BeNeliga

Beneliga


  • Totaal aantal stemmers
    17

Joost

Well-known member
Je gaat er hier vanuit dat de UEFA Europese plekken uitdeelt aan een competitie. Dat is niet zo. De Europese plekken gaan naar de nationale bonden, die vervolgens een competitie organiseren om die plekken te verdelen. En dan zie ik geen verschil tussen Zwitserland die een Liechtensteinse club in hun competitie hebben of een BeNe-liga waar clubs uit 2 landen in zitten. Zolang Nederland en België bij de UEFA een ranglijst inleveren van hun clubs hebben ze gewoon recht op hun eigen Europese plekken.

Maar welke ranglijst gaan ze dan inleveren?
 

Forza AZ

Well-known member
Maar welke ranglijst gaan ze dan inleveren?
Gewoon een ranglijst van de 10 Nederlandse clubs waarin wel de resultaten tegen de Belgische clubs zijn verwerkt. Zo doen ze dat in Zwitserland ook, want daar schrappen ze ook niet de resultaten tegen Vaduz voor het bepalen van de Zwitserse clubs die Europa in gaan.

In de BeNe-liga voor vrouwen werden ook alle resultaten meegeteld om de deelnemers aan de CL te bepalen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Je kunt natuurlijk niet een CL-ticket eisen als er maar 1 club uit een land in een competitie speelt, want dan zou zo'n club zonder te spelen al zeker zijn van dat ticket. Daarvoor zal je toch wel minimaal een aantal clubs van dat land in dezelfde competitie moeten hebben. Het laagste aantal clubs in een hoogste divisie dat er is geweest de laatste jaren was in Armenië een paar jaar geleden met 6 clubs, waarvan er 4 Europa in mochten. Dus gezien de UEFA dat toestond, zouden 8 Belgische clubs in een competitie gewoon aanspraak moeten kunnen maken op 5 Europese tickets.

Er zijn natuurlijk altijd wat constructies te bedenken. Je kan AS Monaco een play-off tegen de kampioen van de Monegaskische competitie laten spelen voor een CL ticket. Dan stellen ze een O18 team op en winnen ze nog met dubbele cijfers. In Wales en Liechtenstein kan je ook dergelijke dingen verzinnen.
 

JMD

Well-known member
De eenvoudige conclusie is dat de situatie uniek is. Er zijn geen voorbeelden beschikbaar van landen die hetzelfde willen. De situaties waarin clubs competitie spelen in een ander land zijn heel beperkt en hebben allemaal een heel specifieke oplossing die in ieder geval anders maar ook logisch is.

Wanneer Nederland en België als 1 competitie samengaan dan moeten ze ook de Europese plekken krijgen van 1 competitie. Logischerwijs zou het coefficient dan ook omhoog gaan en zou het als het goed is naar plek 6 op de Europese ranking moeten gaan. Nadeel is wel dat op het totaal de inkomsten uit Europees voetbal lager uit zullen vallen.
Waarom zou het coëfficiënt omhoog gaan??? Oke, 5 clubs uit NE/BE samen gaan het beter doen dan 5 uit NE en 5 uit BE, maar die sprong naar plek 6 is echt niet gegarandeerd.

Em dan heb je dus 5 plekken in totaal, dan kan zelfs PSV, Ajax, Feyenoord, Anderlecht, Club enz buiten de boot vallen qua Europa, want je hebt ook bv AZ, Genk, Gent nog...

Ik las ergens dat men verwachtte 400 miljoen per jaar TV-rechten binnen te halen. Nu is het 175 miljoen (samen)... Echt, waar baseren die luchtkastelenbouwers zich op???
 

Friesland

Well-known member
Ik las ergens dat men verwachtte 400 miljoen per jaar TV-rechten binnen te halen. Nu is het 175 miljoen (samen)... Echt, waar baseren die luchtkastelenbouwers zich op???

Inderdaad. Ik geloof niets van die belofte dat de clubs die niet meedoen er niet financieel op achteruit mogen gaan ten opzichte van de huidige situatie. Er zal geen geld zijn om die belofte na te komen. Komen ze die belofte wel na, dan gaan de topclubs er juist zelf financieel op achteruit. Als de clubs van het rechterrijtje een beetje capabele bestuurders hebben, dan trappen ze niet in deze kwakzalverij.
 

