Ik had al een vermoeden dat het banwaardig is.In dit geval zal ik maar niet zeggen wat ik denk.
Te kort door de bocht. Ik heb een paar jaar met werklozen in Rotterdam gewerkt. Het systeem werkte voor heel veel mensen destijds zo dat ze er financieel juist op achteruit gingen als ze zouden gaan werken. Bijvoorbeeld door de kosten die ze moesten gaan maken voor kinderopvang. Daarbij was het trouwens maar een enkeling van de duizenden mensen die ik destijds heb gezien die 'te vertyft was om hun handen uit hun mouwen te steken'. Het verhaal is vaak heel veel gecompliceerder dan dat.Precies, er zijn er gewoon te veel die niet willen. of het nou allochtonen of autochtonenen zijn, er zijn er die te vertyft zijn om hun handen uit hun mouwen te steken omdat ze er letterlijk maar een paar tientjes in de maand mee op vooruit gaan.
Mag van mij wel redelijk bovenaan het lijstje komen om daar iets aan te gaan doen.
Te kort door de bocht. Ik heb een paar jaar met werklozen in Rotterdam gewerkt. Het systeem werkte voor heel veel mensen destijds zo dat ze er financieel juist op achteruit gingen als ze zouden gaan werken. Bijvoorbeeld door de kosten die ze moesten gaan maken voor kinderopvang. Daarbij was het trouwens maar een enkeling van de duizenden mensen die ik destijds heb gezien die 'te vertyft was om hun handen uit hun mouwen te steken'. Het verhaal is vaak heel veel gecompliceerder dan dat.
Als je gezond bent en je handen uit je mouwen kan steken om bij te dragen aan deze samenleving dan moet je gewoon zorgen dat je werkt. Ook al zou je er financieel op achteruit gaan.Te kort door de bocht. Ik heb een paar jaar met werklozen in Rotterdam gewerkt. Het systeem werkte voor heel veel mensen destijds zo dat ze er financieel juist op achteruit gingen als ze zouden gaan werken. Bijvoorbeeld door de kosten die ze moesten gaan maken voor kinderopvang. Daarbij was het trouwens maar een enkeling van de duizenden mensen die ik destijds heb gezien die 'te vertyft was om hun handen uit hun mouwen te steken'. Het verhaal is vaak heel veel gecompliceerder dan dat.
Helemaal mee eens. Als je eenmaal een tijdje mee kunt kijken in die systeemwereld, dan zie je pas echt hoe bizar slecht het werkt. Ik krijg hier weleens het verwijt dat ik te soft ben, maar dat komt door alles wat ik heb gezien. Het ligt niet aan de mensen, het ligt aan het systeem. Daarom word ik boos als mensen heel kort door de bocht roepen dat 'alle allochtonen moeten oprotten omdat ze ons land kapot maken'. Is gewoon niet zo. Ons integratiesysteem faalt aan alle kanten.Ja maar dan moet je dat juist aanpakken ipv nieuwe binnen te halen. Maar zolang het een verdienmodel is van zoveel mensen blijft het bestaan, zie coa.
Laten we het er op houden dat er een bijzonder groot aantal langdurig werklozen is die wel degelijk kunnen maar niet willen, dat ik die typeer als "te vertyft" is voor mijn rekening maar wel degelijk van toepassing op deze figuren.Te kort door de bocht. Ik heb een paar jaar met werklozen in Rotterdam gewerkt. Het systeem werkte voor heel veel mensen destijds zo dat ze er financieel juist op achteruit gingen als ze zouden gaan werken. Bijvoorbeeld door de kosten die ze moesten gaan maken voor kinderopvang. Daarbij was het trouwens maar een enkeling van de duizenden mensen die ik destijds heb gezien die 'te vertyft was om hun handen uit hun mouwen te steken'. Het verhaal is vaak heel veel gecompliceerder dan dat.
Deze discussie heeft mi ook helemaal niets te maken met allochtonen, die zijn nl wel degelijk bereid om hun handen uit de mouwen te steken terwijl een groot aantal autochtonen hier gewoon geen zin in heeft. Die gaan niet schoonmaken, simpel administratief werk doen en al helemaal niet op het land werken want dat is te zwaar, te vies en te vermoeiend.Helemaal mee eens. Als je eenmaal een tijdje mee kunt kijken in die systeemwereld, dan zie je pas echt hoe bizar slecht het werkt. Ik krijg hier weleens het verwijt dat ik te soft ben, maar dat komt door alles wat ik heb gezien. Het ligt niet aan de mensen, het ligt aan het systeem. Daarom word ik boos als mensen heel kort door de bocht roepen dat 'alle allochtonen moeten oprotten omdat ze ons land kapot maken'. Is gewoon niet zo. Ons integratiesysteem faalt aan alle kanten.
Mijn ervaring is anders. Wij hebben dus een aantal jaren in opdracht van de gemeente Rotterdam een training gegeven aan wat zij 'het granieten bestand' noemen. Mensen die al jarenlang van een bijstandsuitkering gebruik maken en bij wie de verwachting is dat ze er zelden tot nooit meer uit komen. Hierdoor heb ik letterlijk met meer dan duizend mensen gewerkt die in deze groep vallen. Voordat ik deze opdracht ging doen, dacht ik ook dat het gros van de mensen in de bijstand luie tokkies zijn, die het simpelweg verdommen om te werken. Zoals we ze bijvoorbeeld zien in programma's als Probleemwijken. Inmiddels kom ik daar dus op terug, na het horen van alle verhalen en het optrekken met die mensen in gevecht met het systeem. Ik zeg niet dat die luie figuren er niet zijn, die zijn er zeker. Maar bij het gros van die mensen is luiheid absoluut niet de reden dat ze in een uitkering zitten.Laten we het er op houden dat er een bijzonder groot aantal langdurig werklozen is die wel degelijk kunnen maar niet willen, dat ik die typeer als "te vertyft" is voor mijn rekening maar wel degelijk van toepassing op deze figuren.
Ik ken er nl wel degelijk genoeg die hier aan voldoen, in de wijken hier in Haarlem die als achterstandswijk getypeerd kunnen worden zijn er voldoende te vinden.
We hebben het momenteel over bijna een miljoen mensen die werkeloos zijn/ in de bijstand zitten / zich af hebben laten keuren dei wel degelijk van nut kunnen zijn op de arbeidsmarkt maar simpelweg niet willen.
Dit geldt overigens ook voor autochtonen, maar als je naar een ander land gaat nog net even een tandje meer.Als je naar een ander land gaat dat je opvangt moet je er alles aan doen om een plus te zijn voor dit land en niet je handje ophouden. Die trots moet je als persoon gewoon hebben.
Het land moet de regelgeving wel zo hebben dat mensen zo snel mogelijk aan de slag kunnen en zich ook een waardevol lid van de samenleving kunnen voelen.