Binnenlandse politiek

Atreides

Well-known member
Beste argument voor de dividend belasting is van de tafel geveegd door in een advies van de advocaat-generaal aan de hoogste Nederlandse rechter in belastingzaken

Administratieve verplichtingen

De Hoge Raad heeft in Luxemburg vragen gesteld over dezelfde kwestie in Nederland. Die zijn volgens het Hof beantwoord met het Fidelity-arrest. Wattel meent echter dat dit arrest onjuist is. Hij schrijft bovendien dat de Deense en Nederlandse heffing op winstuitkeringen niet hetzelfde zijn. Volgens hem leidt de Nederlandse variant niet tot een ongeoorloofde onderscheid tussen binnen- en buitenlandse fondsen.

De advocaat-generaal acht vervolgvragen in Luxemburg weinig zinvol. Mocht het Hof in een van de rechtszaken van de buitenlandse fondsen oordelen dat Nederland wel discrimineert, dan is dat volgens hem nog geen probleem. De oplossing die het Hof in de Fidelity-zaak aandraagt, kost de schatkist nauwelijks iets, schrijft hij. Ze leidt bovendien tot zo veel extra administratieve verplichtingen dat hij niet verwacht dat veel buitenlandse fondsen er gebruik van zullen maken.
https://fd.nl/economie-politiek/1273037/advocaat-generaal-ontkracht-argument-voor-afschaffing-dividendbelasting
 

Atreides

Well-known member
Laten we beginnen met het toetsingsrecht.
Het toetsingsrecht. is het recht om wetten te toetsen aan een wet van een hogere orde, zoals een grondwet of een verdrag.
In Nederland toetst de rechter wetten en verdragen niet aan de Grondwet; dat is hem verboden in artikel 120 van de Grondwet, dat luidt:
"De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen."

Dus behoudens Nederland is er geen land dat de scheiding kent tussen de trias politica? Dat lijkt me wel heel onwaarschijnlijk.

En inderdaad er is nog ??n land in de wereld waar dit zo is, doe eens een gok WAAR??????

Me dunkt dat Noord Korea geen trias politica kent.
 

leo1949

Well-known member
Er komen gelukkig ook goede dingen van dit kabinet.
Onder andere dit "De telefoonterreur wordt aangepakt" en het komt van het CDA.
Worden we niet meer gestoord tijdens het eten of het journaal. :duim::duim:
 

JFK

Well-known member
Er komen gelukkig ook goede dingen van dit kabinet.
Onder andere dit "De telefoonterreur wordt aangepakt" en het komt van het CDA.
Worden we niet meer gestoord tijdens het eten of het journaal. :duim::duim:

Heb je net Mona Keizer zitten vingeren?
 

leo1949

Well-known member
Dat zal de man van Mona Keijzer beter kunnen dan ik want die heeft ervoor gestudeerd. :rumcolaa:
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Ik weet niks van deze knul. Vanwaar je negativisme?
Echt nog een broekie die ik qua voorkomen totaal niet serieus kan nemen. Zie er meer een loopjongen in, dan een toekomstig politiekleider. Niet iemand met een natuurlijk overwicht op ervaren fractieleden als Sjoerdsma, Verhoeven en Dijkstra.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Als je bang bent dat men overloopt naar Jesse Klaver, dan snap ik politiek gezien deze zet.
 

leo1949

Well-known member
Ik zie het wel zitten met hem.
Want samen met jokvrouw Kasja Ollongren heeft hij toch maar weer het kroonjuweel van het vroegere D66 gesloopt.
Dus hij zou prima in staat moeten zijn om D66 via D33 naar D00 te brengen. :heinz:
 
Bovenaan