Binnenlands nieuws

Max

Administrator
Forumleiding
Lijkt mij inderdaad verschrikkelijk. Met name in de Randstad lijkt het mij echt geen feest. Allemaal van die narcistische kinderen die allemaal super fantastisch zijn.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Een heel groot probleem.

Wij hadden ook weer 25 ophogingen op een aantal van 275 nieuwe eersteklassers.

Ik houd m'n hart weer vast. We kunnen helaas niets doen en moeten ze toelaten.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Zie je dan ook meer kinderen die in die zin falen?

Ik zal je de situatie proberen te schetsen:

Kind krijgt een advies van de basisschool. Bijvoorbeeld vmbo en in de warme overdracht staat ook dat het kind tegen dat niveau aanzit en het goed kan doen op het vmbo. In de aanloop naar de eindtoets, laten ouders iemand invliegen en gaat zo'n kind oefenen voor die toets. Dat is heel goed mogelijk. Je kunt je op zo'n bijscholing zo goed voorbereiden op de toets, dat je behoorlijk hoger kunt scoren.

Dan komt die toets en het kind scoort dus op veel vlakken een havo-score. Dan komen de ouders met dat papier in de hand en eisen dat hun kind naar de havo gaat. Veel basisscholen hebben tegenwoordig ook de ruggengraat niet meer en geven toe aan de ouders. Ophoging dus. Ook al wordt er in de gehele overdracht met geen woord over de havo gerept, het kind wordt bij ons aangemeld.

Gevolg; in september pik je ze er al uit en zie je dat ze het niet gaan redden. Pikken het niet op en hebben een totaal verkeerde instelling. Denken met 10 minuten per dag resultaat te halen, thuis staat alleen de spelcomputer aan en ze hebben nul komma nul idee van hoe ze moeten leren. Wij hebben er ongelooflijk veel werk aan en het kind is doodongelukkig, omdat ze de ene na de andere onvoldoende om de oren geslagen krijgen. Hun gedrag verslechtert en ze komen zonder doel op school.
Je verpest echt je kind zo als ouders.

Komend jaar hebben wij 5 eerste klassen havo en 5 eerste klassen vwo. Dat kan helemaal niet! Het kan gewoon niet dat ze hier zo slim zijn dat er evenveel leerlingen vwo doen als havo, maar toch is het zo

Onze school staat zeer goed bekend en veel ouders zien het als een statussymbool als hun kind naar onze school mag, terwijl het vmbo ook gewoon prima is.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Binnenlands nieuws

Ik zat op een middelbare school met een gemengde brugklas. Toen nog MAVO, HAVO en VWO. Daar zag je dat best wat mensen op een andere lijn terecht kwamen dan het schooladvies, maar zonder al teveel schade. Dat haalt wellicht de druk deels weg.

Heel ouderwets, maar mijn ouders die hebben nooit echt gepusht. Ik heb pas enkele jaren geleden begrepen dat ik op zich ook VWO had kunnen doen, maar liever bij mijn vriendjes in de klas bleef. Ook over dat jaartje extra kleuteren hebben mijn ouders geen punt gemaakt. Op enkele situaties na koos men altijd de kant van de leraar, tenzij het overduidelijk anders zat.

Ook heel erg vrijgelaten wat ik later wilde gaan doen. Als ik nu hoor hoe druk mijn werkgever bezig is met haar zonen.
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Een herkenbaar probleem PES5. Heel vervelend voor allereerst die kinderen die op een niveau terechtkomen die ze niet beheersen. Rottig ook voor jullie als school qua extra werk en begeleiding.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De rijkeluis ouders in de Randstad hebben hun eigen legertje aan bijles en huiswerkbegeleiders klaarstaan.
 

JMD

Well-known member
De rijkeluis ouders in de Randstad hebben hun eigen legertje aan bijles en huiswerkbegeleiders klaarstaan.

Jep. Klopt. Ik geef les op zo'n school en het beeld wat PES5 schetst herken ik helemaal.
Er zijn basisscholen bij ons in de omgeving die kinderen vanaf groep 5 verplichten elke dag een half uur langer op school te blijven om CITO-training te doen. Want de school wil kunnen pronken met 70% VWO-adviezen. De dochter van een kennis van mij zat op zo'n basisschool, zij weigerde haar kind naar die training te laten gaan en kon vervolgens op gesprek komen bij de directeur.
Het is bij ons qua adviezen overigens nog erger dan bij PES5, bij ons is 2/3 VWO, 1/3 HAVO.

