Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
Dat er een hiaat in de regelgeving zit en Rutte & Co daar heel slim mee omgaan, en daarmee drie zetels uit de kamer halen zonder de kans dat die leden niet meer terug kunnen keren.
Maar dat is toch niet logisch? Want die 3 leden zouden vervangen mogen worden door leden van dezelfde partij. Dus wat hebben Rutte & Co daarmee dan te verliezen? De kamerleden van de coalitiepartijen weten niet wat dualisme betekent, dus stemmen steeds braaf mee met de regering.
 

gevegt

Well-known member
Maar dat is toch niet logisch? Want die 3 leden zouden vervangen mogen worden door leden van dezelfde partij. Dus wat hebben Rutte & Co daarmee dan te verliezen? De kamerleden van de coalitiepartijen weten niet wat dualisme betekent, dus stemmen steeds braaf mee met de regering.
Misschien willen ze die Kamerleden niet verruilen door anderen? Of hebben die Kamerleden dat als voorwaarde gesteld?
 

JMD

Well-known member
Misschien willen ze die Kamerleden niet verruilen door anderen? Of hebben die Kamerleden dat als voorwaarde gesteld?
Geen idee eigenlijk.

En wat ik me ook afvraag, mogen die nieuwe kabinetsleden meestemmen over wetsvoorstellen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Als een kamerlid eenmaal is beëdigd, dan blijft die in principe zitten. Dus in die zin niet gek dat ze de randjes opzoeken. Zuiver is het niet.
 

JMD

Well-known member
Als een kamerlid eenmaal is beëdigd, dan blijft die in principe zitten. Dus in die zin niet gek dat ze de randjes opzoeken. Zuiver is het niet.
Maar het is volgens mij wel vaker gebeurd dat een kamerlid tijdens de regeerperiode ineens minister werd. En dan werd de zetel gewoon opgegeven. (hoogstens met bv de voorwaarde dat als ze geen minister meer zijn dat ze dan terug mogen de kamer in, daar lijkt me niks op tegen)

Verder bestaat er in dit land de trias politica, en die wordt geschonden. Rutte gaat ook niet ineens op de stoel van de rechter zitten, en dat is precies zo'n zelfde schending.
Maar goed, de rechter doet ook politieke uitspraken (zie bv de Urgendazaak), dat is in principe ook niet de bedoeling, en Teeven bemoeide zich als staatssecretaris met het Wildersproces dus dat de trias politica wat renovatie nodig heeft in NL lijkt me duidelijk.
 

Friesland

Well-known member
Maar het is volgens mij wel vaker gebeurd dat een kamerlid tijdens de regeerperiode ineens minister werd. En dan werd de zetel gewoon opgegeven. (hoogstens met bv de voorwaarde dat als ze geen minister meer zijn dat ze dan terug mogen de kamer in, daar lijkt me niks op tegen)
Het lijkt mij dat als lid van de Staten-Generaal wordt beëdigd als lid van het kabinet, hij van rechtswege zijn zetel verliest.
Als iemand stopt als minister, dan moet diegene wachten tot de zetel weer vrijkomt, bijvoorbeeld doordat een ander kamerlid van dezelfde partij minister of burgemeester wordt.

Bij zwangerschap- en ziekteverlof heeft het kamerlid wel het recht om de zetel na het verlof weer in te nemen.
Zie: https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/tweede-kamer/benoemingen/vervanging-bij-zwangerschap-en-ziekte
 

leo1949

Well-known member
Ik begrijp nu waarom de Taliban geen vrouwen in de regering willen.
Volgens mij zijn ze bij een belangrijke bespreking geweest.

20210819_184657.png
 
Bovenaan