Binnenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

JMD

Well-known member
Welja, haal Arnhem er ook nog even bij.
Oeps. Dat was niet de bedoeling...

In Zaanstad is de verdeling overigens precies dezelfde zie ik nu. Ook 5 van de 39 zetels voor de PvdA.
Overigens wel een gekke verdeling daar, maar liefst 12 partijen verdelen de 39 zetels in Zaanstad. In 2010 waren het 14 partijen met een zetel in de raad.
 

Friesland

Well-known member
Sinds 1974 zijn er burgemeesters van PvdA-huize in Zaanstad. De vorige is opgestapt vanwege de problemen rond die 'vlogger'... Bij de vorige verkiezingen stemden nog iets van 7% van de Zaanstedelingen(heet dat zo?) op de PvdA. Volstrekt logisch dus dat er weer een PvdA-er burgemeester wordt van Zaanstad.

Woon jij in Arnhem of Zaanstad? Je gaf eerder zelf aan dat je niet per se voor een gekozen burgemeester bent. Dan moet je je hier bij neerleggen.

Bovendien klopt jouw logica ook niet. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen kreeg de PvdA 12,7% van de stemmen, waarmee ze de tweede partij achter D66 (13,3%) werden. Een burgemeester moet samenwerken met de gemeenteraad en die wordt niet samengesteld op basis van de Tweede Kamerverkiezingen.

En je kunt wel doen alsof het nieuw en een complot is, maar de benoemingen van de burgemeesters en CdvK's zijn altijd al ondoorgrondelijk geweest. Wij hebben al sinds 1982 een VVD'er als CdvK, maar de VVD is hier nog nooit de grootste geweest, niet in de Provinciale Statenverkiezing en niet in andere verkiezingen. Een ander voorbeeld is Thom de Graaf die op het dieptepunt van D66 in 2007 burgemeester in Nijmegen werd.
 

JMD

Well-known member
Woon jij in Arnhem of Zaanstad? Je gaf eerder zelf aan dat je niet per se voor een gekozen burgemeester bent. Dan moet je je hier bij neerleggen.

Bovendien klopt jouw logica ook niet. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen kreeg de PvdA 12,7% van de stemmen, waarmee ze de tweede partij achter D66 (13,3%) werden. Een burgemeester moet samenwerken met de gemeenteraad en die wordt niet samengesteld op basis van de Tweede Kamerverkiezingen.

En je kunt wel doen alsof het nieuw en een complot is, maar de benoemingen van de burgemeesters en CdvK's zijn altijd al ondoorgrondelijk geweest. Wij hebben al sinds 1982 een VVD'er als CdvK, maar de VVD is hier nog nooit de grootste geweest, niet in de Provinciale Statenverkiezing en niet in andere verkiezingen. Een ander voorbeeld is Thom de Graaf die op het dieptepunt van D66 in 2007 burgemeester in Nijmegen werd.
Leg me ajb geen woorden in de mond...

Ik ben niet per s? voor een gekozen burgemeester nee, maar ik vind wel dat je nooit te lang een burgemeester van 1 partij moet hebben, van welke partij dan ook. Dus als er al meer dan 40 jaar iemand van PvdA-huize zit dan lijkt het me tijd voor een andere partij. Net zoals in Rotterdam Opstelten kwam. Bracht een frisse wind in de stad. Daarna met Aboutaleb weer een kanjer.

2e Kamerverkiezingen zijn idd niet 1 op 1 vergelijkbaar met lokale verkiezingen, maar zeggen toch wel iets natuurlijk. Als er in maart gemeenteraadsverkiezingen waren geweest was er ongeveer hetzelfde resultaat voor de grote partijen uitgekomen (behalve natuurlijk de PVV, want die doen in maar een paar gemeentes mee). Niet voor niks worden gemeenteraadsverkiezingen (of PS of EP-verkiezingen) ook altijd gebruikt als graadmeter voor de 2e Kamer en zijn de kopstukken van alle partijen ook druk bezig. Dat de PvdA nou niet zijn beste periode doormaakt is toch duidelijk.