Sinds een paar jaar doen wij weer een Havo/VWO-brugklas (daarvoor alleen maar of 1HAVO of 1VWO), ik gaf afgelopen jaar les aan die klas. Van de 29 gaan er echt maximaal 10 het VWO halen. Maar uiteindelijk bij de overgang blijken er 22 kinderen naar 2VWO te gaan. Veel bijles, veel duwen, veel extra dit en extra dit, enz.. En volgend jaar zakken de kinderen er doorheen, maar hebben ze voor hun gevoel wel gefaald....
In januari hadden wij Open Dag, kwam een ouder naar me toe met de vraag over die Havo/VWO-brugklas. Vaak zijn dat ouders met kinderen met een Havo-advies en hopen ze alsnog VWO te kunnen doen (want 'mijn kind doet Havo' bekt in onze omgeving niet zo lekker langs het hockeyveld....). Maar nu stelde de moeder de vraag: 'mijn kind heeft HAVO/VWO-advies en wil in de brugklas HAVO, kan dat'... DIe vraag had ik nog nooit gehoord. Maar natuurlijk kon dat. Moeder gaf aan dat zij en haar dochter liever 'ruimte' houden en niet zo op de tenen lopen. Die snapt het.

Aan de andere kant leven we in een land waarbij van hogerhand gezegd wordt dat we af moeten van de zesjescultuur, gaat het op TV vooral over het VWO en dan de HAVO en wordt het VMBO vaak vergeten (komt alleen negatief in het nieuws zoals met die examenfraude). Dat is elk jaar weer te zien in mei: dan op het journaal 'de examens zijn begonnen'. Dat het VMBO dan al meer dan een maand bezig is metd e praktijkexamens hoor je niet, en dat bericht haalt ook niet de krant. Maar goed, de gemiddelde journalist heeft minimaal HAVO en kent dus ook het VMBO niet (en zet dat soort mensen vaak ook weg als 'dom'), terwijl we zonder al die techneuten, verplegers enz we echt helemaal niks kunnen.
 

JMD

Well-known member
Overigens gaat het in dat ad-artikel ergens anders al fout: kind van gescheiden ouders en vader en moeder zitten niet op 1 lijn. Dat is het grootste probleem. Het kind is daar dan dus dubbel de dupe van.
 

erka

Well-known member
Ik weet niet zoveel van onderwijs, maar waarom is de brugklas afgeschaft dan? Bij ons (jaren 90) had je op de middelbare school eerst een brugklas. Daarin zat zowel HAVO als VWO. Dus dat hoefde op de basisschool nog niet worden gekozen. Stof was best pittig, maar je kon niet echt blijven zitten. School maakte op die manier onderscheid voor jaar 2. VWO werd iets kleiner dan HAVO. In jaar 4 konden leerlingen overstappen beide kanten op. Werkte prima.
 

JMD

Well-known member
Ik weet niet zoveel van onderwijs, maar waarom is de brugklas afgeschaft dan? Bij ons (jaren 90) had je op de middelbare school eerst een brugklas. Daarin zat zowel HAVO als VWO. Dus dat hoefde op de basisschool nog niet worden gekozen. Stof was best pittig, maar je kon niet echt blijven zitten. School maakte op die manier onderscheid voor jaar 2. VWO werd iets kleiner dan HAVO. In jaar 4 konden leerlingen overstappen beide kanten op. Werkte prima.

Brugklas bestaat nog steeds hoor (we noemen het ook nog zo), maar op een gegeven moment bleek dat scholen die een gemengde brugklas minder leerlingen kregen dan scholen met een gesplitste brugklas. Vooral (ouders van) VWO-leerlingen waren bang dat hun kind niet genoeg uitgedaagd zou worden in een gemengde brugklas.
Overigens gaan er tegenwoordig ook weer stemmen op om brugklassen te maken van VMBO Basis t/m VWO, om de segregatie tegen te gaan. Nou is het streven van verminderen van segregatie nobel, maar zulke gemengde brugklassen gaan echt niet werken. De VWO-er hoeft geen fluit te doen en de VMBO-B/K-leerlingen lopen een jaar lang op hun tenen en hebben alle theoretische vakken terwijl dat soort kinderen vooral heel goed zijn in praktijkzaken (waar een VWO-er vaak minder goed in is). Dat tegengaan van segregatie is natuurlijk vooral een links standpunt (al zullen ook VVDers daar geen probleem mee hebben denk ik), alleen sturen hoogopgeleide linkse ouders hun kinderen vaak naar elitaire roomblanke gymnasia. Die lijken te denken: 'iedereen gelijk behalve mijn kinderen'. Femke Halsema heb en had ik hoogzitten als politica, maar ze maakte zich natuurlijk onsterfelijk belachelijk door eerst te pleiten voor postcodebeleid (je moest verplicht naar de school in de buurt (overigens zouden dan juist de zwarte scholen zwarter worden en de witte scholen witter, maar dat terzijde)) om gemengde scholen te krijgen en toen haar kinderen naar de middelbare school gingen te kiezen voor een roomblanke school aan de andere kant van de stad.
 

