Binnenlandse politiek

Atreides

Well-known member
Niet uit weelde nee. Zeker niet.

Dan zie ik eigenlijk nog eerder een minderheidskabinet die wisselend bij de kamer de meerderheden bij elkaar moet sprokkelen. Met de VVD die een ruk naar links heeft gemaakt en Rutte als regelaar lijkt me dat best haalbaar.

Kan de oppossitie lekker keihard trappen of staan te juichen wat ze nu weer voor elkaar hebben gekregen.

• Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Dan zie ik eigenlijk nog eerder een minderheidskabinet die wisselend bij de kamer de meerderheden bij elkaar moet sprokkelen. Met de VVD die een ruk naar links heeft gemaakt en Rutte als regelaar lijkt me dat best haalbaar.
Ja, dat kan ook natuurlijk. Of na elke verkiezing de afgelopen 10-15 jaar komt het woord 'zakenkabinet' weer te voorschijn. Misschien dit keer.

Wisselend meerderheden sprokkelen lijkt me kunnen als je bv een zetel of 3 mist (zoals nu ook in de eerste kamer gebeurt), maar als je nog een zetel of 15 nodig hebt lijkt me dat toch lastiger.

Atreides

Well-known member
Ja, dat kan ook natuurlijk. Of na elke verkiezing de afgelopen 10-15 jaar komt het woord 'zakenkabinet' weer te voorschijn. Misschien dit keer.

Ja die romantische gedachten heb ik vaker gehoord en ooit klonk dat als een goed plan. We hebben echter gezien bij in het verleden een Scheringa (genoemd) of een Herman Heijnsbroek wat voor bijzondere gasten je dan aantrekt.

Wat dat betreft hebben we bij Trump precies kunnen zie wat voor ellende het echt geeft (het opblazen van een prima deal met Iran, het diplomatiek helpen van Noord-Korea zonder serieuze concessies van N-Korea of het ontkennen van Covid).

Wisselend meerderheden sprokkelen lijkt me kunnen als je bv een zetel of 3 mist (zoals nu ook in de eerste kamer gebeurt), maar als je nog een zetel of 15 nodig hebt lijkt me dat toch lastiger.

Als de VVD 39 zetels heeft en het CDA 18 ben je een heel eind. Overigens is een coalitie met D66 (15) of PVDA (14) dan ook weer in zicht. Terwijl ook SP (10), GL (12) en CU + SGP (6-3) in de range liggen.

JMD

Well-known member
Als de VVD 39 zetels heeft en het CDA 18 ben je een heel eind. Overigens is een coalitie met D66 (15) of PVDA (14) dan ook weer in zicht. Terwijl ook SP (10), GL (12) en CU + SGP (6-3) in de range liggen.
Ja, maar dan heb je dus nog 18 zetels nodig (VVD/CDA) en dat is dus precies wat ik in mijn post hiervoor aangaf.

De PvdA gaat verder alleen maar met GL regeren. (hebben ze gezegd) Maar dat wil het CDA niet, dus dan wordt het op een gegeven moment toch kiezen.. Wat mij betreft zou CDA-PvdA-VVD overigens de ideale coalitie zijn.

De Groene Scout

Well-known member
Wat is dat nu voor slap zooitje daar in Veen. Net als ieder jaar komt daar rond deze tijd dagelijks een nieuwtje vandaag dat er onrust is geweest en dat er auto's in vlammen op gaan. Brandweer wordt zelfs bedreigd tijdens bluswerkzaamheden.
Ik lees ook elke dag het zelfde riedeltje van de burgermeester dat hij hoopt op het gezond verstand en dat de jongeren het niet weer moeten doen.
Nu dus al dagen of jaren lang. Hou toch eens op met dat suffe gedrag; ME erop af en neerknuppelen, of even een paar weken opsluiten of door de knie schieten. Doe eens iets, dan altijd maar dat gejammer. Dat helpt niet.

zwammy

Well-known member
Laat die mennekes gewoon wat autowrakken in brand steken en zit niet overal over te zeiken, zou dat eens niet een goed idee zijn?

erka

Well-known member
Prima dat ze dit elk jaar doen hoor. Maar dan heb ik liever dat ze de hulpdiensten lekker ergens anders gaan inzetten.

Waarom moet de brandweer en politie daar altijd bijkomen? Als blijkbaar het hele dorp inclusief de burgemeester er niks aan wil doen?

gevegt

Well-known member
Al die politici die nu huilen omdat een vrouw 7000 euro terug moet betalen, moeten ze onmiddellijk opsluiten.

• Leuk
Waarderingen: JFK

SanMark.

Well-known member
Inderdaad elke motie van Wilders/PVV word bijna standaard weggestemd dus die krijgt er geen enkele wet doorheen.

Bovenaan