Binnenlandse politiek

SanMark.

Well-known member
Huh Ga jij nou ook al beginnen met dat geneuzel?
Geneuzel ?

Iedereen die gewoon 40 uur per week werk garantie heeft, en niet voor zijn baan hoeft te vrezen. ( met andere woorden sowieso de ambtenaren), zou geen enkele bonus moeten krijgen maar gewoon 10% van zijn salaris moeten inleveren in deze crisistijd , dan pakken we met zijn allen de crisis redelijk evenredig aan. Nu komt het grootste gedeelte op het bordje van het MKB.

Eef de Kip

Well-known member
Iedereen die gewoon 40 uur per week werk garantie heeft, en niet voor zijn baan hoeft te vrezen. ( met andere woorden sowieso de ambtenaren),
En nog een lulverhaal, feitelijk weer geheel onjuist.
Alleen al binnen de rechtspraak zijn er al de nodige reorganisaties geweest waarbij mensen hun baan hebben verloren.

Is dat een verslaving ofzo? Dat in het wilde weg roepen?

SanMark.

Well-known member
En nog een lulverhaal, feitelijk weer geheel onjuist.
Alleen al binnen de rechtspraak zijn er al de nodige reorganisaties geweest waarbij mensen hun baan hebben verloren.

Is dat een verslaving ofzo? Dat in het wilde weg roepen?
Ik heb het niet over reorganisaties ik heb het over banenverlies door de corona. Zijn er mensen ontslagen binnen de rechtsspraak door de coronacrisis?

JMD

Well-known member
Lul niet zo dom, er is geen coronabonus maar een thuiswerkvergoeding, dat is geheel iets anders.
Alsof ambtenaren de enigen zijn die thuis gewerkt hebben (of nog werken). Maar zij zijn wel de enige die standaard die bonus (via hun CAO) gekregen hebben.

En verder nog wel reiskostenvergoeding gekregen voor dagen dat je thuisgewerkt hebt?
Ik heb ook vanaf maart - juni 2 dagen p/w thuis gewerkt (en sowieso werk ik al 1 dag p/w thuis omdat ik ook roostermaker ben en dus minder lesgeef) maar mijn reiskostenvergoeding ging gewoon door. Dat zal bij de ambtenaren dus niet anders zijn.

En verder, wat heb je meer kosten dat je thuis werkt? Wat meer koffieverbruik, lunch neem je normaal mee naar je werk, nu thuis. Beetje elektriciteit meer, de verwarming hoefde bijna niet aan want vanaf maart was het mooi weer geweest (toen die bonus kwam). Kijk, ik vind het wat anders dat bv een laptop vergoed wordt als jij die niet zelf hebt en anders niet thuis kan werken, maar dat is maatwerk.
Maar om nota bene de ambtenaren als eerste een bonus te geven ipv de zorg vind ik schandalig.

Eef de Kip

Well-known member
Alsof ambtenaren de enigen zijn die thuis gewerkt hebben (of nog werken). Maar zij zijn wel de enige die standaard die bonus (via hun CAO) gekregen hebben.

En verder nog wel reiskostenvergoeding gekregen voor dagen dat je thuisgewerkt hebt?
Ik heb ook vanaf maart - juni 2 dagen p/w thuis gewerkt (en sowieso werk ik al 1 dag p/w thuis omdat ik ook roostermaker ben en dus minder lesgeef) maar mijn reiskostenvergoeding ging gewoon door. Dat zal bij de ambtenaren dus niet anders zijn.

