Binnenlands nieuws

Mario

Well-known member
Gewoon witte en bruine chocolade letters. Kaasletters stammen vast nog uit de tijd toen wij slaven hadden.
 

JMD

Well-known member
Waarom is het ooit aangeschaft en wat zijn de voordelen van het afschaffen. Op itrritante kinderen na
Het is in eerste instantie ingevoerd door Hitler in WOII in Nederland. Wij hadden toen nog 'Amsterdamse Tijd' (ingevoerd toen de Spoorwegen kwamen omdat het toen erg lastig was om de zonnetijd van elke plaats aan te houden), d.w.z. dat 12.00 de tijd was dat de zon op haar hoogste punt stond in Amsterdam. Hitler beval na mei 1940 dat de klok 1.40 uur vooruit ging. 40 minuten omdat dat het verschil was met Berlijn (waarmee we eigenlijk gelijkgesteld werden met de Centraal Europese Tijd) en nog eens 1 uur extra als zomertijd. Die is de hele oorlog blijven gelden. Na de oorlog heeft men de zomertijd afgeschaft en namen we de CET over.

Eind jaren 70 is de zomertijd ingevoerd vanwege de energiecrisis. Als er geen zomertijd is wordt het om iets van 3.30 licht, dan ligt bijna iedereen te maffen. En door die zomertijd wordt het om 22.00 ipv 21.00 donker. Dat scheelt 1 uur 'licht aandoen' e.d.. In de jaren '70 leverde dat een besparing op, maar inmiddels maakt dat niet veel meer uit. Dat ene uur 'licht aandoen' valt in het niet m.b.t. andere energievoorzieningen (computers, TV's, fabrieken etc.) dus qua energie scheelt het niks.

Overigens hadden we vroeger de wintertijd vanaf eind september, dat is ergens eind jaren 90 eind oktober geworden, hierdoor valt het Europese vasteland gelijk met Engeland qua zomertijd/wintertijd. Voor die tijd was het in oktober in Engeland en het vasteland dezelfde tijd.

Je moet het denk ik vooral zien in dat ene uur langer licht dat we hebben in de zomer. Dat uur licht van 3.30 merken weinig mensen, terwijl vrijwel iedereen profiteert van een extra uur licht in de avond.

En idd zoals Pascallovic zegt: die mensen die zeiken over dat uur tijdsverschil dat ze 'maanden' bezig houdt praten onzin. Dat je er 1/2 dagen last van hebt klopt (men zegt weleens dat je lichaam voor elk uur tijdsverschil 1 dag nodig heeft om te wennen), maar wekenlang is onzin. Die mensen gaan wel vrolijk op vakantie naar Amerika, Azi? etc en dan is er niks aan de hand.
 

erka

Well-known member
Dat laatste is niet helemaal waar. Ik ben een extreem avondmens. Als de wintertijd ingaat heb ik geen last, maar als de zomertijd ingaat ben ik echt wel een paar weken niet helemaal in mijn ritme, omdat ik dan 's nachts een uur kwijt ben. Het is niet zo dat je dan helemaal van slag bent maar dat uurtje mis ik echt wel een aantal dagen.

Idem dito naar de VS. Verschillende keren geweest. Op de heenweg geen centje pijn maar op de terugweg (=tijd vooruit) per definitie flinke jetlag.
 

JMD

Well-known member
Dat laatste is niet helemaal waar. Ik ben een extreem avondmens. Als de wintertijd ingaat heb ik geen last, maar als de zomertijd ingaat ben ik echt wel een paar weken niet helemaal in mijn ritme, omdat ik dan 's nachts een uur kwijt ben. Het is niet zo dat je dan helemaal van slag bent maar dat uurtje mis ik echt wel een aantal dagen.
Er is een verschil tussen een aantal dagen (en bij de ene gaat zoiets sneller dan bij de ander, dat is zo) en mensen die klagen dat ze er 7 maanden last van hebben (tot de tijd teruggaat) en ook niet kunnen functioneren.
 

Janssen

Well-known member
Terugreis vanuit het westen is wel echt klote. Ben ik altijd twee weken volledig van naar de klote.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Lekker op klaarlichte dag. Gelukkig dat er geen omstanders zijn geraakt.
 
Bovenaan