Binnenlandse politiek

leo1949

Well-known member
In 2019 moet iedereen daadwerkelijk in de portemonnee voelen dat het beter gaat met Nederland. Dat zei premier Mark Rutte na afloop van het kabinetsoverleg in het Catshuis in Den Haag. Daar wordt de komende dagen de begroting voor volgend jaar besproken.

Rutte liegt en verdraaid meestal alles dus ik hou mijn hart vast voor 2019 want Rutte denkt alleen maar aan de multinationals.

DREsF_6X0AANIyb.jpg
 

ALenstra

Well-known member
Aanslag op gemeentehuis Lingewaard. Ontploffing nadat een auto met gasflessen binnenreed. Dader overleefde het niet. Volgens de burgemeester waren er geen aanwijzingen dat zoiets stond te gebeuren. Dader zou wel bekend zijn bij politie.
 

Ska P 187

Well-known member
Elektrificatie is denk ik het probleem niet, want in de gebieden waar het te vol wordt is alles al ge?lektrificeerd.

Denk dat men meer moet gaan zoeken naar het verdubbelen van sporen, eigenlijk ligt alleen tussen Amsterdam en Utrecht, Schiphol - Duivendrecht, Woerden - Utrecht, Rotterdam - Dordrecht en Leiden - Rijswijk vierspoorsheid. Dat mag wel meer.

Is dat hele trein op een spoorlijn systeem niet gewoon heel erg achterhaald? 9 van de 10x zie ik niets op zo'n spoorlijn rijden, kan die grond niet voor elektrisch achter elkaar aan rijdende/gekoppelde of weet ik wat autootjes gebruikt worden?
 

erka

Well-known member
De beste oplossing zou zijn overal in de Randstad viersporig inderdaad, en dan alle Sprinters op 2 sporen en alle Intercity's op de 2 andere. Dan kun je typen treinen van elkaar scheiden en hoeven ze veel minder op elkaar wachten. Kan de frequentie van Sprinters naar S-Bahn niveau en kunnen Intercity's sneller rijden. Echter, onbetaalbaar in de Randstad. Dat is veel te duur. Nederland had die keuze 30-40 jaar geleden moeten maken. Of geen HSL moeten aanleggen en het geld daarvoor gebruiken. Dat was nog veel beter geweest.
 

JMD

Well-known member
De beste oplossing zou zijn overal in de Randstad viersporig inderdaad, en dan alle Sprinters op 2 sporen en alle Intercity's op de 2 andere. Dan kun je typen treinen van elkaar scheiden en hoeven ze veel minder op elkaar wachten. Kan de frequentie van Sprinters naar S-Bahn niveau en kunnen Intercity's sneller rijden. Echter, onbetaalbaar in de Randstad. Dat is veel te duur. Nederland had die keuze 30-40 jaar geleden moeten maken. Of geen HSL moeten aanleggen en het geld daarvoor gebruiken. Dat was nog veel beter geweest.
Was die keuze 30-40 jaar terug goedkoper dan?
 

JMD

Well-known member
De fracties van D66 en ChristenUnie
blijven achter de afschaffing van de
dividendbelasting staan.Fractieleider
Segers van de ChristenUnie zegt dat hij
zich houdt aan zijn ondertekening van
het coalitieakkoord,waarin de maatregel
in opgenomen.

D66-leider Pechtold laat zich ook in
die zin uit,maar hij roept het kabinet
tegelijkertijd op de afschaffing beter
aan het publiek uit te leggen,door
duidelijk te maken dat de koopkracht
voor iedereen daardoor omhooggaat.

De afschaffing van de dividendbelasting
kost de schatkist ruim 500 miljoen meer
dan begroot,werd deze week bekend.
(TT)

Dat de VVD voor die afschaffing is, is logisch, dat past bij de signatuur van hun partij. Maar CU en D66, kom op. 'Het moet beter uitgelegd worden' aldus Pechtold. Die woorden doen me aan Ad Melkert denken die in 2002 volkomen overschaduwd werd door Fortuyn, en toen (nadat de PvdA een klap had gekregen bij de gemeenteraadsverkiezingen) letterlijk dat zei: 'we moeten het beter uitleggen'. Dat lukte niet echt toen... Denk ook niet dat het kabinet de afschaffing van die belasting beter kan uitleggen. Dat was al een probleem toen het 1,4 miljard was, nu het 2 miljard kost zal dat nog lastiger worden.
 

