SuikerBrood
Well-known member
Graag gedaan!
Wat mij betreft is het een mispeer eerste klas.
Je bent een vereniging en laat de leden niet meebeslissen.
Wat ik nog erger vind is dat ze, zo op het oog, hun idealen gedeltelijk weggooien om maar met een linksblok aan de macht te komen. Dat zouden ze dus op dit moment juist niet moeten doen.
Het is (nog) geen fusie. Daarnaast waren beide algemene ledenvergadering vrij duidelijk. Een duidelijke lijstverbinding en samenwerking was gewenst. Daarnaast is de PvdA de verkiezingein ingegaan met het standpunt dat ze enkel in een kabinet gaan als een andere linkse partij meedoet. Door deze zet kunnen ze dat nu garanderen.
In het ideaalscenario (voor mijn politieke ideeën) heeft Nederland een brede sociaaldemocratische volkspartij én een progressieve groene partij. Helaas hebben beide partijen het niet goed gedaan de afgelopen jaren.. met 17 zetels gezamenlijk. Dat is ook een constatering. Als ik zie in welke mate PvdA/GL nu al samenwerken in de kamer, met gedeelde woordvoerderschapen, gezamenlijke moties, etc., dan is dit een logische volgende stap. De wereld is steeds ingewikkelder geworden, en kleine fracties van minder dan 10 kamerleden zijn gewoon niet zo effectief voor onze democratie.
Uiteraard had ik het als PvdA'er allemaal graag anders willen zien. Ik ben van mening dat een land een sterke sociaaldemocratische partij nodig heeft om de balans in stand te houden als teugels van het liberalisme. Realiteit van de dag is dat de PvdA dat op dit moment niet voorelkaar krijgt, met twee keer 9 zetels in de verkiezingen.
Verder ben ik wel benieuwd wat volgens jou de verschillen en idealen en doelgroep uiteindelijk betekenen voor PvdA/GroenLinks, welke standpunten zijn nou echt heel erg verschillend tussen deze twee partijen? De partijprogramma's zijn bijna identiek.