Binnenlandse politiek

SuikerBrood

Well-known member
Graag gedaan!

Wat mij betreft is het een mispeer eerste klas.
Je bent een vereniging en laat de leden niet meebeslissen.
Wat ik nog erger vind is dat ze, zo op het oog, hun idealen gedeltelijk weggooien om maar met een linksblok aan de macht te komen. Dat zouden ze dus op dit moment juist niet moeten doen.

Het is (nog) geen fusie. Daarnaast waren beide algemene ledenvergadering vrij duidelijk. Een duidelijke lijstverbinding en samenwerking was gewenst. Daarnaast is de PvdA de verkiezingein ingegaan met het standpunt dat ze enkel in een kabinet gaan als een andere linkse partij meedoet. Door deze zet kunnen ze dat nu garanderen.

In het ideaalscenario (voor mijn politieke ideeën) heeft Nederland een brede sociaaldemocratische volkspartij én een progressieve groene partij. Helaas hebben beide partijen het niet goed gedaan de afgelopen jaren.. met 17 zetels gezamenlijk. Dat is ook een constatering. Als ik zie in welke mate PvdA/GL nu al samenwerken in de kamer, met gedeelde woordvoerderschapen, gezamenlijke moties, etc., dan is dit een logische volgende stap. De wereld is steeds ingewikkelder geworden, en kleine fracties van minder dan 10 kamerleden zijn gewoon niet zo effectief voor onze democratie.

Uiteraard had ik het als PvdA'er allemaal graag anders willen zien. Ik ben van mening dat een land een sterke sociaaldemocratische partij nodig heeft om de balans in stand te houden als teugels van het liberalisme. Realiteit van de dag is dat de PvdA dat op dit moment niet voorelkaar krijgt, met twee keer 9 zetels in de verkiezingen.

Verder ben ik wel benieuwd wat volgens jou de verschillen en idealen en doelgroep uiteindelijk betekenen voor PvdA/GroenLinks, welke standpunten zijn nou echt heel erg verschillend tussen deze twee partijen? De partijprogramma's zijn bijna identiek.
 

SuikerBrood

Well-known member
Als PvdA-lid zal ik nu extra kritisch zijn om ervoor te zorgen dat het sociaaldemocratische geluid gehoord wordt. Klimaatpolitiek niet als feestje voor de hoogopgeleiden, een woningmarkt voor iedereen, etc.
 

JMD

Well-known member
gevegt loopt op mij te vitten, maar die heeft zelf volgens mij niks te doen vanavond... :p
 

gevegt

Well-known member
gevegt loopt op mij te vitten, maar die heeft zelf volgens mij niks te doen vanavond... :p
Eigenlijk ben ik drukker dan normaal op een vrijdagavond.
Grolsch pijpjes zijn in de aanbieding deze week, en ik heb twee kratjes cadeau gekregen.
Dus ik moet nu vaker naar de koelkast lopen.
Wel lekker, maar dus ook drukker..
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Max

Administrator
Forumleiding
Eigenlijk ben ik drukker dan normaal op een vrijdagavond.
Grolsch pijpjes zijn in de aanbieding deze week, en ik heb twee kratjes cadeau gekregen.
Dus ik moet nu vaker naar de koelkast lopen.
Wel lekker, maar dus ook drukker..

Ik zou ter ontspanning even een biertje opentrekken als ik jou was. Stress is ongezond.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

zwammy

Well-known member
Blij om te zien dat de PvdA vast blijft houden aan de belofte om niet zonder andere linkse partij in een kabinet te stappen. Een mooie stap waar ik als PvdA'er aan de ene kant heel erg blij en aan de andere kant wel een beetje weemoedig van wordt. Het zegt iets over de staat van de sociaaldemocratie in ons land, maar het is ook ontzettend nodig. Gezien de problemen op het gebied van ongelijkheid, de woningnood en het klimaat.

Wat mij betreft was de tweede eis geweest dat met de VVD samenwerken enkel kan zonder Mark Rutte, maar ik vermoed dat dit een brug te ver is voor VVD/CDA.

Wat vind je ervan dat ze Asscher onder de bus te gooien vanwege de toeslagenaffaire maar nu wel verder gaan in een kabinet met de schuldigen van de toeslagen affaire? Vind je dat niet op z'n netst gezegd een beetje hypocriet van de PvdA of ben je gewoon zo blij als een hond met 7 lullen dat je linkse blok met de minste stemmen in de laatste 20 jaar denken een kans te krijgen om te regeren?
 

SuikerBrood

Well-known member
Wat vind je ervan dat ze Asscher onder de bus te gooien vanwege de toeslagenaffaire maar nu wel verder gaan in een kabinet met de schuldigen van de toeslagen affaire? Vind je dat niet op z'n netst gezegd een beetje hypocriet van de PvdA of ben je gewoon zo blij als een hond met 7 lullen dat je linkse blok met de minste stemmen in de laatste 20 jaar denken een kans te krijgen om te regeren?
Ik zou liever zien dat die mensen ook hun verantwoordelijkheid hadden genomen, maar dat kan ik als PvdA-lid niet afdwingen. Dat kon ik bij Asscher dus wel, vandaar ook mijn steun aan een motie. Het liefst zou ik een kabinet zonder Rutte en Hoekstra zien, die hebben wat mij betreft genoeg krediet verloren de afgelopen jaren. Toch moet je je als partij soms ergens overheen zetten om je doelen en idealen te bereiken. En als Nederland een stukje eerlijker en groener kan worden, dan moet de PvdA zich maar even over de pijn heen zetten en dat samen met Rutte en Hoekstra doen.

En dat hypocrisie de PvdA niet vreemd is, dat is mij dan weer niet vreemd ;)
 

SuikerBrood

Well-known member
Wat ik ook wel mooi vind is dat het nu PvdA/GL verweten wordt dat zij met zo weinig stemmen worden uitgenodigd voor een kabinet. Daar kunnen zij natuurlijk ook niet zoveel aan doen. Daarvoor moet je toch echt CDA/D66/VVD aankijken die blijkbaar niet in staat zijn om een rechtsere regering te vormen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JFK

zwammy

Well-known member
Ik verwijt niemand iets. Het is hun goed recht. Maar het zal niet gaan werken want gl is zelfs voor de PvdA te extreem dus dat gaat vooral lachwekkend worden. Helaas voor Nederland zijn er de laatste jaren wat crisissen geweest dus is het vooral onhandig. Maar voor mij persoonlijk zie ik het allemaal wel aan. Als je ziet hoe gl Amsterdam nu al aan het verneuken is kan ik niet wachten om met m'n bier en chips alles kan gaan volgen. Dan even wachten op omtzigt met een normale lijst erbij en dan zien we wel weer verder.
 

gevegt

Well-known member
Wat vind je ervan dat ze Asscher onder de bus te gooien vanwege de toeslagenaffaire maar nu wel verder gaan in een kabinet met de schuldigen van de toeslagen affaire? Vind je dat niet op z'n netst gezegd een beetje hypocriet van de PvdA of ben je gewoon zo blij als een hond met 7 lullen dat je linkse blok met de minste stemmen in de laatste 20 jaar denken een kans te krijgen om te regeren?
Asscher heeft als enige zijn excuses aangeboden en zijn conclusie getrokken. In deze affaire is hij niet de hypocriet.
Als je een meerderheid kunt vormen door de keuze van de stemmers, is het een normale democratische uitkomst.
 
Bovenaan