En ik zeg nergens dat het een complot is, alleen dat het opvallend is. En het feit dat dit soort dingen achter gesloten deuren plaatsvindt maakt het er niks opener op. Verder zijn er over 8 maanden gemeenteraadsverkiezingen dan zal de verhouding in de gemeemteraad totaal anders liggen. Vandaar dat ik het ook vreemd vind (en dat heb ik ook al eerder gezegd hier) dat er ook geen 'niet-raadsleden' in zo'n commissie zitten die over het benoemen van de burgemeester gaat. Zet daar iemand van de winkeliersvereniging bij, iemand van een sportclub, de theaterdirecteur enz.. De gemeenteraad is qua bezetting vergankelijk, de winkeliersvereniging, sportclub e.d. niet..
 

Friesland

Well-known member
Leg me ajb geen woorden in de mond...

Ik ben niet per s? voor een gekozen burgemeester nee, maar ik vind wel dat je nooit te lang een burgemeester van 1 partij moet hebben, van welke partij dan ook. Dus als er al meer dan 40 jaar iemand van PvdA-huize zit dan lijkt het me tijd voor een andere partij. Net zoals in Rotterdam Opstelten kwam. Bracht een frisse wind in de stad. Daarna met Aboutaleb weer een kanjer.

2e Kamerverkiezingen zijn idd niet 1 op 1 vergelijkbaar met lokale verkiezingen, maar zeggen toch wel iets natuurlijk. Als er in maart gemeenteraadsverkiezingen waren geweest was er ongeveer hetzelfde resultaat voor de grote partijen uitgekomen (behalve natuurlijk de PVV, want die doen in maar een paar gemeentes mee). Niet voor niks worden gemeenteraadsverkiezingen (of PS of EP-verkiezingen) ook altijd gebruikt als graadmeter voor de 2e Kamer en zijn de kopstukken van alle partijen ook druk bezig. Dat de PvdA nou niet zijn beste periode doormaakt is toch duidelijk.

En ik zeg nergens dat het een complot is, alleen dat het opvallend is. En het feit dat dit soort dingen achter gesloten deuren plaatsvindt maakt het er niks opener op. Verder zijn er over 8 maanden gemeenteraadsverkiezingen dan zal de verhouding in de gemeemteraad totaal anders liggen. Vandaar dat ik het ook vreemd vind (en dat heb ik ook al eerder gezegd hier) dat er ook geen 'niet-raadsleden' in zo'n commissie zitten die over het benoemen van de burgemeester gaat. Zet daar iemand van de winkeliersvereniging bij, iemand van een sportclub, de theaterdirecteur enz.. De gemeenteraad is qua bezetting vergankelijk, de winkeliersvereniging, sportclub e.d. niet..

OK, dat klinkt een stuk redelijker. Het beste zou wellicht zijn als de termijn van de gemeenteraad en de burgemeester gelijk zou liggen (idem voor PS en CdvK). Dan heeft iedere gemeenteraad (en PS) zijn eigen burgemeester (of CdvK). Nu gaat de gemeenteraad van 2014-2018 over de burgemeester van 2017-2023, de gemeenteraad van 2018-2022, die het meeste met deze burgemeester te maken zal hebben, krijgt geen inbreng. Ja, ze kunnen eventueel een motie van wantrouwen indienen.

Met "complot" bedoel ik dat je het doet voorkomen alsof het een complot is, de burgemeestersbenoemingen, de publiek omroep, etc. Natuurlijk mag je je bedenkingen hebben, maar je lijkt het van de deken te schreeuwen.
 

Pascallovic

Well-known member
Ik vind het nu al onzin. Agnes Kant mislukte omdat ze ongeschikt was als partijleider met haar geschreeuw tijdens debatten. Als je de televisie uitzette, hoorde je haar nog bl?ren. Je zag de aderen op haar hoofd kloppen.
 

ALenstra

Well-known member
Jan "Mao" Marijnissen regeerde de SP wel degelijk met harde hand. Wat dat betreft heeft Sharon Gesthuizen een punt. Maar waarom ze er nu mee pas komt?
 

leo1949

Well-known member
Een uurloon van €2500,-. Doet ie goed die Robin.

Ja als VVD'er mag je oplichten en zwendelen in dit land. Maar de zaak belazeren is geen verdienen dus hij doet het niet goed.
Veel mensen die minder dan 4x modaal hebben en toch rechts stemmen hebben niet eens in de gaten hoe stom ze zijn want ook zij moeten dit weer aanvullen.

Maar gelukkig is Robin toch nog aan lagerwal geraakt.
En hij is zijn vrouw hierdoor kwijt geraakt die had dus kennelijk iets meer hersens. :duim:
Gelukkig maar want al die oplichters verdienen dit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan