Binnenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Batigoal

Well-known member
C_4pXNjXgAAYowM.jpg:large


Dat gaat nog leuk onderhandelen worden met de ChristenUnie.
 

Friesland

Well-known member
Baudet wil hoofdelijk stemmen over 5 moties. Hele kamer in rep en roer. Uiteindelijk werd besloten om het bij een hoofdelijke stemming te houden.
 

JMD

Well-known member
Roemer wil nu dat het over links geprobeerd wordt, zonder VVD dus. Blijft een grappige man... Dat gaat never nooit lukken. Als het CDA er al niet met GL uitkomt, dan al helemaal niet met de SP (en een heel links blok).... Als CDA, VVD en PVV niet mee doen blijven er iets van 78 zetels over, en dan heb je dus alle 10 de andere partijen nodig (waaronder ook de SGP)...

Dream on.
 

Pascallovic

Well-known member
Roemer wil nu dat het over links geprobeerd wordt, zonder VVD dus. Blijft een grappige man... Dat gaat never nooit lukken. Als het CDA er al niet met GL uitkomt, dan al helemaal niet met de SP (en een heel links blok).... Als CDA, VVD en PVV niet mee doen blijven er iets van 78 zetels over, en dan heb je dus alle 10 de andere partijen nodig (waaronder ook de SGP)...

Dream on.
Hij hoopt natuurlijk dat Buma er alles voor over heeft om premier te worden.
 

JFK

Well-known member
Allemaal leuk een aardig die coalitie besprekingen, maar waar ik ?cht van smul is De Zaak Henry Keizer.
Hup Dikke Henry!
 

Friesland

Well-known member
Er zijn nog aardig wat combinaties die onderzocht zouden kunnen worden:

vier partijen: [TK/EK]
VVD-CDA-D66-SP (??) [85/44]
VVD-CDA-D66-PvdA (?) [80/43]
VVD-CDA-D66-CU [76/38]

Vijf partijen:
VVD-CDA-D66-GL-PvdA (!!) [94/47]
VVD-PVV-CDA-SGP-50PLUS (??) [79/38]
VVD-D66-SP-GL-PvdA (!?) [89/44]
VVD-D66-GL-PvdA-CU (!!) [80/38]

Zes partijen:
CDA-D66-SP-GL-PvdA-CU [80/46]

Voor de volledigheid: VVD-CDA-D66-GL heeft 85 zetels in de Tweede Kamer en 39 in de Eerste Kamer.

Waarom eigenlijk geen minderheidskabinet?

Welke partijen moeten dan voor een meerderheid zorgen? Ik denk dat alleen de CU daarvoor openstaat. Dan kun je dus net zo goed direct een meerderheidskabinet met de CU kunnen vormen, het is geen PVV.
 
Laatst bewerkt:

De Wolf

Well-known member
SP en VVD lijkt mij ook niet een geweldige combinatie. PVDA zou nog kunnen maar ik denk niet dat ze willen regeren.
 

JMD

Well-known member
Welke partijen moeten dan voor een meerderheid zorgen? Ik denk dat alleen de CU daarvoor openstaat. Dan kun je dus net zo goed direct een meerderheidskabinet met de CU kunnen vormen, het is geen PVV.
Per wetsvoorstel kan je dan toch ergens anders je meerderheid vandaan halen? Bij migratie bv zal de PVV echt wel stemmen voor strenge regels. Bij bv zaken als abortus komt de meerderheid dan via bv GL.

Volgens mij kan je beter een goed minderheidskabinet hebben dan een kabinet met partijen die eigenlijk niet met elkaar willen. En hoe meer partijen in een kabinet hoe groter de kans dat het eigenlijk niet wil.
 
G

Gast

Guest
Als sociaaldemocraat hoop ik toch dat de PvdA gaat regeren, de komende jaren zit de wind waarschijnlijk mee en nu het dieptepunt bereikt is kan je met Asscher en Dijsselbloem zeker sterker terugkomen. In de oppositie wordt het denk ik sowieso heel erg lastig, met negen zetels zal het lastig zijn voor de PvdA om zich te profileren, zeker als GroenLinks en SP ook in de oppositie zitten.
 

Pascallovic

Well-known member
Als sociaaldemocraat hoop ik toch dat de PvdA gaat regeren, de komende jaren zit de wind waarschijnlijk mee en nu het dieptepunt bereikt is kan je met Asscher en Dijsselbloem zeker sterker terugkomen. In de oppositie wordt het denk ik sowieso heel erg lastig, met negen zetels zal het lastig zijn voor de PvdA om zich te profileren, zeker als GroenLinks en SP ook in de oppositie zitten.
Hoezo zou de PvdA zich in een kabinet met de VVD, CDA en D66 nu wel kunnen profileren, terwijl dit de afgelopen jaar in een kabinet met alleen VVD al totaal niet gelukt is? Asscher en Dijsselbloem maakten al deel van dat kabinet, iets wat ze niet veel heeft opgeleverd. Vooral Asscher was als minister gewoon zeer teleurstellend en heeft in Den Haag eigenlijk nog niks bereikt. In Nederland wordt regeren doorgaans niet beloond, dus denk niet dat de PvdA er veel bij gaat krijgen als ze in een kabinet gaan stappen. Ook dan moeten ze weer de verantwoordelijkheid dragen voor impopulaire maatregelen.
 
G

Gast

Guest
Hoezo zou de PvdA zich in een kabinet met de VVD, CDA en D66 nu wel kunnen profileren, terwijl dit de afgelopen jaar in een kabinet met alleen VVD al totaal niet gelukt is? Asscher en Dijsselbloem maakten al deel van dat kabinet, iets wat ze niet veel heeft opgeleverd. Vooral Asscher was als minister gewoon zeer teleurstellend en heeft in Den Haag eigenlijk nog niks bereikt. In Nederland wordt regeren doorgaans niet beloond, dus denk niet dat de PvdA er veel bij gaat krijgen als ze in een kabinet gaan stappen. Ook dan moeten ze weer de verantwoordelijkheid dragen voor impopulaire maatregelen.
De afgelopen jaren waren toch anders met alle bezuinigingen en impopulaire maatregelen, mede ten gevolge van de economische crisis. Het valt te verwachten dat de komende jaren er rooskleuriger uit gaan zien en er in ieder geval niet op allerlei terreinen moet worden gesneden in de uitgaven. Natuurlijk zijn de VVD en het CDA geen ideale coalitiepartners, maar in de oppositie wordt het denk ik helemaal lastig om sterker terug te komen met deze fractie. De PvdA moet gewoon lang afwachten en de huid duur verkopen, als deze impasse lang aanhoudt zijn met name VVD en CDA wellicht bereidt om flinke toezeggingen te doen. De situatie is nu totaal anders dan in 2012.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan