben.
- We hebben momenteel niet de middelen om ongelimiteerd mensen hier permanent te laten verblijven, zonder dat er iets tegenover staat.
- Integratie moet bij nieuwkomers de absolute prioriteit hebben. Dat werkt beide kanten op.
- We doen er helemaal niemand een plezier mee om mensen op basis van hun afkomst achter te stellen (vb: een universitaire opleiding behalen in bijvoorbeeld Oost-Europa telt hier gewoon niet).
- Het is een groot probleem dat met name Noord-Afrikaanse jongeren oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers.
- Het hoort bij de Nederlandse cultuur en beschaving dat iedereen mag zijn wie hij/zij is, ongeacht geloof, ras, huidskleur, politieke voorkeur, etc.

Kortom; een halfbakken en weinig daadkrachtig immigratiebeleid zorgt ervoor dat veel oorspronkelijke vluchtelingen zich hier ophopen in de sociale onderklasse, met alle gevolgen van dien. Dat kost ons als samenleving ongelooflijk veel geld, het zorgt voor sociale ontwrichting en het is eigenlijk gewoon inhumaan.
Maar de tweede kamer is toch gewoon 1 grote slechte soap? Het is enkel voor de buhne, de ministeries bepalen en de poppetjes dragen het verhaal voor. Veranderingen zullen doorgevoerd moeten worden bij de hoge ambtenaren en SG's.
 

De Wolf

Well-known member
Het immigratiedebat is ook iets wat me al jaren mateloos irriteert. Sluit deels aan bij wat Max hierboven zegt, het debat tussen de politici gaat meer over de likes bij hun achterban dan over de daadwerkelijke, genuanceerde inhoud. In dit debat ben je of een theedrinkende Moslimknuffelaar, of je bent een xenofobe Islamhater. Feit is simpelweg dat de genuanceerde variant in dit verhaal is dat beide partijen deels gelijk en deels ongelijk hebben.

My two cents:

- We hebben een morele plicht om gastvrij om te gaan met vluchtelingen uit landen waar mensen amper tot geen bestaanszekerheid hebben.
- We hebben momenteel niet de middelen om ongelimiteerd mensen hier permanent te laten verblijven, zonder dat er iets tegenover staat.
- Integratie moet bij nieuwkomers de absolute prioriteit hebben. Dat werkt beide kanten op.
- We doen er helemaal niemand een plezier mee om mensen op basis van hun afkomst achter te stellen (vb: een universitaire opleiding behalen in bijvoorbeeld Oost-Europa telt hier gewoon niet).
- Het is een groot probleem dat met name Noord-Afrikaanse jongeren oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers.
- Het hoort bij de Nederlandse cultuur en beschaving dat iedereen mag zijn wie hij/zij is, ongeacht geloof, ras, huidskleur, politieke voorkeur, etc.

Kortom; een halfbakken en weinig daadkrachtig immigratiebeleid zorgt ervoor dat veel oorspronkelijke vluchtelingen zich hier ophopen in de sociale onderklasse, met alle gevolgen van dien. Dat kost ons als samenleving ongelooflijk veel geld, het zorgt voor sociale ontwrichting en het is eigenlijk gewoon inhumaan.
Ik ben meer voor opvang in de regio. Het grootste deel van de vluchtelingen wat hier komt is om economische redenen en bij voorkeur steken ze ook nog de Noordzee wat blijkbaar het beloofde land moet wezen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik ben meer voor opvang in de regio. Het grootste deel van de vluchtelingen wat hier komt is om economische redenen en bij voorkeur steken ze ook nog de Noordzee wat blijkbaar het beloofde land moet wezen.
Hmm.. Kun je voor mij 'economische redenen' definiëren?
 
Bovenaan