Er zijn steeds meer mensen die (veel) geld kosten en steeds minder mensen die per saldo belasting betalen. Dan heb ik het niet alleen over de vergrijzing.
Onze zalige multiculturele samenleving met aanwinsten uit buitengewoon veilige landen of gasten die cultureel, lingu?stisch en qua skills een grand Canyon te hebben overbruggen ook nog eens.
Die BTW verhoging gaat op den duur gewoon veel meer kosten dan die tijdelijke verlaging van de loonbelasting. Men roept dat iedereen moet profiteren van de economische groei, maar per saldo gebeurd dit dus niet. Met alle stijgende kosten ga je er volgend jaar wellicht 10,- per maand op vooruit, als er geen tegenvallers meer komen. Dat is het. Binnen nu en 3 jaar heb je weer een economische crisis en dan weten ze de burgers als eerste te vinden om het op te lossen door nog meer belastingen.
Dat hele lage BTW-tarief is sowieso een bijzondere. Dus als ze er nu aan gaan morrelen gaat dat nog een keer of drie gebeuren en dan trekken ze de boel gelijk.
Ik zie zo als ik de laatste 6 postings bekijk dat we die opheffing dividentbelasting eigenlijk niet kunnen betalen.
Nederland is rijk genoeg om het te kunnen betalen, ook wel 100 keer dat bedrag of meer. Je zit alleen dat als het niet uit de lengte komt dan komt het wel uit de breedte. Ik kan me totaal niet vinden in het drama wat jij er van maakt, maar ik heb ernstige twijfels bij de doelmatigheid van de verlaging van de dividend belasting (dus, heeft het nut? Absoluut, zijn er er mogelijk opties die veel effectiever zijn? die kans is zeer groot).
Bij ouderen met een klein pensioentje gaat het neto inkomen zelfs naar beneden en vrijstelling van de BTW verhoging zit er niet in.
De overheid heeft alles door de grote rekenmachine gehaald en vastgesteld dat de koopkracht van ouderen met een kleinpensioen (AOW of AOW + 10k) toeneemt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/koopkrachtcijfers hoe kom jij op je cijfers?