En verder, wat heb je meer kosten dat je thuis werkt? Wat meer koffieverbruik, lunch neem je normaal mee naar je werk, nu thuis. Beetje elektriciteit meer, de verwarming hoefde bijna niet aan want vanaf maart was het mooi weer geweest (toen die bonus kwam). Kijk, ik vind het wat anders dat bv een laptop vergoed wordt als jij die niet zelf hebt en anders niet thuis kan werken, maar dat is maatwerk.
Maar om nota bene de ambtenaren als eerste een bonus te geven ipv de zorg vind ik schandalig.
Nee de reiskostenvergoeding is stopgezet bij ons en de mensen die met OV reizen hebben een business card die nu dus geen kosten maken. alleen bij mij besparen ze dus al 400 per maand dus die 30 Euro thuiswerkvergoeding (dus geen bonus maar thuiswerkvergoeding) hebben ze er wel uit, sterker nog, er wordt alleen al tonnen bespaard aan reiskosten door thuis te werken.
Verder zijn er honderden, zo niet duizenden die die thuiswerkvergoeding niet hebben gehad omdat ze niet in aanmerking kwamen, die hadden nl wel 2 a 3 dagen gewoon op kantoor gewerkt.
Hoe dat trouwens is geregeld bij alle departementen weet ik ook niet, ik reageer alleen op het feit dat er hier wordt geroepen dat alle ambtenaren een coronabonus hebben ontvangen want dat is dus niet waar maar excuses als ik eea probeer te nuanceren, zal ik niet meer doen.
Oh ja, sorry maar nog een feitje, ik heb mijn verbruik (gas en elektriciteit) sinds maart even naast dat van vorig jaar gelegd maar dat is nu 10% hoger dan vorig jaar.
Dat het in de zorg een stuk netter had moeten worden afgewikkeld ben ik overigens met je eens hoor maar dat staat mi toch echt los van een thuiswerkvergoeding.

zwammy

Well-known member
De bijstand is geloof ik om in de 1ste levensbehoefte te voorzien. Als je in algemene zin geen rooie cent aan boodschappen uit hoeft te geven, lijkt me dat je daar dan ook geen uitkering voor hoeft te krijgen. Nu heeft de een natuurlijk wel hogere vaste lasten dan de ander, dus maatwerk lijkt me in deze wel op z'n plaats.

Als je 1200 krijgt met een huur van 300 is het wat makkelijker dan een huur van 500. De huren zijn 5% gestegen de laatste jaren en de uitkeringen zijn niet even hard meegestegen. Dan ga je al redelijk snel in de problemen komen. Mijn broer heeft een eigen rijschool, mag nu niet rijden en krijgt geen steun omdat vrouwlief meer dan 1200 verdiend per maand. Succes met een hypotheek van 1400 euro om dan rond te komen, en dat zijn dus heel veel zelfstandigen die nu in dit schuitje komen.

JMD

Well-known member
Dat het in de zorg een stuk netter had moeten worden afgewikkeld ben ik overigens met je eens hoor maar dat staat mi toch echt los van een thuiswerkvergoeding.
Is ook zo. Alleen is het natuurlijk wel gek dat de ambtenaren de enige groep zijn die zo'n centraal geregelde thuiswerkvergoeding ontvangen en dan ook dat het gebeurt voor dat de zorg die bonus kreeg. De politiek kan dus wel voor de 'eigen' mensen zorgen, maar niet voor anderen...

Je gaat als politiek of centraal regelen dat iedereen een thuiswerkvergoeding krijgt (want in de basis is daar idd niks op tegen) of je doet niks.

Eef de Kip

Well-known member
De politiek kan dus wel voor de 'eigen' mensen zorgen, maar niet voor anderen....
De werknemers in de zorg zijn toch net zo goed "eigen mensen"?

Neemt niet weg dat het kabinet gewoon door had moeten pakken en alles in de zorg die coronabonus toe had moeten kennen. Er gaan miljarden over tafel dus die paar miljoen meer of minder voor het zorgpersoneel kunnen er best vanaf.
Wat overigens in dit door gevegt terecht aangehaalde gedecentraliseerde land speelt is dat er een giga versnippering is met beleid omtrent die coronabonus. Een dochter van een vriend van me heeft een aantal maanden in de thuiszorg gewerkt en heeft die coronabonus inmiddels op haar rekening ontvangen terwijl er in een aantal ziekenhuizen nog steeds discussie is wie er wel en wie er geen recht heeft op die coronabonus.
Overigens had ik wel de indruk dat die bonus vrijwel overal was uitgekeerd.

Bovenaan