Joost

Well-known member
Die 400 miljoen stond op Nu.nl maar het hele verhaal was dat de schatting tussen 250 en 400 uit zou komen.

overigens lijkt het me logisch dat wanneer je enkel de beste clubs van Nederland en Belgie stuurt het gemiddelde aantal punten omhoog gaat.
 

De Wolf

Well-known member
Die 400 miljoen stond op Nu.nl maar het hele verhaal was dat de schatting tussen 250 en 400 uit zou komen.

overigens lijkt het me logisch dat wanneer je enkel de beste clubs van Nederland en Belgie stuurt het gemiddelde aantal punten omhoog gaat.

Ik denk dat de UEFA ook niet anders zal accepteren.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik denk dat de UEFA ook niet anders zal accepteren.
De UEFA geeft tickets aan nationale bonden, dus zolang de KNVB en KBVB niet fuseren kan de UEFA niet anders dan beide landen gewoon hun eigen tickets geven.

De UEFA accepteert al resultaten tegen clubs uit een andere bond voor het bepalen van de ranglijst (Vaduz in de Zwitserse competitie) en ook geven ze al 4 of 5 tickets aan een competitie met 8 of 10 clubs (een paar jaar geleden was er zelfs een competitie met 6 clubs in Armenië), dus ik zie geen reden waarom de UEFA bij een BeNe-liga met 8 of 10 clubs per land ineens de tickets niet meer zou uitdelen. Ook is er al een BeNe-liga geweest bij het vrouwenvoetbal waarin ook gewoon per land 1 ticket voor de CL werd gegeven.
 
Laatst bewerkt:

ALenstra

Well-known member
In de VI wederom een artikel over de Beneliga. De voorspellingen over de hoogte van de te verwachten tv-gelden zijn nogal optimistisch.
 

JMD

Well-known member
In de VI wederom een artikel over de Beneliga. De voorspellingen over de hoogte van de te verwachten tv-gelden zijn nogal optimistisch.
Ik denk dat de organisatie van de BeNeLiga vergeten is geld aan VI over te maken, want dit was zo ongeveer het eerste echt kritische stuk over de BeNeLiga in jaren... ;)
 

Deathprod

Active member
BeNeLiga verder weg dan ooit
 

JMD

Well-known member
Dat was te verwachten... Maar goed, Hypercube en dat soort bureautjes doen vaak aan wensdenken....
 

ALenstra

Well-known member
Mooi, kunnen we over gaan tot de orde van de dag. Weer een hoop tijd verspild aan een kansloos plan.
 

Forza AZ

Well-known member
BeNeLiga verder weg dan ooit
Ik weet niet hoe ver dit artikel waar is, want er staan wel grote fouten in. Want de grote 4 landen hebben immers 7 Europese tickets en niet 6. En sowieso geeft de UEFA niet een vast aantal tickets aan een land, maar is dat afhankelijk van de ranglijst. Dus misschien heeft Ceferin wel zo iets gezegd en heeft de Telegraaf dat totaal verkeerd begrepen.
Ook heeft het aantal inwoners van een land natuurlijk niets te maken met het aantal Europese tickets, want anders zou een land als San Marino ook nooit 3 tickets kunnen krijgen, en zou Rusland er meer moeten hebben dan Spanje.
 

Deathprod

Active member
Plan BeNeCup afgeschoten

De top- en subtopclubs in Nederland hebben voor ophef gezorgd in België. De grootste clubs uit de Eredivisie willen via een gezamenlijk bekertoernooi aftasten of een samenwerking bevalt, maar dat zou meteen door de Belgen zijn afgeschoten.

Namens Nederland praten Ajax, AZ, Feyenoord, PSV, FC Utrecht en Vitesse met een groep Belgische clubs over een BeNeLiga. Er zijn al verschillende hobbels overwonnen, maar bij de Eredivisie-top leeft nog altijd twijfel. Om die reden is voorgesteld om met een gezamenlijk bekertoernooi te bekijken of een samenwerking verstandig is.

Chris Woerts maakt in Veronica Inside bekend dat de voorzitter van Club Brugge dit idee meteen heeft ‘getorpedeerd’. De Belgische kampioen heeft de Eredivisie-top duidelijk gemaakt dat het ‘all or nothing’ is.

Het is nu maar de vraag of de verschillende partijen elkaar nog vinden, zeker omdat de kleinere clubs in beide landen kritisch zijn.
 
Bovenaan