Binnenlands nieuws

ALenstra

Well-known member
Volgens LTO Nederland is de oogst in gevaar want men komt handen tekort. Daarom wil men werknemers van buiten de EU halen.
 

zwammy

Well-known member
Misschien kunnen ze even kijken naar die 64% van de syriers die thuis zitten nadat ze geen apotheek konden beginn
 

Max

Administrator
Forumleiding
Er zitten inderdaad genoeg mensen thuis, niet alleen Syriërs (of tel je die als uit?).
 

zwammy

Well-known member
Nee, dat was in ieder geval die groep die als apothekers en ruimtevaarders werd binnengehaald door de politiek bij de eerste crisis.

Er zijn genoeg mensen die kunnen werken, zet ze daar maar eerst in voordat je weer nieuwe werklozen gaat binnenhalen.
 

Eef de Kip

Well-known member
Precies, er zijn er gewoon te veel die niet willen. of het nou allochtonen of autochtonenen zijn, er zijn er die te vertyft zijn om hun handen uit hun mouwen te steken omdat ze er letterlijk maar een paar tientjes in de maand mee op vooruit gaan.
Mag van mij wel redelijk bovenaan het lijstje komen om daar iets aan te gaan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Jamel

Administrator
Forumleiding
Precies, er zijn er gewoon te veel die niet willen. of het nou allochtonen of autochtonenen zijn, er zijn er die te vertyft zijn om hun handen uit hun mouwen te steken omdat ze er letterlijk maar een paar tientjes in de maand mee op vooruit gaan.
Mag van mij wel redelijk bovenaan het lijstje komen om daar iets aan te gaan doen.
Te kort door de bocht. Ik heb een paar jaar met werklozen in Rotterdam gewerkt. Het systeem werkte voor heel veel mensen destijds zo dat ze er financieel juist op achteruit gingen als ze zouden gaan werken. Bijvoorbeeld door de kosten die ze moesten gaan maken voor kinderopvang. Daarbij was het trouwens maar een enkeling van de duizenden mensen die ik destijds heb gezien die 'te vertyft was om hun handen uit hun mouwen te steken'. Het verhaal is vaak heel veel gecompliceerder dan dat.
 

zwammy

Well-known member
Te kort door de bocht. Ik heb een paar jaar met werklozen in Rotterdam gewerkt. Het systeem werkte voor heel veel mensen destijds zo dat ze er financieel juist op achteruit gingen als ze zouden gaan werken. Bijvoorbeeld door de kosten die ze moesten gaan maken voor kinderopvang. Daarbij was het trouwens maar een enkeling van de duizenden mensen die ik destijds heb gezien die 'te vertyft was om hun handen uit hun mouwen te steken'. Het verhaal is vaak heel veel gecompliceerder dan dat.

Ja maar dan moet je dat juist aanpakken ipv nieuwe binnen te halen. Maar zolang het een verdienmodel is van zoveel mensen blijft het bestaan, zie coa.
 

Ska P 187

Well-known member
Te kort door de bocht. Ik heb een paar jaar met werklozen in Rotterdam gewerkt. Het systeem werkte voor heel veel mensen destijds zo dat ze er financieel juist op achteruit gingen als ze zouden gaan werken. Bijvoorbeeld door de kosten die ze moesten gaan maken voor kinderopvang. Daarbij was het trouwens maar een enkeling van de duizenden mensen die ik destijds heb gezien die 'te vertyft was om hun handen uit hun mouwen te steken'. Het verhaal is vaak heel veel gecompliceerder dan dat.
Als je gezond bent en je handen uit je mouwen kan steken om bij te dragen aan deze samenleving dan moet je gewoon zorgen dat je werkt. Ook al zou je er financieel op achteruit gaan.
 

Ska P 187

Well-known member
Ga maar eens wat lijntjes met landen als Colombia aan. Zat mensen die daar hard willen werken voor eerlijk geld.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ja maar dan moet je dat juist aanpakken ipv nieuwe binnen te halen. Maar zolang het een verdienmodel is van zoveel mensen blijft het bestaan, zie coa.
Helemaal mee eens. Als je eenmaal een tijdje mee kunt kijken in die systeemwereld, dan zie je pas echt hoe bizar slecht het werkt. Ik krijg hier weleens het verwijt dat ik te soft ben, maar dat komt door alles wat ik heb gezien. Het ligt niet aan de mensen, het ligt aan het systeem. Daarom word ik boos als mensen heel kort door de bocht roepen dat 'alle allochtonen moeten oprotten omdat ze ons land kapot maken'. Is gewoon niet zo. Ons integratiesysteem faalt aan alle kanten.
 

Eef de Kip

Well-known member
Te kort door de bocht. Ik heb een paar jaar met werklozen in Rotterdam gewerkt. Het systeem werkte voor heel veel mensen destijds zo dat ze er financieel juist op achteruit gingen als ze zouden gaan werken. Bijvoorbeeld door de kosten die ze moesten gaan maken voor kinderopvang. Daarbij was het trouwens maar een enkeling van de duizenden mensen die ik destijds heb gezien die 'te vertyft was om hun handen uit hun mouwen te steken'. Het verhaal is vaak heel veel gecompliceerder dan dat.
Laten we het er op houden dat er een bijzonder groot aantal langdurig werklozen is die wel degelijk kunnen maar niet willen, dat ik die typeer als "te vertyft" is voor mijn rekening maar wel degelijk van toepassing op deze figuren.
Ik ken er nl wel degelijk genoeg die hier aan voldoen, in de wijken hier in Haarlem die als achterstandswijk getypeerd kunnen worden zijn er voldoende te vinden.
We hebben het momenteel over bijna een miljoen mensen die werkeloos zijn/ in de bijstand zitten / zich af hebben laten keuren dei wel degelijk van nut kunnen zijn op de arbeidsmarkt maar simpelweg niet willen.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Eef de Kip