Atreides

Well-known member
Dat de VVD voor die afschaffing is, is logisch, dat past bij de signatuur van hun partij. Maar CU en D66, kom op. 'Het moet beter uitgelegd worden' aldus Pechtold. Die woorden doen me aan Ad Melkert denken die in 2002 volkomen overschaduwd werd door Fortuyn, en toen (nadat de PvdA een klap had gekregen bij de gemeenteraadsverkiezingen) letterlijk dat zei: 'we moeten het beter uitleggen'. Dat lukte niet echt toen... Denk ook niet dat het kabinet de afschaffing van die belasting beter kan uitleggen. Dat was al een probleem toen het 1,4 miljard was, nu het 2 miljard kost zal dat nog lastiger worden.

Ik snap het ook niet helemaal, maar het plan is veel minder onzinnig dan het lijkt:

'In grensoverschrijdende verhoudingen gaat Nederland veelal niet tot heffing over. Voorts kan op grond van EU-recht binnen moeder/dochter-verhoudingen geen dividendbelasting worden geheven. Bovendien ziet Nederland in veel verdragen ter voorkoming van dubbele belasting van heffing af, of brengt deze terug tot 5%. Voor zogenoemde ?doorstroomdividenden? gelden speciale begunstigende regels. Veel bewerkelijke regels dus, voor weinig opbrengst.' Dat, plus dat het geld van buitenlandse beleggers dat we nu 'mislopen' na de uitspraak van het Europese Hof, in feite onrechtmatig verkregen belastinggeld is, maakt schrappen een heel goed idee. Maar u kunt ook zeggen dat Rutte III de gewone man weer laat zitten en alles doet om het grootbedrijven naar de zin te maken. Men roert zich al.
https://www.daskapital.nl/5143191/rutte_iii_gaat_dividendbelasti/
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het EU argument kun je als Staat nauwelijks roepen. Dat ondermijnt je rechtspositie.
 

SanMark.

Well-known member
Het EU argument kun je als Staat nauwelijks roepen. Dat ondermijnt je rechtspositie.

Ja, ik zag op Twitter ook al voorbij komen als antwoord daarop. Luxemburg heft weinig tot geen belasting op brandstof en sigaretten, moeten wij die ook maar afschaffen.
 

Batigoal

Well-known member
Lol, volgens Buma werken er maar liefst 2 miljoen Nederlanders bij Shell en Unilever (in werkelijkheid zijn het er 13.000). Die 2 miljoen banen zijn Buma's voornaamste reden om voor de afschaffing van de dividendbelasting te zijn. Nu snap ik gezien zijn partij dat hij vaker dingen klakkeloos gelooft, maar dit is wel een beetje erg dom. :cab:

Overigens zijn er bij de 13 grootste multinationals van Nederland sinds de economie aantrekt zo'n 30.000 banen verdwenen, dus het is een onzinnig argument om in dit kader telkens te verwijzen naar de werkgelegenheid.
 

Maasveld

Well-known member
De fracties van D66 en ChristenUnie
blijven achter de afschaffing van de
dividendbelasting staan.Fractieleider
Segers van de ChristenUnie zegt dat hij
zich houdt aan zijn ondertekening van
het coalitieakkoord,waarin de maatregel
in opgenomen.

D66-leider Pechtold laat zich ook in
die zin uit,maar hij roept het kabinet
tegelijkertijd op de afschaffing beter
aan het publiek uit te leggen,door
duidelijk te maken dat de koopkracht
voor iedereen daardoor omhooggaat.

De afschaffing van de dividendbelasting
kost de schatkist ruim 500 miljoen meer
dan begroot,werd deze week bekend.
(TT)

Dat de VVD voor die afschaffing is, is logisch, dat past bij de signatuur van hun partij. Maar CU en D66, kom op. 'Het moet beter uitgelegd worden' aldus Pechtold. Die woorden doen me aan Ad Melkert denken die in 2002 volkomen overschaduwd werd door Fortuyn, en toen (nadat de PvdA een klap had gekregen bij de gemeenteraadsverkiezingen) letterlijk dat zei: 'we moeten het beter uitleggen'. Dat lukte niet echt toen... Denk ook niet dat het kabinet de afschaffing van die belasting beter kan uitleggen. Dat was al een probleem toen het 1,4 miljard was, nu het 2 miljard kost zal dat nog lastiger worden.

Segers zegt alleen dat ie zich aan het coalitieakkoord houdt. Die is dus gewoon tegen de maatregel.
 
Bovenaan