Binnenlands nieuws

Eef de Kip

Well-known member
In mijn beleving is het ook zo dat je met een gerichte VMBO opleiding (mn techniek) voor de rest van je leven goed zit met een prima betaalde baan maar op de een of andere manier heerst er toch een gedachte dat men pers? naar de havo-vwo-hbo moet om iets nuttigs te kunnen doen.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik ken genoeg stapelaars die zich van de MAVO via MBO en HBO keurig een WO papiertje hebben binnengetikt en vaak ook met vrij goede cijfers. MAVO twee niveaus? Dat had ik niet meer scherp.

Dochterlief is dit jaar (op 0,2 punten) blijven zitten in 3 HAVO en heeft er voor gekozen om naar 4 MAVO te gaan zodat ze gelijk examen kan doen. Zij heeft ook het voorbeeld van een nichtje die idd ook de geleidelijke weg heeft bewandeld van MAVO-MBO-HBO en nu nog twijfelt om naar de uni te gaan.
Bij sommigen valt het kwartje nou eenmaal op latere leeftijd.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dochterlief is dit jaar (op 0,2 punten) blijven zitten in 3 HAVO en heeft er voor gekozen om naar 4 MAVO te gaan zodat ze gelijk examen kan doen. Zij heeft ook het voorbeeld van een nichtje die idd ook de geleidelijke weg heeft bewandeld van MAVO-MBO-HBO en nu nog twijfelt om naar de uni te gaan.
Bij sommigen valt het kwartje nou eenmaal op latere leeftijd.

Klopt. Wel zuur die 0,2 punten. 3 HAVO was bij mij het feestjaar en ook voor de rest van mijn klas. Ze vonden ons zo leuk dat ons was beloofd dat geen enkel twijfelgeval over zou gaan.

Voor de laatste tentamenronde stond ik nog vier onvoldoendes voor Engels, Duits en Frans. Die laatst periode toch maar even wat gaan doen. Engels nog tot een 4,5 weten te verhogen die die kut tuinkabouter als enige in de lijst met een rode pen had opgeschreven. Duits en Frans nog naar een 5,6 en een 5,7 kunnen verhogen. Daarna gingen 4 HAVO en 5 HAVO eigenlijk prima.

Degene die het op twijfelgeval behandeling aan lieten komen bleven trouwens allemaal zitten.
 

JMD

Well-known member
Bati heeft volkomen gelijk.

Ooit had je het VWO, HAVO, MAVO (met niveau 3 en 4) en het VBO (met niveau 1, 2 en 3).

Maar omdat het VBO een slechte naam had besloten ze het er het VMBO van te maken. Nu heeft dus ook de MAVO een slechte naam.

Overigens komt circa de helft van de studenten op Hbo-niveau doorstromen vanaf het MBO. Terwijl je de stapelaars die de VMBO - HAVO route pakken nog niets eens vermeld. Mooi voorbeeld van hoe het kan is Wouter Koolmees.
Precies. Als mensen zeggen dat je in Nederland niet door kan groeien dan zeg ik altijd dat dat echt niet zo is. Er zijn kansen zat. Alleen staren mensen zich blind op de snelweg terwijl je ook via omweggetjes het doel kunt bereiken (en soms zijn die omwegen nog mooier ook).

Ik ken genoeg stapelaars die zich van de MAVO via MBO en HBO keurig een WO papiertje hebben binnengetikt en vaak ook met vrij goede cijfers. MAVO twee niveaus? Dat had ik niet meer scherp.
Mavo had 2 niveaus, niet 3 en 4 overigens maar C en D. En volgens mij moest je voor een MAVO-examen minimaal 3 vakken op D-niveau doen (en had je 6x D nodig voor overstap naar de Havo). Op het VBO had je dan keuze tussen B en C.
(Overigens weet ik dit laatste niet helemaal precies, toen ik docent werd was die idiote nieuwe stroming VMBO opgekomen en het is precies zoals Atreides zei, daardoor kreeg ook de Mavo een slechte naam. Het plannetje van Netelenbos ging niet echt goed, net zoals dat van Ritzen over de basisvorming, en de 2e Fase... Allemaal zaken waarvan je van tevoren wist dat het mis zou gaan, door docenten werd dat ook voorspeld, maar ja, daar luisterden de ambtenaren niet na. Precies hetzelfde gaat overigens over een paar jaar gebeuren met curriculum.nu....)
 

JMD

Well-known member
En alsof de ouders nog niet erg genoeg zijn als docent krijg je vaak ook te maken met onwetende directieleden. Sinds de jaren 90 is er 4x zoveel geld naar onderwijs gegaan, maar dat is bij lange na niet 'in de klas' terechtgekomen. Nee, dat is gegaan naar kleilagen met managers (die geen idee hebben over hoe het op een school werkt), idiote cursussen en studiedagen gegeven door mensen die het voor de klas nog geen 2 tellen zouden uithouden en de continue drang naar verandering.

Zie bv dit artikel: https://www.noordhollandsdagblad.nl...o&utm_medium=referral&utm_content=/6iPuEaoUPo
 

Batigoal

Well-known member
Schiphol maakt zich druk over dat ze kunnen uitbreiden, maar ondertussen hebben ze les 1 van crisiscommunicatie en -management niet eens op orde. Stelletje amateurs.
 

Atreides

Well-known member
En alsof de ouders nog niet erg genoeg zijn als docent krijg je vaak ook te maken met onwetende directieleden. Sinds de jaren 90 is er 4x zoveel geld naar onderwijs gegaan, maar dat is bij lange na niet 'in de klas' terechtgekomen. Nee, dat is gegaan naar kleilagen met managers (die geen idee hebben over hoe het op een school werkt), idiote cursussen en studiedagen gegeven door mensen die het voor de klas nog geen 2 tellen zouden uithouden en de continue drang naar verandering.

Je hebt vaak het idee dat ze heel goed luisteren naar 'het veld' om daar vervolgens totaal geen rekening mee te houden. Het vervelende is dat wil je wat voor elkaar krijgen als docent of docententeam je w?l de management taal moet spreken, maar dat daar andersom maar heel weinig in wordt geinvesteerd (terwijl dat toch w?l een taak, zelfs een kerntaak is).


Heb jij het hele artikel?
 

JMD

Well-known member
Heb jij het hele artikel?
Sorry, bij mij doet ie het wel, maar bij jou blijkbaar achter een betaalmuur.
Komt ie:
Haar moeder had nog zo gewaarschuwd: ’onderwijs wordt je ondergang’. Dochter Jantine Leeflang sloeg het advies in de wind en koos toch voor een docentenopleiding.

Deze maand nam de Venhuizense gedesillusioneerd afscheid van het Huygens College in Heerhugowaard. Samen met elf collega’s.

,,En vorig schooljaar vertrokken zes leerkrachten. Het verloop in het onderwijs is groot. Vooral bij exacte vakken als biologie, natuurkunde en scheikunde. In vijf jaar is ??n op de drie docenten weg”, voorspelt Jantine.

Passie en vertrouwen
De 39-jarige ziet die uittocht met lede ogen aan. Haar ouders hadden beiden hun hart aanvankelijk verknocht aan het onderwijs. Hun dochter trad in hun voetsporen, vol passie en vertrouwen. ,,Ik deed een studie voor biochemicus. Ik behaalde volledige lesbevoegdheid in natuurkunde en scheikunde. En ging enthousiast aan de slag op een school in Castricum.”

Door bezuinigingen moest ze al na twee jaar vertrekken. Maar gelukkig werd ze aangenomen op het Huygens College. Alles bij elkaar stond Jantine bijna elf jaar voor de klas, de laatste periode op parttime basis. De school trok onervaren en onbevoegde vervangers aan om het gat op te vullen.

Zorgleerlingen
Die keuze noemt Jantine symptomatisch voor de desastreuze ontwikkelingen in het onderwijs: ,,Vergeleken met de jaren negentig wordt er vier keer zoveel geld gepompt in het onderwijs. Maar waar blijft al dat geld? Langzaam is het verkeerd gegaan. Lesgroepen zijn groter geworden, salarissen van docenten blijven achter. Ik gaf les in groepen van 31 leerlingen. Onder hen zorgleerlingen die extra aandacht vergen. Ik kwam niet meer toe aan dat waarvoor ik ben opgeleid. Ik was meer jeugdwerker dan docent.”

Ze las recent met stijgende verbijstering en woede een interview in deze krant met Hans Verschoor, voorzitter van het college van bestuur van het Atlas College en van het Bestuurlijk Overleg Voortgezet Onderwijs in West-Friesland.

Die kondigde aan dat scholen een uitzendconstructie willen optuigen om aan voldoende leerkrachten te komen. Om dreigende tekorten het hoofd te bieden zouden scholen meer moeten werken met onderwijsassistenten, digitale hulpmiddelen en grotere groepen. Ook zou de eis van honderd procent lesbevoegdheid moeten verdwijnen.

Die uitspraken onderstrepen, aldus Leeflang, dat veel managers geen idee hebben wat het vak van leerkracht inhoudt. ,,Scholen worden geleid door ex-gymleraren. Of erger: door mensen van buiten. Of die een school moeten leiden of een koekjesfabriek maakt ze niets uit. Ze hebben een riant inkomen. Maar investeren in de docent? Ho maar!”

Ontploft
Ze spreekt uit ervaring: ,,Ik ben dubbel lesbevoegd. Heb gesolliciteerd op scholen van het Atlas College. Mij werd niet het laatstverdiende salaris geboden, maar een schaal lager. Scheelde bijna zevenhonderd euro per maand. Bij de RSG kon ik op de hoogste schaal binnenkomen, maar na een jaar liep ik het risico toch in salaris terug te gaan. Toen ben ik ontploft!”

Het gevolg? Dat laat zich raden: ,,Ervaren, bevoegde docenten vertrekken. Die laten zich niet in een uitzendconstructie duwen. Die is financieel aantrekkelijk voor school en managers. Onbevoegde beunhazen pikken dit kritiekloos, laten zich van hot naar her sturen. Als ze niet meer nodig zijn kunnen ze vertrekken. Maar ondertussen holt de onderwijskwaliteit achteruit. Het onderwijs staat in brand, er voltrekt zich een schandaal.”

Jantine maakte andere keuzes. Sinds drie jaar runt ze met levenspartner Rein Duijts (71) aan de Zuiderdijk paardencentrum Arabesk. Ook hij is afkomstig uit het onderwijs. Ze geven onder meer dagcursussen ijzerloze hoefverzorging. Jantine heeft zich daarnaast bekwaamd in gebitsverzorging van paarden.

Clusius College
Toch zegt ze het onderwijs niet definitief vaarwel: ,,Ik begin als parttime docent bij het Clusius College. In de door mij ge?iste salarisschaal. Dat klinkt misschien gek na al mijn kritiek. Maar ik wil feeling houden met het onderwijs, daarvoor is les geven een te mooi vak. In september start de Ida Gerhardt Academie in Hoorn. Daar wordt onderwezen in groepen van maximaal zestien leerlingen. Managers vind je er niet. Dat wordt de toekomst. Maar pas in de derde klas wordt natuurkunde gegeven. Ik moet twee jaar wachten. Dat heb ik er graag voor over.”
 

Atreides

Well-known member
Dank voor het delen.

Interessant stuk, al roept het bij mij vooral vragen op.

Vooral bij exacte vakken als biologie, natuurkunde en scheikunde

Wat is exact aan biologie?

,Vergeleken met de jaren negentig wordt er vier keer zoveel geld gepompt in het onderwijs

Dit zegt natuurlijk precies niks. Je zou dan eigenlijk een inflatiebestendige vergelijking moeten maken afgezet per leerling, per niveau, per leerjaar. Liefst ook afgezet tegen het GDP inclusief internationale vergelijking.

Ik heb eerlijk gezegd het donderbruine vermoeden dat het feitelijk budget gedaald is.

Scholen worden geleid door ex-gymleraren. Of erger: door mensen van buiten. Of die een school moeten leiden of een koekjesfabriek maakt ze niets uit.

Ik begrijp dat gymleraren nogal schaars zijn (vlak na de wiskunde docenten), in die zin zou het waanzin zijn om een gymdocent voor de klas te zetten. Klaarblijkelijk is het hier een probleem dat er dus of een ex-docent voor de klas staat of iemand die is opgeleid om te managen. Resteert de categorie mensen die geen verstand hebben van doceren ?n van managen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het daar beter op wordt.

Die keuze noemt Jantine symptomatisch voor de desastreuze ontwikkelingen in het onderwijs: ,,Vergeleken met de jaren negentig wordt er vier keer zoveel geld gepompt in het onderwijs. Maar waar blijft al dat geld? Langzaam is het verkeerd gegaan. Lesgroepen zijn groter geworden, salarissen van docenten blijven achter. Ik gaf les in groepen van 31 leerlingen. Onder hen zorgleerlingen die extra aandacht verge

Voor iemand die exact is opgebouwd een nogal niet onderbouwd stuk. Vergeleken bij wat zijn de salarissen achtergebleven, dat er aan 31 leerlingen wordt lesgegeven is ook niet echt een uniekiem, met name die zorgleerlingen is interessant want een dyslectisch met HAVO IQ uit een goed nest op het VMBO vraagt natuurlijk wat minder aandacht dan Achmed met 6 storingen een culturele achterstand en een taalachterstand. En hebben we het dan over 1 a 2 zorgleerlingen of een stuk of 6 per klas?

N.B. begrijp me niet verkeerd, ik denk dat de algemene tendens helemaal niet zo positief is in het onderwijs. Maar het zou toch fijn zijn dat je dit wat beter beargumenteerd kunt onderbouwen. Dat zou voor een beta met een academische opleiding toch wel haalbaar moeten zijn?

scheelde bijna zevenhonderd euro per maand.

Ik vind een inkomens terugval van 700 per maand voor een 39-jarige docent wel heel erg veel. Is mevrouw niet gewoon wat hoog ingeschaald toen ze begon?

Ik ben overigens heel benieuwd hoe ze hebben uitgerekend dat er vooral geld is gegaan naar meer managers.
 

JMD

Well-known member
Even wat antwoorden/opmerkingen:
* gymdocenten zijn helemaal niet schaars, die zijn er juist genoeg. En ja, veel gymdocenten eindigen vaak in de SL (heb dat ook vaak meegemaakt) en dan wreekt zicht het feit dat je als gymdocent zelden tot nooit te maken hebt met toetsen/nakijken e.d.. Ze kunnen zich daar geen voorstelling van maken.
* vwb de 4x meer geld sinds de jaren 90. Daar is idd de inflatie niet in meegenomen volgens mij, maar de inflatie vergeleken met toen is niet 4x. Dus per saldo is er meer geld naar onderwijs gegaan. En aangezien scholen hun jaarrekeningen moeten inleveren is dat alles gewoon te berekenen, en blijkt dat er steeds minder geld naar 'voor de klas' is gegaan.
* en over die terugval: er zijn besturen/bestuurders die liever het geld uitgeven aan zichzelf en de nodige cursussen dan aan docenten. Ik heb een rector meegemaakt die zichzelf van schaal 15 naar schaal 16 promoveerde en vervolgens doodleuk meldde dat er geen geld was voor een wiskundedocent voor een uur of 10, of wij maar extra uren wilde geven voor niks. Het lijkt me sterk dat zij als 39-jarige te hoog ingeschaald is, ze heeft gewoon gekregen waar ze als universitair afgestuurde recht op heeft, dat veel universitair afgestudeerde docenten niet krijgen wat ze zouden moeten krijgen is 1 van de redenen waarom universitair opgeleide docenten vrijwel niet te porren zijn voor het onderwijs.
* biologie wordt idd gezien als een exact vak. Zit in een exact profiel (NT en NG), en schijnt ook bij sommige dingen te linken met scheikunde.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Mijn probleem vooral is dat men Derksen snel weer koppelt aan fysiek geweld tegen homo?s.

Corrigeer mij gerust, maar volgens mij komt het fysieke geweld over het algemeen uit een hoekje waar ze weinig naar Johan Derksen kijken.

Dit zorgt alleen maar voor meer afleiding van de daadwerkelijke probleembestrijding.
 

Pascallovic

Well-known member
Alsof iemand een homo in elkaar gaat slaan vanwege de woorden die Johan Derksen bezigt. In zijn mening dat het niet zo moeilijk is om uit de kast te komen, gaat ie wat mij betreft erg kort door de bocht. Zo makkelijk is dat binnen sommige gemeenschappen/families niet. Daar moet je inderdaad denken aan moslims, maar ook op de bible-belt zal het echt niet eenvoudig zijn. Ook komt het regelmatig voor dat je maar beter kunt verbergen dat je homo bent. Een paar klappen of verwensingen heb je in de grote steden zo te pakken als je hand in hand loopt. Die klappen komen echter niet door de teksten van Johan Derksen. Maar goed, ik zou mensen ook afraden om met een keppeltje rond te lopen. Al met al lijkt het mij niet prettig om als je homo bent daar al te openlijk voor uit te komen. Aan de andere kant moet je zoals homo's wel tegen een stootje kunnen op het gebied van grappen/opmerkingen en dan kom je in de categorie waar Johan toebehoord. Echter is het ook een algemeen probleem dat men in Nederland tegenwoordig niet meer tegen geintjes kan en alles als een belediging wordt gezien.
 
Bovenaan