erka

Well-known member
Ah oke dank. Ja, VMBO erbij gaat niet werken, want dat niveauverschil lijkt me inderdaad gigantisch. Maar gewoon HAVO/VWO mixen verplicht stellen in de brugklas, waarom niet. Krijg je ook geen schoolhoppen om die reden.
 

JMD

Well-known member
Ah oke dank. Ja, VMBO erbij gaat niet werken, want dat niveauverschil lijkt me inderdaad gigantisch. Maar gewoon HAVO/VWO mixen verplicht stellen in de brugklas, waarom niet. Krijg je ook geen schoolhoppen om die reden.
Zeker wel, want dan krijgen de categorale gymnasia het heel druk. En die kan je moeilijk verplichten ook een HAVO-opleiding te hebben.
Overigens gebeurde dit precies ook bij de invoering van de basisvorming, veel scholen maakten brede brugklassen (was 1 van de uitgangspunten van de basisvorming, uit die tijd zijn ook bv de brugklas Mavo/Havo/VWO-wiskundeboeken. Die zijn vrij snel weer afgeschaft, bleek toch niet te werken), en dus gingen veel kinderen met ongedeeld VWO-advies naar die gymnasia (al dan niet een beetje gepusht door ouders). De gymnasia waren bang voor de basisvorming, dachten dat het hun ondergang zou worden, ze bleken er alleen maar van te profiteren.


@SanMark: ik heb met haar hetzelfde als met Jan Marijnissen. Ben het qua standpunten vaak totaal met ze oneens, maar vind ze goede politici, goede debaters en ook goed qua persoonlijkheid. Sindsdien zijn alle leiders van de SP/GL alleen maar minder geweest, minder gevoel voor humor ook. (En ik heb ooit Halsema mogen interviewen toen ze lijsttrekker was voor GL bij de 2e kamerverkiezingen van 2003, ook 1 op 1 (of eigenlijk: 1 op 3, want we deden het interview met zijn 3-en) was ze oprecht ge?nteresseerd en 'warm')
 

JMD

Well-known member
Geen geld voor een IQ-test maar wel voor een gang naar de rechter, maar natuurlijk.

Opvallend idd.
Alhoewel de vader in een bijzin ook aangeeft dat moeder niet wilde tekenen voor een IQ-test, dus daar zat ook een deel van het probleem.

Zo van buiten bekeken lijkt me dit dus een scheiding waar vader en moeder lijnrecht tegenover elkaar staan en het kind er midden tussenin zit. Denk dat daar al voor een groot deel de problemen van het kind vandaan komen. Dieptriest voor dat kind.
 

Batigoal

Well-known member
Ik had in mijn schooltijd altijd het idee dat in VMBO-klassen de niveauverschillen binnen zo'n klas heel groot waren. Volgens mij had je daar alles bij elkaar zitten van de niet-gemotiveerde en minder slimme kinderen tot aan de net-geen-HAVO en kids die wat meer moeite hadden met leren maar niet onwelwillend waren. Ik vond het altijd wat vreemd dat er slechts 3 hoofdstromingen zijn.

Verder als ik de verhalen van PES5 en JMD lees lijkt het me nogal vermoeiend dat je dat gedoe met de streberige ouders erbij krijgt.
 

Atreides

Well-known member
Bati heeft volkomen gelijk.

Ooit had je het VWO, HAVO, MAVO (met niveau 3 en 4) en het VBO (met niveau 1, 2 en 3).

Maar omdat het VBO een slechte naam had besloten ze het er het VMBO van te maken. Nu heeft dus ook de MAVO een slechte naam.

Overigens komt circa de helft van de studenten op Hbo-niveau doorstromen vanaf het MBO. Terwijl je de stapelaars die de VMBO - HAVO route pakken nog niets eens vermeld. Mooi voorbeeld van hoe het kan is Wouter Koolmees.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik ken genoeg stapelaars die zich van de MAVO via MBO en HBO keurig een WO papiertje hebben binnengetikt en vaak ook met vrij goede cijfers. MAVO twee niveaus? Dat had ik niet meer scherp.
 
Bovenaan