Well-known member
Helemaal mee eens. Als je eenmaal een tijdje mee kunt kijken in die systeemwereld, dan zie je pas echt hoe bizar slecht het werkt. Ik krijg hier weleens het verwijt dat ik te soft ben, maar dat komt door alles wat ik heb gezien. Het ligt niet aan de mensen, het ligt aan het systeem. Daarom word ik boos als mensen heel kort door de bocht roepen dat 'alle allochtonen moeten oprotten omdat ze ons land kapot maken'. Is gewoon niet zo. Ons integratiesysteem faalt aan alle kanten.
Deze discussie heeft mi ook helemaal niets te maken met allochtonen, die zijn nl wel degelijk bereid om hun handen uit de mouwen te steken terwijl een groot aantal autochtonen hier gewoon geen zin in heeft. Die gaan niet schoonmaken, simpel administratief werk doen en al helemaal niet op het land werken want dat is te zwaar, te vies en te vermoeiend.
 

Ska P 187

Well-known member
Als je naar een ander land gaat dat je opvangt moet je er alles aan doen om een plus te zijn voor dit land en niet je handje ophouden. Die trots moet je als persoon gewoon hebben.
Het land moet de regelgeving wel zo hebben dat mensen zo snel mogelijk aan de slag kunnen en zich ook een waardevol lid van de samenleving kunnen voelen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Laten we het er op houden dat er een bijzonder groot aantal langdurig werklozen is die wel degelijk kunnen maar niet willen, dat ik die typeer als "te vertyft" is voor mijn rekening maar wel degelijk van toepassing op deze figuren.
Ik ken er nl wel degelijk genoeg die hier aan voldoen, in de wijken hier in Haarlem die als achterstandswijk getypeerd kunnen worden zijn er voldoende te vinden.
We hebben het momenteel over bijna een miljoen mensen die werkeloos zijn/ in de bijstand zitten / zich af hebben laten keuren dei wel degelijk van nut kunnen zijn op de arbeidsmarkt maar simpelweg niet willen.
Mijn ervaring is anders. Wij hebben dus een aantal jaren in opdracht van de gemeente Rotterdam een training gegeven aan wat zij 'het granieten bestand' noemen. Mensen die al jarenlang van een bijstandsuitkering gebruik maken en bij wie de verwachting is dat ze er zelden tot nooit meer uit komen. Hierdoor heb ik letterlijk met meer dan duizend mensen gewerkt die in deze groep vallen. Voordat ik deze opdracht ging doen, dacht ik ook dat het gros van de mensen in de bijstand luie tokkies zijn, die het simpelweg verdommen om te werken. Zoals we ze bijvoorbeeld zien in programma's als Probleemwijken. Inmiddels kom ik daar dus op terug, na het horen van alle verhalen en het optrekken met die mensen in gevecht met het systeem. Ik zeg niet dat die luie figuren er niet zijn, die zijn er zeker. Maar bij het gros van die mensen is luiheid absoluut niet de reden dat ze in een uitkering zitten.
 

Ska P 187

Well-known member
Als je naar een ander land gaat dat je opvangt moet je er alles aan doen om een plus te zijn voor dit land en niet je handje ophouden. Die trots moet je als persoon gewoon hebben.
Het land moet de regelgeving wel zo hebben dat mensen zo snel mogelijk aan de slag kunnen en zich ook een waardevol lid van de samenleving kunnen voelen.
Dit geldt overigens ook voor autochtonen, maar als je naar een ander land gaat nog net even een tandje meer.
 

BlauwVinger

Well-known member
Mvywq1o.jpg
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik ben het eens met Jamel dat het systeem niet lekker werkt en dat je er snel op achteruit gaat als je wel werkt. Dat moet worden opgelost.

Anderzijds, en dat gaat niet alleen voor werklozen op, mag men ook wel een wat vooruitstrevender blikveld hebben. Mijn vrouw had bij de Jumbo allemaal collega’s die precies wisten hoeveel uur (lees: hoe weinig) ze moesten werken om optimaal uit te komen met de toeslagen. Een vriend van mij heeft een prima baan bij het Ministerie van Economie en die hoor ik wel eens over dat een kleine inkomensstijging harder terug zou kunnen komen in een daling van de kinderdagopvang toeslag. Dat helpt je niet vooruit.

Uiteindelijk moet je in je leven stappen vooruit zetten die niet altijd lonen op de korte termijn, maar wel je verder helpen op de lange termijn. Mijn vader vroeg bij één van zijn eerste werkgevers om opslag en die baas gaf aan dat hij dat wel zou kunnen geven, maar dat mijn vader door alle regelgeving er toch op achteruit zou gaan. Mijn vader zei dat hij toch een keer de stap moest zetten om vooruit te komen. Dat brengt je verder in het leven dan kijken of je korte termijn investering direct loont. Natuurlijk snap ik dat mijn vader afkomstig uit een echt arbeidersgezin betere prognoses had als anderen, maar die heeft er ook gewoon keihard voor moeten werken om te komen waar hij nu is. Hij is niet eens zo heel lang geleden gestopt met studeren naast zijn eigen zaak.
 
Bovenaan