Binnenlands nieuws

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wigboldus

Well-known member
Dan geloof je in andere dingen, ik bedoel het meer van; we geloven allemaal wel dat bepaalde dingen waar zijn zonder dat we het zelf hebben gezien of waargenomen hebben. Je noemt het geen gelovigen, maar wat is wel een gelovige? Mensen defini?ren een gelovige als iemand die in een Goddelijk iets geloofd en mensen doen alsof een niet-gelovige alleen geloofd in dingen die we wel zelf kunnen waarnemen, maar ieder mens geloofd wel in dingen zonder dat daar bewijzen voor zijn of zelf heeft waargenomen.

Max

Administrator
Forumleiding
De wetenschap werkt tegenwoordig ook steeds minder met feiten.

Het is dan ook geen gegeven dat iedereen alles van de wetenschap gelooft.

Maar ik ben volgens mij nog geen gelovige vanwege het feit dat ik het als feit zie dat de holocaust heeft plaatsgevonden. Ik was er niet bij. Om dat als een geloof te zien gaat mij wat ver.

Marinos

Well-known member
Weten doen jullie het geen van allen.

De discussie is dan ook niet wie alwetend is, maar slechts of iemand die niet geloof in een alwetende evengoed als gelovig bestempeld mag worden.

Overigens @Wigboldus: Wetenschap en geloof zie jij naast elkaar, maar het botst toch ook behoorlijk of ben ik verkeerd voorgelicht?

JFK

Well-known member
Niet als je de waarde van de verhalen juist in kan schatten een weet hoe de zwarte zee is ontstaan.

Ik heb vragen vaak aan gelovigen gesteld over deze kwestie.
Ik heb nog nooit een sluitend antwoord gekregen. Nooit is er ook aan mij uitgelegd h?e ik het dan anders op waarde moest schatten.

Wigboldus

Well-known member
De discussie is dan ook niet wie alwetend is, maar slechts of iemand die niet geloof in een alwetende evengoed als gelovig bestempeld mag worden.

Overigens @Wigboldus: Wetenschap en geloof zie jij naast elkaar, maar het botst toch ook behoorlijk of ben ik verkeerd voorgelicht?

Naast elkaar of met elkaar. Het kan beide. Kijk, ik zie de bijbel niet als een letterlijk geschiedenisverhaal, maar tegelijk ook wel weer een in God die alles leidt en ik geloof ook wel degelijk in wonderen of iets bovennatuurlijks. Dat kan prima samen gaan met wetenschappelijke en natuurkundige theorie?n. We begrijpen niet alles, ook de wetenschap begrijpt niet alles. Ik ben dol op wetenschap, maar wetenschappelijke feiten veranderen ook zo vaak en zijn zo relatief. geloof en wetenschap heeft in het verleden vaak gebotst, vaak door de kerk of door christenen die de bijbel gebruiken als letterlijke bron voor al hun vragen over mens en natuur. Dat is niet de boodschap van de bijbel.

Wigboldus

Well-known member
Ik heb vragen vaak aan gelovigen gesteld over deze kwestie.
Ik heb nog nooit een sluitend antwoord gekregen. Nooit is er ook aan mij uitgelegd h?e ik het dan anders op waarde moest schatten.

Er zijn meerdere wetenschappelijke theorie?n over een enorme vloed vanaf het middellandse zeegebied tot aan Rusland en Iran. Ook de oudheid van de Sahara en de Grand Canyon zijn theorie?n over al vind ik die minder sterk. Ze zeggen hierbij dat ze beide rond de 4000 jaar oud zijn. Ik geloof overigens niet direct in een aarde van 6000 jaar oud.

Marinos

Well-known member
Naast elkaar of met elkaar. Het kan beide. Kijk, ik zie de bijbel niet als een letterlijk geschiedenisverhaal, maar tegelijk ook wel weer een in God die alles leidt en ik geloof ook wel degelijk in wonderen of iets bovennatuurlijks. Dat kan prima samen gaan met wetenschappelijke en natuurkundige theorie?n. We begrijpen niet alles, ook de wetenschap begrijpt niet alles. Ik ben dol op wetenschap, maar wetenschappelijke feiten veranderen ook zo vaak en zijn zo relatief. geloof en wetenschap heeft in het verleden vaak gebotst, vaak door de kerk of door christenen die de bijbel gebruiken als letterlijke bron voor al hun vragen over mens en natuur. Dat is niet de boodschap van de bijbel.

Duidelijk.

Marinos

Well-known member
Er zijn meerdere wetenschappelijke theorie?n over een enorme vloed vanaf het middellandse zeegebied tot aan Rusland en Iran. Ook de oudheid van de Sahara en de Grand Canyon zijn theorie?n over al vind ik die minder sterk. Ze zeggen hierbij dat ze beide rond de 4000 jaar oud zijn. Ik geloof overigens niet direct in een aarde van 6000 jaar oud.

Hoe oud dan wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan