Binnenlands nieuws

SanMark.

Well-known member
https://www.recht.nl/rechtspraak/uitspraak?ecli=ECLI:NL:RBARN:2011:BQ8628

Dit zou de persoon die nu gearresteerd is op zijn kerfstok hebben. In 2011 dus veroordeeld tot 16 jaar cel en dan na 7 jaar (inclusief voorarrest) dus al weer geleidelijk terugkeren in de samenleving, terwijl ie zelfs met 1/3 strafvermindering nog ruim 3 jaar hoort vast te zitten. Oh ja en hij had geen spijt tijdens de rechtszaak, maar was erg trots met zichzelf.


Waarom zou zo'n iemand nog vrij moeten komen ?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
https://www.recht.nl/rechtspraak/uitspraak?ecli=ECLI:NL:RBARN:2011:BQ8628

Dit zou de persoon die nu gearresteerd is op zijn kerfstok hebben. In 2011 dus veroordeeld tot 16 jaar cel en dan na 7 jaar (inclusief voorarrest) dus al weer geleidelijk terugkeren in de samenleving, terwijl ie zelfs met 1/3 strafvermindering nog ruim 3 jaar hoort vast te zitten. Oh ja en hij had geen spijt tijdens de rechtszaak, maar was erg trots met zichzelf.

Dan is het op z'n minst ietwat vroeg om je te richten op re-integratie.
 

zwammy

Well-known member
Hij was sowieso te vroeg vrij. Maar daar krijgen we de reden nog wel van te weten lijkt mij.
 

ElSimao

Active member
Je zou verwachten dat met het regime waar dit soort mensen in zitten er een adequate inschatting gemaakt kan worden of dit soort personen er ook daadwerkelijk aan toe zijn om in de maatschappij terug te keren. Als iemand tijdens dat traject zo de fout in gaat dat hij naar alle waarschijnlijkheid iemand van het leven beroofd, dan kunnen we stellen dat er toch ergens een grove inschattingsfout gemaakt is. Aangezien dit niet iets is van 1 persoon die een verkeerde inschatting maakt, maar dit door meerdere personen bekrachtigd moet worden. Is dit gewoon puur menselijk falen, wat voorkomen had moeten worden.

Je kunt van niemand zeker zijn dat ze niet de fout in gaan, dus ook niet van zedendelinquenten. Ben het met je eens dat je soms dit soort gevallen voorbij ziet komen waarbij de historie van de persoon dusdanig schokkend is dat terugkeer in de maatschappij eigenlijk geen optie meer zou mogen zijn, maar verder is het wat Jamel zegt. Je zit misschien in 99% van de gevallen goed, maar de 1% van de gevallen waar het in misgaat haalt de krant en daar valt Nederland weer over. De enige manier om zeker te weten dat dit soort mensen nooit meer de fout in gaan, is inderdaad stoppen met dit soort mensen nieuwe kansen te geven.
 

JMD

Well-known member
Volgens mij ben je wettelijk verplicht zo'n kans te geven. NL had als 1 van de weinige landen nog de levenslange gevangenisstraf en werd daarvoor toch op de vingers getikt?


Ik vraag me altijd af hoeveel mensen er nou oordelen over of zo iemand aan een re?ntegratietraject mogen beginnen? Het lijkt me dat dat niet 1 persoon is, maar dat dat er toch flink wat zijn, en dat dat niet even op een vrijdagmiddag vlak voor de borrel gebeurt.
 

SanMark.

Well-known member
Eerder vlak na de borrel lijkt mij.

Iemand die alle medewerking weigert mag nooit terug keren in de samenleving.
 

zwammy

Well-known member
Mocht iemand toevallig de extreem rechtse site geenstijl openen, lees even het stukje van Anne Faber en laat eens op je inwerken wat voor loslopend projectiel de gestudeerde mensen terug de maatschappij ingestuurd hebben...
 

JMD

Well-known member
Mocht iemand toevallig de extreem rechtse site geenstijl openen, lees even het stukje van Anne Faber en laat eens op je inwerken wat voor loslopend projectiel de gestudeerde mensen terug de maatschappij ingestuurd hebben...

Daar zitten een hoop sociologen bij die denken dat elk mens weer op het rechte pad komt als je hem maar genoeg liefde en aandacht geeft... Tsja, net zoals sommige mensen nooit van het rechte pad gaan hoe slecht je ze ook behandelt, zijn er ook mensen die hoe lief je ze ook bewandelt toch nooit op het rechte pad komen... Maar ja, dat is tegen het sosjooloogiese hart van dat soort mensen. Knuffelen maar.

Gewoon opsluiten en nooit meer vrij laten (en ook niet de sleutel van de cel geven zoals in sommige NL gevangenissen gebeurt) als je je medewerking en/of berouw weigert.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Daar zitten een hoop sociologen bij die denken dat elk mens weer op het rechte pad komt als je hem maar genoeg liefde en aandacht geeft... Tsja, net zoals sommige mensen nooit van het rechte pad gaan hoe slecht je ze ook behandelt, zijn er ook mensen die hoe lief je ze ook bewandelt toch nooit op het rechte pad komen... Maar ja, dat is tegen het sosjooloogiese hart van dat soort mensen. Knuffelen maar.

Wij hebben hier ook zo iemand.
 
Bovenaan