Binnenlandse politiek

Friesland

Well-known member
Het is niet verplicht, maar vrijwel alle bewindslieden die ooit een motie van afkeuring hebben gekregen zijn daarom afgetreden. De eerste die dat niet deed was Rita Verdonk, daarna Ollongren (1e kamer) en Rutte. En nu dus Bijsterveld.

Je kunt eigenlijk zeggen dat een motie van afkeuring aan kracht verliest.
Verdonk kreeg een motie van wantrouwen, dan moet je aftreden.
De motie van Kaag tegen Rutte was een motie tegen "de fractievoorzitter van de VVD" oftewel het Kamerlid Rutte, niet de premier Rutte.

En nu dus Bijsterveld.
Bijleveld. Bijsterveld is ook minister namens het CDA geweest, maar dit is Bijleveld. 😆
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Goh, verrassend. Het pluche roept.
Ook de motie over informatievoorziening eerst aan de kamer in plaats van lekken naar de media haalde het niet door, jawel, VVD, CDA, D66 én de PVDA. Schrijf die coalitie maar op, da's een formaliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Ook de motie over informatievoorziening eerst aan de kamer in plaats van lekken naar de media haalde het niet door, jawel, VVD, CDA, D66 én de PVDA. Schrijf die coalitie maar op, da's een formaliteit.
En dan vind ik deze nog veel erger dan die corona-motie. Want dit gaat erover hoe je als kabinet met de kamer omgaat...
Het valt me sowieso op hoeveel zaken dit kabinet makkelijk door de kamer krijgt, gewoon doordat de coalitiepartijen (en nu dus de PvdA) mee stemmen met het kabinet. Het dualisme was al niet veel in NL, maar is nu echt overleden. (oke, CU bedenkt zich nu, en de PvdA sorteert voor op een kabinet)

En vwb die aanpassing geen QR-code op terrassen, lijkt me logisch. Maar dat sportkantines niet hoeven kan ik nergens nalezen, of is dat gesneuveld? Lijkt me overigens ook lastig, want een patatje in de sportkantine hoeft dan geen QR-code maar datzelfde patatje halen in de snackbar wel.
 

De Wolf

Well-known member
Op dit punt zal het PVDA wel mee gaan. Ik ken ook genoeg punten opnoemen waar ze het met CDA en VVD niet uitkomen.
 

erka

Well-known member
Sowieso snap ik niet dat de PvdA na Rutte 2 nog een keer in een regering met een grote VVD wil.

Tuurlijk wel, macht. Ik denk dat de PvdA niet zo bescheten moet zijn, zolang D66 ook meedoet is er voldoende balans. GL hoeft er echt niet ook nog bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
Als CDA een beetje werk wil maken van alle mooie woorden op dat congres dan schoppen ze haar eruit.
 

JMD

Well-known member
Mooi, kan ze alvast in alle rust gaan nadenken op welke post ze terug komt in het nieuwe kabinet.
Jep. Kaag is ook al druk bezig.

Maar hoe groot is de plaat voor je kop als je na gisteravond niet zelf opstapt, terwijl Kaag dat ook doet. Ben je dan echt zo verslaafd aan het pluche?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Misschien ben ik de enige hier, maar voor iedereen die een beetje interesse heeft in politiek, kan ik deze lezing van Pieter Omtzigt van vandaag zeer aanraden. Ik ben nu drie kwartier ver en ik moet bijna huilen van hoe ontzettend gelijk deze man heeft en hoe helder hij het uitlegt en oplossingen aandraagt. Wat zouden we met z'n allen gezegend zijn als hij aan de macht komt.

EDIT: het gaat o.a. over goed leiderschap, de definitie van bestaanszekerheid, wat armoede concreet betekent ten opzichte van op papier, de huidige woningcrisis, over macht en tegenmacht en de bestuurscultuur.

 
  • Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan