Binnenlandse politiek

Max

Administrator
Forumleiding
Mona Keizer heeft een foutje gemaakt met het berekenen van de stijging van de energierekening. De berekeningen van de energievergelijkers was toch wel juist.
 

Pascallovic

Well-known member
Goh waarom zou het vertrouwen in de politiek zo laag zijn en geloofd men het niet als de regering roept dat 96% erop vooruit gaat? Die doorrekening van het klimaatakkoord dat over een klein maandje komt moeten we zeker wel weer voor waar aannemen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik ben benieuwd wat de schade in september zal zijn wanneer ik mijn jaarnota ontvang. Op zich verbruiken wij ver benedengemiddeld stroom en gas. Vorig jaar kregen we ook gewoon wat terug en het maandbedrag is hetzelfde gebleven.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik zit tot nu toe redelijk op hetzelfde verbruik als vorig jaar maar als ik mijn kosten vergelijk zit ik nu na 5 maanden al 180 Euro hoger dan vorig jaar. Tezamen met mijn zorgkosten die in 1 keer 8 Euro omhoog gingen vraag ik me af of ik er dit jaar echt op vooruit ga.
 

Hankie

Well-known member
Ik zal het ook eens gaan uitreken, maar ik denk dat ik minder ben gaan verbruiken. Ik weet niet wat dat gaat doen met de kosten. De zorgkosten gingen inderdaad omhoog, maar door verandering in werk ga ik er toch significant op vooruit dit jaar.

Enkel vrees ik voor mijn IB aangifte :hsv:
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik zit tot nu toe redelijk op hetzelfde verbruik als vorig jaar maar als ik mijn kosten vergelijk zit ik nu na 5 maanden al 180 Euro hoger dan vorig jaar. Tezamen met mijn zorgkosten die in 1 keer 8 Euro omhoog gingen vraag ik me af of ik er dit jaar echt op vooruit ga.

Het blijft grote onzin dat ze ieder jaar aan honderden knopjes tegelijk draaien in verschillende richting en dan roepen of mensen er wel of niet op vooruit gaan.

Zelf heb ik dit jaar weer een loonsverhoging gehad en krijg ik per dit jaar een reisvergoeding. Mijn netto loon is in die zin best leuk omhoog gegaan. Maar reken maar eens uit in welke mate mijn werkgever en in welke mate de regering verantwoordelijk is voor de netto loonstijging.

Vervolgens heb je inderdaad de zorgkosten, de energiekosten en de BTW verhoging. Van dat laatste lijkt met name Jumbo vrolijk gebruik te maken. De prijzen lijken toch iets harder gestegen dan 109/106ste. Ook de producten die volgens mij onder 21% BTW vallen, lijken vrolijk mee te zijn gestegen. Maar goed op de supermarkt uitgaven heb ik nog een bepaalde invloed, dus in die zin kan je maar beter met een hoger netto loon starten.
 

Batigoal

Well-known member
Over vertrouwen in de politiek gesproken. Gisteren ook gewoon aangeven dat Schiphol gaat groeien, ondanks eerder gedane uitspraken door diezelfde minister, voorlopig geen steun van het kabinet, economen die de noodzaak van de groei in twijfel trekken, bestuurders van gemeenten die het niet willen en uiteraard de klagende omwonenden (en dan hebben we het maar niet over hoe haaks het staat op het klimaatakkoord). Het is geen verrassing, maar toch is het bijzonder als ze zoiets ondanks al die zaken gewoon gaan doordrukken.
 

Atreides

Well-known member
Goh waarom zou het vertrouwen in de politiek zo laag zijn en geloofd men het niet als de regering roept dat 96% erop vooruit gaat? Die doorrekening van het klimaatakkoord dat over een klein maandje komt moeten we zeker wel weer voor waar aannemen?

Dit is wel heel slordig. Dat ze een fout maken kan, maar ik snap niet dat ze n.a.v. het commentaar niet de boel nog eens hebben nagerekend om toen te zeggen dat ze fout zaten. Maar gewoon keihard ontkennen en er nu toch nog achter te komen.

Ik zit tot nu toe redelijk op hetzelfde verbruik als vorig jaar maar als ik mijn kosten vergelijk zit ik nu na 5 maanden al 180 Euro hoger dan vorig jaar. Tezamen met mijn zorgkosten die in 1 keer 8 Euro omhoog gingen vraag ik me af of ik er dit jaar echt op vooruit ga.

Als je al vijf maanden in 2019 hebt qua uitgaven kon het wel eens een duur jaar worden.

Interessanter is wat je nettoloon doet t.o.v. vorig jaar en eventuele salarisverhoging. Kun je ons daar een indicatie van geven?

Over vertrouwen in de politiek gesproken. Gisteren ook gewoon aangeven dat Schiphol gaat groeien, ondanks eerder gedane uitspraken door diezelfde minister, voorlopig geen steun van het kabinet, economen die de noodzaak van de groei in twijfel trekken, bestuurders van gemeenten die het niet willen en uiteraard de klagende omwonenden (en dan hebben we het maar niet over hoe haaks het staat op het klimaatakkoord). Het is geen verrassing, maar toch is het bijzonder als ze zoiets ondanks al die zaken gewoon gaan doordrukken.

Inderdaad vrij treurig. Lijkt onderhand ook wel een dingetje te zijn van de VVD, veel verstandige dingen roepen (minus wat proefballonetjes) en dan toch weer minder goede keuzes maak (denk ook aan de afschaffing van de dividend belasting die zelfs niet in het verkiezingsprogramma stond).
 

Atreides

Well-known member
Die BTW-verhoging stond ook in geen enkel verkiezingsprogramma.

Verrassend. Al kan ik daar wel begrip voor opbrengen. Die BTW ligt bij economen al tijden onder vuur.

De belasting bij bedrijven trouwens ook, maar dan meer dat deze in algemene zin te laag zou zijn.
 

Max

Administrator
Forumleiding
2.100 euro zou het gemiddelde huishouden kwijt zijn en dat schijnt dan 334 euro meer te zijn. Ten opzichte van mijn termijn bedrag even berekend wat ik dan mogelijk te weinig zou betalen en dan gaat het om ongeveer 130 euro. Gezien ik vorig jaar met het huidige termijn bedrag terug kreeg, zal het vermoedelijk voor mij wel meevallen.
 
Bovenaan