Binnenlandse politiek

Max

Administrator
Forumleiding
De CU steunt de motie van afkeuring tegen Kaag, hahaha. Daarmee is er een meerderheid. Ze zei zelf dat zij in de positie van Rutte "haar conclusies zou trekken na een aangenomen motie van afkeuring". Eens kijken hoe standvastig ze is.

Dan gelden er opeens andere normen.
 

De Wolf

Well-known member
De CU steunt de motie van afkeuring tegen Kaag, hahaha. Daarmee is er een meerderheid. Ze zei zelf dat zij in de positie van Rutte "haar conclusies zou trekken na een aangenomen motie van afkeuring". Eens kijken hoe standvastig ze is.
Kaag: Ik heb geen actieve herinnering over deze uitspraak.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dan gelden er opeens andere normen.
Ongetwijfeld. Maar dit zet de boel wederom zeer op scherp. CU lijkt zich nu steeds meer als een oppositiepartij te profileren, waar ze voorheen regelmatig het kabinet hebben gered. Daarmee is de zittende macht de meerderheid in de kamer kwijt.
 

Joost

Well-known member
Ongetwijfeld. Maar dit zet de boel wederom zeer op scherp. CU lijkt zich nu steeds meer als een oppositiepartij te profileren, waar ze voorheen regelmatig het kabinet hebben gered. Daarmee is de zittende macht de meerderheid in de kamer kwijt.
Dit is ook gewoon afrekenen met de weigering van D'66 in de formatie.
 

De Wolf

Well-known member
De motie tegen Rutte was ook persoonlijk. In het geval van Kaag en Bijleveld gaat het om het beleid waar ze eindverantwoordelijk zijn.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dit is ook gewoon afrekenen met de weigering van D'66 in de formatie.
Weet niet of je dat bedoelt hoor, maar het lijkt me wat ver gaan om het een wraakactie te noemen. Al zal het wel een rol spelen dat ze uitgesloten worden door Kaag. Zo van "jij wil niet met ons, dan gaan we jou ook niet dekken als we vinden dat je fout zit". En terecht.

Over die motie zelf: ik misgun het Kaag op zich niet, want ik vind haar vreselijk. Maar afgaande op Afghanistan vind ik hem wel wat zwaar. Het niet tijdig en volledig informeren van de kamer is een groot probleem, maar dat is onderdeel van de chronische ziekte in het huidige kabinet en zou Kaag niet alleen op afgerekend moeten worden. Maar verder is het zo dat Nederland verre van een uitzondering is als het gaat om het te laat handelen op de aanstaande machtsovername van de Taliban. Je bent ook afhankelijk van de VN in dat soort kwesties. En elk land heeft volgens mij uiteindelijk mensen moeten achterlaten. Wat zeer schrijnend is, maar niet primair de schuld van Kaag en Bijleveld.
 

Maasveld

Well-known member
Weet niet of je dat bedoelt hoor, maar het lijkt me wat ver gaan om het een wraakactie te noemen. Al zal het wel een rol spelen dat ze uitgesloten worden door Kaag. Zo van "jij wil niet met ons, dan gaan we jou ook niet dekken als we vinden dat je fout zit". En terecht.

Over die motie zelf: ik misgun het Kaag op zich niet, want ik vind haar vreselijk. Maar afgaande op Afghanistan vind ik hem wel wat zwaar. Het niet tijdig en volledig informeren van de kamer is een groot probleem, maar dat is onderdeel van de chronische ziekte in het huidige kabinet en zou Kaag niet alleen op afgerekend moeten worden. Maar verder is het zo dat Nederland verre van een uitzondering is als het gaat om het te laat handelen op de aanstaande machtsovername van de Taliban. Je bent ook afhankelijk van de VN in dat soort kwesties. En elk land heeft volgens mij uiteindelijk mensen moeten achterlaten. Wat zeer schrijnend is, maar niet primair de schuld van Kaag en Bijleveld.
De rode draad in haar hele campagne was 'nieuw leiderschap.' Wanneer je vervolgens zelf lekker op de oude manier verder gaat is het niet meer dan terecht dat je daar op afgerekend wordt.
 

Friesland

Well-known member
De CU steunt de motie van afkeuring tegen Kaag, hahaha. Daarmee is er een meerderheid. Ze zei zelf dat zij in de positie van Rutte "haar conclusies zou trekken na een aangenomen motie van afkeuring". Eens kijken hoe standvastig ze is.
Officieel is die motie gericht tegen het hele kabinet.
De motie die wel gericht is tegen Kaag (motie van wantrouwen) steunen ze niet.
De motie van afkeuring tegen Bijleveld steunen ze wel.
 

Batigoal

Well-known member
Over die motie zelf: ik misgun het Kaag op zich niet, want ik vind haar vreselijk. Maar afgaande op Afghanistan vind ik hem wel wat zwaar. Het niet tijdig en volledig informeren van de kamer is een groot probleem, maar dat is onderdeel van de chronische ziekte in het huidige kabinet en zou Kaag niet alleen op afgerekend moeten worden. Maar verder is het zo dat Nederland verre van een uitzondering is als het gaat om het te laat handelen op de aanstaande machtsovername van de Taliban. Je bent ook afhankelijk van de VN in dat soort kwesties. En elk land heeft volgens mij uiteindelijk mensen moeten achterlaten. Wat zeer schrijnend is, maar niet primair de schuld van Kaag en Bijleveld.
Wat natuurlijk ook gewoon meespeelt is algehele onvrede en frustratie over het kabinet en de formatie. Daardoor is er sowieso al veel chagrijn. En dan hebben ze nu een mooie stok gevonden om dat mee kwijt te kunnen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Wat natuurlijk ook gewoon meespeelt is algehele onvrede en frustratie over het kabinet en de formatie. Daardoor is er sowieso al veel chagrijn. En dan hebben ze nu een mooie stok gevonden om dat mee kwijt te kunnen.
Dat is zeker waar.
 

erka

Well-known member
Uitstekend, Kaag is de verpersoonlijking van oude politiek. Inmiddels voorbeelden genoeg.
 

JMD

Well-known member
Wat natuurlijk ook gewoon meespeelt is algehele onvrede en frustratie over het kabinet en de formatie. Daardoor is er sowieso al veel chagrijn. En dan hebben ze nu een mooie stok gevonden om dat mee kwijt te kunnen.
Tsja, maar dat chagrijn heeft de Kamer ook aan zichzelf te wijten. Sinds ze het kabinet weggestuurd hebben (januari ofzo?), hebben ze het kabinet bijna overal (oke, soms na tegenstribbelen) hun zin gegeven. Had dan wat eerder doorgebeten denk ik dan.

Kaag mag wat mij betreft echt weg, die heeft keer op keer gefaald. Maar ook deze keer lijkt Rutte toch de dans te ontspringen, en dat vind ik veel erger.
 
Bovenaan